Smakrikt foder med höga värden

Piek

Trådstartare
Jag har en jätte kräsen häst som äter låååååångsamt, speciellt om det inte är nått super gott ;)

I vinter ska hon gå på lösdrift vilket innebär att hon kommer att få sitt kraftfoder när jag kommer dit. Hon kommer att ha fri tillgång på hö, men jag vet ännu inga värden och känner jag henne rätt så kommer hon inte äta så mycket som jag skulle vilja ute i hagen så vi måste helt enkelt kompletera.
Jag vet ännu inte värdens på höt så nu i planeringsstadiet så tänker jag att det är dåliga värden och räknar hellre för högt än för lågt.

Därför letar jag nu efter ett foder med höga värden, både på proteinet och energin som smakar jätte gott så jag slipper vänta en timme medan hon äter ;)
Något tips? :)
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

Som alltid tipsar jag om Hippo Alfa. Enda vårt kräsna fullblod åt, t o m olja till tolererade han efter viss inskolning.
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

Det ena behöver ju inte utesluta det andra

Men när det kommer till smaklighet så lär fibergin knäcka det mesta
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

Det ena behöver ju inte utesluta det andra

Men när det kommer till smaklighet så lär fibergin knäcka det mesta

Nu förstår jag inte vad du menar.

Fibergi har måttliga värden av protein och tar dessutom ganska lång tid att äta pga all hackelse.
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

Öh, hur menar du? Om det har låga proteinvärden blir det väl inte bättre av smaklighet? Självklart är det smakligt med så mycket socker (melass) i fodret, men inte särskilt lämpligt.
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

Vetekli och foderjäst brukar de flesta hästar gilla!

Vetekli ger 8,5 MJ, 104 g smrp, 1,5 g Ca, 10,4 g P och 4,6 g Mg per kg foder (Hästens näringsbehov, Planck/Rundgren).
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

soja blandat med olja...det tycker dom flesta om. Och man behöver inte ge mkt av det så det går fort att få ner.
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

... vilken fruktansvärd påverkan det har på miljön :crazy:

BTW: vetekli är jättesvårt, det krävs ju spannvis för att komma upp i ett kg, och om hästen äter långsamt är det ju inte direkt lämpligt att ha något som kräver sådana mängder.
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

Behöver du liksom "lite av allt" och inte bara proteinkoncentrat är ju havre billigast och oftast godast. :laugh: Förutsatt att du inte har en häst som ser spöken överallt av det. Annars kan man ju pyttsa i lite foderjäst eller linfrökaka/pellets i havren eller använda krafft breed(200 g smrp) eller hippo grow alfa (135g, jättebra foder tycker jag). (Inte hippo breed, det har inte högre proteinvärde än havre eller korn konstigt nog)
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

Håller med övriga som nämnt Hippo Alfa och lägger till Salsa Naturell Grön med 10,5 MJ och 160 smbrp.
 
Sv: Smakrikt foder med höga värden

Hestekraft brukar smälla högt för de mest kräsna, 12,7/138.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 318
Senast: calm
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp