"Smaksättare" tips & melass frågor!

M

-moa-

Jag behöver ltie idéer för att kunna få min dam att äta bättre, då hon är i dåligt hull och har föl på 3 veckor.
Jag skulle behöva få i henne minst 3kg kraftfoder plus lite riskli men i nuläget vill hon itne äta mer än ca. 1.5kg och det är inte alls nog.

Hon kan vara kräsen med kraftfoder och gillar inte blötlagda saker direkt.

Betfor har funkat ibland, men bara i perioder och inte ihop med kraftfodret då det blir för 'geggigt' för hennes smak.

Jag ville undvika att ge massa socker o stärkelse men eftersom hon verklgien behöver få upp hullet så funderar jag på att ge hennes kraftfoder som INTE är högt i socker+stärkelse, men ädnå har ok värden, plus riskli, och sen lägga i lite melass för att få henne att äta det.
Elelr om det finns nåt annat, men jag kan itne komma på nåt :(

Då blir det ändå inte 'mer' än en 'vanlig' diet och det får väl gå som kompromiss om hon då äter iallafall.

Alternativt försöker jag hitta ett superkoncentrerad källa av MJ i smaklig form, men jag har provat ganska mcyekt och det har inte funkat så bra. (olja och olika kraftfoder, lucern och oliak variationer etc.)

Riskliet äter hon av i granulat form, men jag skulle behöva ge mer och då blir det för 'trist' tycker hon o börjar skita i maten igen, så vet i fasan vad jag ska göra.

Jag har aldrig behövt fodra med melass, har användt Fibergi i olika former till fd. tävlingshästar men eftersom jag kan få in mer 'substans' genom riskli+kraftfoder+melass så kan jag lika gärna ge det istället för Fibergi ju.

-Hur mycekt kostar det generellt och är det svårt att fodra med?
-Behöver man 'göra' nåt med det eller är det bara att blanda in?
-Och hur mycekt socker är det egentligen per dl?
-Finns det nån maxgiva? (antar det, och man borde väl inte behöva mycekt för att det ska smaka gott)
-Hur mycektSMRP & speciellt hur mycket Mj/ dl har det?

Är jätte tacksam för svar.

Hon står på lösdrift med krubbfodring 2ggr/dag så jag kan itne ge hur mcyekt som helst per gång, för hon vill helt enkelt inte äta upp det då.
Ska ordna att hon kan få fler fodringar per dygn men det krävs att jag byter stall och därför ltie planering så vill maximera det som går under tiden.

Sv: "Smaksättare" tips & melass frågor!

Jag slår ännu ett slag för foderjäst som smaksättare. Inte alla hästar tycker om det men min älskar det. Jag kan få honom att äta nästan vad som helst om jag bara blandar i lite foderjäst. Det är dessutom ganska billigt.

Nedan har jag kopierat in från en tillverkares infosida.

Foderjäst är ett protein- och vitamintillskott samt ett medel för stabil mag-/tarmflora.
● Foderjäst bevarar genom sin speciella torkningsprocess jästens naturliga innehåll av
både vitaminer och aminosyror.
● Foderjäst stimulerar aptiten och bidrar med näring till mikro-organismerna i våmmen.

Det där med våmmen tror jag är jämförbart med magsäcken på en häst.

Hmm intressant, jag gav det till min ponny länge sen men visste inte att det kan ses som 'gott' av hästar haha!

Dock vet i fasan om hon skulle tycka det men kan vara värt att fundera på helt klart.

Hmm intressant, jag gav det till min ponny länge sen men visste inte att det kan ses som 'gott' av hästar haha!

Dock vet i fasan om hon skulle tycka det men kan vara värt att fundera på helt klart.
Melass är kladdigt som tusan, men är en säker smakförhöjare. Jag känner inte till någon häst som ratat mat med melass i. Du behöver inte så mycket. Eftersom hästen gillar fibergi (som använder melass som smakförhöjare) så är väl melass det första du borde testa.

Nu hänger jag inte med..Varför skulle det va ok om du pytsade i melass som smaksättare men inte den melass som finns i liten mängd i betfor?
Gör du inte det hela svårare än vad det behöver vara? Varför inte bara köpa ett "fullfoder för avelsdjur och ge det en stund innan du utvärderar. Att hon inte lägger på sig med groov 90 är kanske inte så konstigt, (med ett litet tillskott av Max E Glow (som jag inte vet något om alls)).
Vilken reaktion får hon vid för mycket protein? Vilket foder var det hon fick när hon reagerade?
Vilka foder HAR du provat unde en period och kan utvärdera? Resultat? Aptit etc?
Har du provat att ge tillskott av bryggerijäst?
/U

Senast ändrad:

Nej jag tycker inte att det är ok att lägga på melass, men OM jag absolut måste för att få henne att äta det hon behöver, så måste jag ju.

Jag håller hetl med, groov 90 är inte alls nog, och pga. av anledningar som är delvis utom min kontroll och lite komplicerade och att jag inte vill snacka skit så har hon fått det.

Max E Glo är et riskli som har 18Mj och 103g Smrp/kg men lågt i socker o stärkelse, som hon faktistk äter någorlunda av, så det är ett av dom få saker som ajg hittat som är positivt, men det går inte att få i henne mängder av det och det är ju inget full/bas foder, utan mer som tillägg.

Fullfoder för avelsdjur har en högre kvot än hon behöver, och ofta inte nog med MJ. Hon har fått gallor, knutor och ändrat kiss av protein överdos/för hög kvot, och därmed tyckte veterinären att det får aktas. Plus att hon snarare vart tunnare också.

Då var proteinet i största del från grovfoder också, så jag vill inte ens tänka på vad det skulel gjort om det varit från kraftfoder.

Hon har fått müsli, lucern, pellets med 10Mj/80smrp, betfor, och havre, och alla kombinationer av detta. plus grovfoder såklart då också. och bete. och riskli.

Man vill ju inte ändra foder hela tiden så därför har jag gett det ett tag varje gång, och följt min veterinärs råd såväl som "vett".

Jäst har inte provats dock.

Resultaten var lite kortfattat såhär:

betfor gillar hon, ensamt elelr ihop med riskli, men INTE med pellets elelr lucern. Müsli var i så poppis, men gissningsvis pga tänderna (som självklart ska fixas så fort det är mäjligt, om några veckor cirka. Jag 'ärvde' det problemet och pga. risk för fölet så har det inte gått att åtgärda förrän nu snart.)

Pellets äter hon måttligt av, och behvöer ltie extra tid att tugga verkar det som.
När hon var högdräktig hade hon verklgein inte aptit o ratade det mesta men nu är aptiten bättre ialalfall så hon äter ju lite pellets, och riskli.

Hon gilalr inte geggiga pellets, så betfor + pellets är inte poppis.
Olja går att få i om det är med betfor, men man kan ju itne ge massor för då ratar hon det.

Det är väl reslutaten så länge, enda gången jag fick upp henne var när hon hade fri tillgång på hö och vi fick ner kvoten, men nu ahr hon ju större behov iom. diande föl och då har hon inte gått upp det hon tappade när hon fölade.

Just nu ser det ut osm betfor/kwikbeet + riskli + lite olja + nåt annat basfoder som är lämpligt + grovfoder är det som är mest lovande.

Är 'bara' att hitta rätt basfoder då. Fast skulle ju vara trevligt att ha nåt slags fullfoder + riskli så man itne behöver ha tusen olika saker att mixa o trixa med. eller liskom inte allt för många kombinationer.

Mitt huvud snurrar haha, har hela tiden klurat på foder o itne riktigt hittat nåt som funkar bra nog.

TAck för attt du orkar klura!

Men du, om du ändå ska lägga på melass, är det väl bättre att ge ett färdigfoder hon tycker om?

Lättare om du gör en tråd av dina btw, enklare få översikt då för de som svarar =)

en tjej i stallet blandade i musli i sin häst mat när hon inte ville äta upp den, och har några som prova hallonsaft med gott resultat xD

Jo men såklart, det är bara att jag inte hittat ett som har nog med MJ och kvoten låg nog, som hon kan äta mängder av utan att få socker/stärkelse överdos och som hon också skulle gilla.

Att du är så rädd för stärkelse, beror det på allmänt förbyggande eller på att hon tål stärkelse dåligt?

Om det är bara förbyggande skulle jag försöka släppa taget om det en stund. Du har ett digivande sto med föl vid sidan, det viktigaste är ju att hon får i sig tillräckligt för att försöja sig och fölet. Om hon är som en normal häst vad gäller stärkelse, så släpp stärkelsenojan en stund, och se vad du kan hitta som hon äter. Jag har rek Mustang Musli, både Active och Orginal har iaf hos de svårflirtade kräsna här gått ner med god aptit.

Och, har du sett hur hon reagerar på protein med föl vid sidan innan? Menar naturligtvis inte du ska vräka på protein, men du kanske inte behöver vara lika rädd för ett ev överskott nu som när hon inte haft föl vid sidan?

Sen när fölet är avvant har du mer utrymme att laborera, och det är inte samma risk om du misslyckas.

Det är väl lite av båda, hon hade ltie röta och problem som nu är fint o borta, men är väl mest förebyggande iom. att hon kommer behöva ganksa mycekt av maten.

Men ajg hålller med, stärkelsen o sockret är inte nummer ett som prio, nummer ett är ju att hitta ett foder som täcker behovet och hon äter bra.
Jag lutar åt nåt av Eggermanns fodrena (eller Eggermans maisflocken cornflakes för det är så pass högt MJ i och borde vara lätttuggat för henne) som bas då jag har tillgång till alla lätt (många går ju bort när man helt enkelt inte kan få tag på lätt nog) och hon ätit ett av dom lite halv ok.

Som sagt aptiten hör ihop med tänderna också, så det gör det ltie knepigare, men dom blir fixade nästa månad som tur är.

ps: Eller, samma fast man byter ut något av måltiderna med mycekt betfor, då hon gilalr det när det är 'själv' så att säga. Kwikbeet har ju mer Mj i också.

Ge majsen du om du vill, men där har du mer stärkelse än de flesta färdigfoder, majs är väldigt stärkelserikt. Det vet du dock säkerligen. Annars, vet inte om de passar, men Eggersman har ju sitt energifoder i både musli och pelletsform.

Majs tycks hyfsat smakligt dock, i Hestekraft är det ju poppad majs (popcorn typ), och dessa brukar plockas ut först =)

Jo jag är medveten om stärkelsen, men den är ju värmebehandlad och då blir ju smältbarheten bättre, vad jag inte kunant få reda på är hur pass mycekt bättre den blir av värmebehnadlingen.

Ska kolla müsli o allt det dom har igen.

Snabba funderingar, ska hitta på anant snart men..
Energi kommer antinget från kolhydrater, fett eller protein.
Det du vill hålla ner på är kolhydrater och protein och det lämnar kvar att du önskar dig ett foder som ligger högt i fett.
Jag vet att Helena Handberg här på forumet har skrivit många klokheter,bland annat om solrosfrö till häst. Rapskaka, linfrökaka etc ligger nog ganska bra til det.
Du kan ju blanda din egen Muslie baserat på det du vet att du vill ge och bara be stallägaren ösa med en skopa från det.
Det kan vara en blandning med korn, pellets, muslie, solrosfrön, linfrökaka och riskli,pelleterade mineraler eller annat där du kan räkna ihop så att de får de kvoter du önskar.
/U

Hmm linfrökaka och sorosfrön låter ju onekligen smakligt och skonsamt MJ.

Ska o shoppa foder i morgon så får se vad jag hittar haha!
TAck!

Hmm linfrökaka och sorosfrön låter ju onekligen smakligt och skonsamt MJ.

Ska o shoppa foder i morgon så får se vad jag hittar haha!
TAck!
Jag vet inte vad du tror, men jag ger betfor, vetekli och soja till min gamla häst (och mina andra också för den delen). Jag vet inte om din häst skulle gilla det, men med tanke på att hon inte gillar pellets, men gillar betfor så kan det vara ett alternativ.

tack för alla tips, jag 'gav upp' lite och köpte Eggersmanns Zucht avels müsli, och hoppas på att hon gilalr det nog att äta nog av det, o sen toppar jag upp med betfor+riskli+olja fast inte ihop med müslit, då borde hon gilla det. Och massa grovfoder då.

Då har jag ju eleminerat pellets i alla former i princip, förutom några mini pellets i müslin men dom är så små.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 425
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 651
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17