Smaksak när det gäller selar mm?

_L_

Trådstartare
Hej!

Jag har en 4 årig shettis och körningen kommer igång mer och mer, iaf till hösten, just nu välförtjänat sommarbete :)
Jo så nu har jag börjar tänka på vad jag egentligen vill ha för grejor att köra med!!
Det är ju så att jag gillar färg och ser helst inte att allt är brunt o svart då pålle är det!
Egentligen så är häst = lädersele, det är ju original liksom.
Men det finns ju så mycket som är bra fast det är andra meterial och färger, men blir man sedd som en tok om man kör runt i alla regnbågens fägrer?
Har ju en loksele, lite omgjord, i läder så jag har väl tänkt nöta ut den först men sen är jag nog intresserad av nått annat material! Väldigt smidigt med draglinor i nylon då jag köpt detta! De egengjorda tygtömmarna är häftiga i mitt tycke. Fast jag blev varmt rekomenderad av grannen att åka till Tärnsjö (har ca 3,5 mil dit) då de har så bra och smidiga lädertömmar. :D :D
Nu har jag hittat detta roliga träns som inte skulle sitta helt fel :love:
Kombi1.jpg

Sen finns det ju selar i syntet, konstläder och sympatex och vävd textil (bild).
JNQPHQOMROIMM.jpg

Det är ju ordentliga selar men vadå "har hon inte råd med en riktig lädersele" folk kan ju tro det fast dom inget vet.
Är det någon här som har nått annat än en lädersele?
Fast man ska inte bry sig om vad andra tycker men det är ju liite svårt :crazy: .
Jo så jag vill veta vad ni har för funderingar krig detta, det vore kul!
Och jag hoppas att jag inte är den ända som ser fäggrant på saker å ting!

Mvh Lisa :p

Sv: Smaksak när det gäller selar mm?

Ingen som har en pytteliten kommenter??
:p :p :p :p :p :confused: :crazy: :smirk: :D

Vilket fräckt träns!! :love:
Däremot tycker jag inte att selen på bilden var snygg.
Hur och av vad har du gjort draglinor och tömmar? Kan du inte visa bild?

Jag är nog tydligen mer "läder-bög" än vad jag törs erkänna, mest för att inte ge sambon mer vatten på kvarnen :p

Fast lite färger har jag egentligen inte något emot till vardags, men tävling eller finare saker så vill jag´nog ha det mer "städat". :o

När ni nu ändå är inne på sådant här, var kan man köpa finare delar till selar, typ de dekoreringsdetaljert som finns på finselen i Hööks eller huvudkläppen på många körträns?
Toppstjärna eller de träns som jag sett i Norge som är lite "forntida" inspirerade med ett kors över nosryggen (inte pullargrimma) ?
Vet att jag sett en bra bild i Norge förut men hittar den inte nu (grrrr) men lägger in en bild på en usel reproduktion av Högomsmannensträns, det går alltså som två remmar i kors mellan nosgrimma och pannrem.

HgomhuvudL.jpg

Hittade två bilder i en Norsk Fjordhästbok som kanske kan förklara vad jag yrar om för detaljer.

Toppstjärnan (alltså inte till en julgran)
Toppstjrna.jpg

Tränsen med remmar i kors;

Korstrns.jpg

Hej hej!

Jag jobbar hårt på att ta en bild!
Men jag har inte alla grejor på plats och jag ändrar mig hela tiden, för tillfället ändrar jag saker efter varje körtur!
Och sen jobbar (sommarvik.) jag en massa denna vecka men sen så!
Har ju bara färg på vagnen och tyg tömmarna (lila)(gjorda av en longerlina på 8 m!) än så länge men är sugen på att köpa tränset, det hittar man på Ponny prakt föresten!
Annars har jag svarta nylondraglinor som jag köpt från börjes, fast det var innan jag kom på att man enkelt kan göra av spännband!! :D

Mvh Lisa

Har aldrig sett någon fulare sele än dom på bilderna! Dessutom väldigt smal brösta.
Vet oxså av erfarenhet att nylonselar blir fula fort. (Jobbat utomlands och sett många som kört med dem för att det skulle vara mindre jobb att göra rent dom) Dessutom så får hästarna grymma skavsår av nylondraglinor.
Det finns en sele i konstmaterial som Zilco säljer som är rätt ok, för maraton.
Hoppas verkligen inte att man kommer att tillverka någon sele i annan färg än brunt el svart.
Tycker att dessa nylonträns i färg hör hemma på möjligen galopp hästar, el små ponnyer.
/M

Hej!

Jag har ju inte sett men jag anar att det blir just fula skavsår av nylon! Vet själv att jag brände mig när jag höll på och fipplade med mina draglinor i nylon. Därför ser jag till att ha en bred svängel så att draglinorna inte nuddar ponnyn!
Men syntet, sympatex och vävd textil är det bättre???

Jag tycker det borde bli mer färg! Det är ju jämt svart eller brunt. Finns ju många nyanser av brunt men iallafall lite trist, men det är väl rätt snyggt på sitt sätt.

Jag tror däremot att det inte är en såå smal brösta?! Har du kollat på cliffords sida? Tycker den ser normalbred ut!? En brösta ska ju inte vara för bred heller!!

Hur gör man om man tex ska tävla och köper en sele för det ändamålet, är det inte synd att man ska ha den jämt även när man kör till vardags liksom? Har dom flesta en sele för träning och en för tävling? När det är träning kan man ju ha färglatt träns! :D

Mvh Lisa

Jag har en finsele till dressyr och en maratonsele till maraton. Till vardags så har jag en tränings sele från tärnsjö. Det sparar på tävlingsselarna att inte träna med dem. Men i början så bör man använda dom lite.
Kan hålla med om att man skulle kunna ha någon rolig färg på maratonselen för att matcha även den till övriga färger.
Hur menar du med draglinorna ligger dom inte äns imot hästen i fram? vad händer om ponnyn går upp i vikt? Då kanske den kan ha en färggrann korset?! ;)
/M

Hej!

Ojojoj, vad många selar du har då!
Fast det är ju det bästa, om man har råd, att ha flera selar!
Ja om ponnyn går upp mer i vikt så spricker hon! Nä men hon är så rund det bara går för tillfället! :D
Får väl för lite motion så här års men i höst/vinter är det stenhård galoppträning som gäller! :D :rofl: :D
Jag har ju en loksele och jag har draglinorna ända fram till lokorna (har tagit bort draglädren) och linorna nuddade bogen lite med den gamla svängeln, har fixat en annan svängel men den passar inte riktigt på vagnen :( . Men med den så nuddar inte linorna ponnyn! :)

Mvh Lisa

JAG tycker selen ser helt okej ut, men ox horse store har syntetselar i flera färger Funderar själv också på det där tränset, ett ljusblått! :p

hjälp!!! inte vill man väl skämma ut sig häst så???

hemska tanke med glitter i manen o lila bett *brr*

Den selen var jättesnygg! Hade gärna haft en sådan om jag haft rockard...

Hej!

Skämma ut hästen? Den är väl glad att den får mat o ompyssling, att man sätter på den ett skrikrosa med neongula ränder täcke bryr den sig nog inte om, snarare, skönt att inte frysa! :D :rofl: :D :bump: :D
Vissa saker är ju lite onödigt, med onekligen en väldigt skojjig tanke!

Jag tänkte liksom att man kan hänga undan det vanliga svarta huvudlaget och sätta på nått färglatt till det annars kol svarta ekipaget! :D
Fast jag målade om vagnen i höstas (lila) men jag vill ändå ha nått färglatt "där framme" :D :D Har inte haft nosgrimma så nosludd är svårt att sätta dit då :D
Liite onödigt kul kan man väl kosta på! :D :D

Fast en del (speciellt när man var liten och hade ponny) vill ju ha färg till allt! Det kan bli lite för mycket! Men lite här o lite där kan ju va kul!

Mvh Lisa

Ohh, ska leta efter någon som kan svetsa öglor på min vagn och då ska jag köpa den selen fast i blått! Är helt fast för den selen nu!

Hej!

Jag e så nyfiken vad för häst o vagn har du?

Mvh Lisa

Har en minishettis och en Jeraldsulky.

VAD har hänt med alla selarna på Oxhorse?! Jag gråter blod, var är alla snygga selar?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka