pixietail

Trådstartare
Ronja blir fyra månader om några veckor, och jag har börjat tänka på det här med smakisar. Bommade bvc-infon om smakisar så jag tänkte vända mig till den samlade erfarenheten här på Bukefalos.
Ronja är väldigt förtjust i mat och jag tänkte börja erbjuda henne smakisar ganska snart efter fyramånadersdagen. Hon ammas inte utan äter ersättning.

Hur började ni med smakisar? Mängd/hur ofta/vilken sort?
Vad tyckte era barn om det?
Vilken ålder började ni vid?

Någon som vet en bra bok/webbsida på ämnet börja med mat/smakportioner?

Sv: Smakisar?

Jag köpte fruktpureer från affären + vidriga ( enligt mig) grönsaksburkar (majs, blomkål, broccoli osv ) Sen gav jag dagligen någon tsk eller två...sen gick det av bara farten. Körde samma smak ca 3 dagar i rad, sen bytte jag. Fast allra först mosade jag banan, det gör ju nästan alla. Men banan var ingen hit och jag orkar inte truga. Men affärens pureer funkade fin fint. Jag gav 1 gång/dag till att börja med och då typ vid lunchtid. Detta enbart för jag/barnet skulle få in någon slags rutin. Annars glömmer jag så lätt. Vi började nu i april,, då var hon 4 månader. Nu äter hon mat i stora lass. Nej inte riktigt, men gott och väl 1/2 stor burk från affären 1 ggr/dag samt 1/2 burk fruktpuree. dock ej vid samma mål. Gröt gillar hon inte, så hon äter fruktpuree på morgonen samt välling.

Senast ändrad:

Man måste inte börja med smakisar när barnet blir fyra månader, numera rekommenderar man väl oftast att vänta lite till? I vilket fall så är det ingen brådska, mat börjar de äta i alla fall ;) Jag har alltid väntat tills barnen är ca 6 månader, då har de blivit så stora så de har ett sug efter att smaka och äta.

I vilket fall så är det bra att börja med grönsaker, försiktigt. Börja med pyttelite och sedan öka försiktigt. Ge samma smak flera dagar i rad, både för att vänja magen och för att se så att det inte blir någon allergisk reaktion. Vanligast är att börja med potatis, men det har aldrig funkat hos mig. Majspuré är bra mycket smakligare, uppenbarligen ;) Efter majs så kan man dra igenom några grönsaker till, innan man börjar med frukt/bär. Fördelen med att börja med grönsaker är att man inte börjar med det som smakar sött. Man får testa sig fram, alla gör vi olika.

Fördelen med att börja med grönsaker är att man inte börjar med det som smakar sött. Man får testa sig fram, alla gör vi olika.

Jag måste säga att jag inte tror på det där. Om det vore ofördelaktigt att börja med söt mat skulle inte bröstmjölk vara söt. Jag tror att de lär sig äta annat också, oavsett vad man börjar med, bara man presenterar dem med olika val.

Den här bloggen beskriver nästan på priken hur jag gjort med mina tre barn: Smakportioner - eller helt enkelt att börja äta mat?

Det finns ju inte bara ett sätt som är rätt, även om man kan tro det när man lyssnar på andra. Det finns många sätt att börja med mat på, och det viktigaste är att låta barnet styra. Tycker jag.

Synd bara att bloggens ursprungspunkt var att man gick från att amma till att delamma och ge mat parallellt, och mycket referenser till amning/bröstmjölk, känns inte som om jag kan relatera riktigt på samma sätt.

Men jag är också helt inne på att låta henne styra själv. Hon är väldigt intresserad av mat generellt. Men främst vill jag "läsa på" om olika sorters mat och försöka bilda mig en egen uppfattning om vad som är bra och inte.

Det är väl bara att tänka om referenserna till amning så att det istället gäller ersättning? Du gör ju på exakt samma sätt, fast maten inte råkar komma från brösten.

Här finns en länk, som jag tycker innehöll en del matnyttigt: http://www.9manader.nu/blandat/kost/smakportio

Ett bra tips om du vill göra egna smakportioner är att frysa in "mos" i iskubsformar, det är då lagom att ta ut en kub och tina den i början.

Fast att bröstmjölken är söt är ju egentligen inte för smakens skull, så att säga. Jag vet sådana som börjat med banan och annat sött och sedan fått svårare med det som inte smakr sött. Det skulle ju dock kunnat blivit så i vilket fall. Jag har lagt mig på en medelväg ;) Majs har ju en något sötare smak, men är ändå inte som tex en banan.

Äta lär de sig, oavsett hur man väljer att göra med smakisarna :)

Jag menar, att barn som bara fått bröstmjölk, som ju är oerhört söt i smaken, rimligen inte borde vilja äta något annat än sött om teorin stämmer. Men det är ju förstås bara min teori. Jag har sett allehanda typer av mat"problem" och jag vågar säga att ytterst, ytterst få har att göra med att man gett "fel" mat som introduktion.

I övrigt håller jag helt med! :bow:

Jag måste säga att jag inte tror på det där. Om det vore ofördelaktigt att börja med söt mat skulle inte bröstmjölk vara söt. Jag tror att de lär sig äta annat också, oavsett vad man börjar med, bara man presenterar dem med olika val.

Det där kan jag bara hålla med om, iallafall när det gäller mina pojkar. De har fått smaka allt som jag äter, utom det som man avråder från helt då, och båda två har blivit matvrak utan dess like. Första pojkens favoritmat var sill och spenatsoppa, trots att det fanns sött vid bordet.... Lilla pojken äter allt vi ställer fram, utom vissa barnmatsburkar som smakar peckon (ooch som jag inte heller skulle välja att ens lägga tungan på något mer än en gång). Lillpojkens favoritfrukt var länge grapefrukt, trots att vi matat med banan och andra söta frukter.

Det är nog en fråga om att ge många olika alternativ och inte ha förutbestämda åsikter om vad barnet kommer att gilla eller inte. sedan finns det ju barn som blir kinkiga med maten och som absolut inte vill prova nya smaker, men där får man välja en strategi som passar dem då anser jag.

Vi började med gröt och smakisar när Loke var 3 månader då han är stor och matglad.

Jag googlade (hallelluja för det) fram recept från 4 mån och uppåt. Kanonbra.
Fick reda på allt han kunde äta och inte.

Loke tyckte inte om gröten första gången, men efter 2-3 gånger accepterade han det. Och då testade vi igen dagen efter.

Purén tyckte han om. Vare sig det var potatis, broccoli eller frukt.

Kan man alltså börja med gröt redan från start? (när man börjar med smakisar alltså?) Fick uppfattningen om att det var grönsaks- och fruktpureer som gällde i princip i början?

Och *kl*

När börjar de med välling?
Jag ger NAN1 nu till min plutt och NAN2 rekommenderas från 4 månader, byter man tvätt över eller är det någon sorts invänjningsperiod?

Hon är väldigt matglad och är i princip bottenlös, hur mycket man än matar i är hon hungrig strax igen, så jag tror att "mat" kanske är en bra idé för henne så hon blir lite mättare.

Min lille började med banan och potatismos, men började rätt snart med gröt, då han visade att han var redo för mer. idag är gröt fortfarande en klar favorit, särskilt den nya nattgröten med pasta i, den slukar han och frågar efter mer när det är slut:laugh:

Välling började han med som 7 månadersbebis, han blev inte riktigt mätt på ersättningen. Men det står från 6 månader på den, så man kan ju säkert ge det då.

När vi bytte NAN1 mot NAN2 gjorde vi som med hästarna, en invänjningsperiod på ca en vecka där vi bytte ut successivt. Vet inte om dte är nödvändigt egentligen men det kändes bra att göra så.

Hur började ni med smakisar? Mängd/hur ofta/vilken sort?
Jag köpte färdiga burkar, lat som jag är. :angel: Rent vidriga röror med potatis och grönsaker, fruktpurér och gröt. Li fick tugga i sig så mycket hon ville, en gång om dagen till att börja med när hon var drygt 4 månader. Ibland blev det bara en sked och ibland en hel burk.

Vad tyckte era barn om det?
Li älskade det, hon är väldigt stor i maten och äter precis allt som erbjuds.

Vilken ålder började ni vid?
Vi började nog lite tidigare än 4 månaders ålder.

När vi bytte NAN1 mot NAN2 gjorde vi som med hästarna, en invänjningsperiod på ca en vecka där vi bytte ut successivt. Vet inte om dte är nödvändigt egentligen men det kändes bra att göra så.

Så gjorde vi med, fick rådet från BVC eftersom vissa barn kan reagera.

Välling började vi med innan hon blivit 6 månader, också på inrådan av BVC då hon inte blev mätt av ersättningen. Vi gjorde likadant då, och blandade i välling i ersättningen och ökade mägnden succesivt.

Vi började med gröt från början. På 4 månaders gröten står det ju att man kan blanda till en smakportion. Så det är bara att testa dig fram! :D

Från NAN 1 till NAN 2 bytte vi bara helt enkelt. Ingen avvaänjning eller så behövdes inte för Loke iallafall. NAN 2 började han med när han var 3 månader.

Välling fick han börja med mellan 4 och 5 månader för att han är stor.

Vi började med välling vid 6 månader. Blandade hälften hälften i 1 vecka ca för att elimenera magknip, för en gång när det inte fanns Lemolac på affären så köpte vi Babysemp, och bara gav...oj vad magknip hon fick då trots att Lemolac och babysemp är nästintill lika i näringsinnehåll. Så därför vande vi in vällingen.

Ang gröt..man kan väl börja med vilken smaksort som helst. Behöver inte följa något sk mönster. Man ger det man vill ge helt enkelt. Smakportioner är ju just smakportioner, inga regelrätta måltider eller frukostar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 993
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 659
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 072
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar