F

fisken

Ni som gör egna smakisar och mellanmål till era små, hur gör ni? Jag har precis börjat med potatis och morotspuré. Har än så länge köpt färdiga smakportioner, men tänkte börja göra egna, blir ju betydligt billigare.
Kokar ni så ni har för några dagar eller kokar ni nytt varje dag?? Kan man spara kokta potatisar och morötter i kylen och ta fram och göra puréer av??

Vill gärna ha lite tips. :laugh:

Sv: Smakisar

Man ska ju ge samma en vecka helst (fast det verkar nästan inte vara någon som gör det), så jag kokte för ett par dagar i taget och gav. Jag sparade inte kokta grönsaker i kylen, utan gjorde mos av alltihop och gav en del och sparde en del till nästa dag.

Det blir så små mängder att det är svårt att mixa, så jag skar i bitar, kokte, och mosade i vitlökspress.

Det finns ju massor av frukt och grönsaker man kan prova - ska man köra alla en vecka i taget så tar det ju månader och månader innan man kan börja med lite mer ordentlig mat än bara kokta mosade grönsaker.

Det som funkade bäst för oss var söta, lite menlösa puréer. Typ pumpa, sötpotatis och morot. Och frukt och bär av olika slag såklart.

du kan koka och göra en sats och pureea det, sen fyller du iskuber med pureen, när det fryst så knackar du ur kuberna och lägger i i en påse och förvarar i frysen. och så kan du ta fram så många pure-kuber som behövs vid varje måltid! :)

Jag gjorde alltid lite storre satser och fryste in i lagom portioner (forst istarningar som namndes ovan, sedan lite storre burkar). Gav aldrig samma i en vecka, max ett par dagar innan jag introducerade nagot nytt, annars kommer man som sagt aldrig nagon vart! Forutom grot - som var det vi borjade med - det gav jag ung en vecka innan jag borjade med frukt/gronsaker.

Gissar att du slapp det här med "Man måste börja med potatis!!!" eftersom du bor i England?

Ingen förlust, skulle jag säga. Argumentet är ju att man får inte ge ngt som smakar sött, för då vänjer sig bebisen vid söt smak och vill inte äta sina nyttiga grönsaker sen. Vilket jag tycker är lite dumt, med tanke på att bebisen fram tills dess levt på jättesöt modersmjölk. Den är ju redan van vid sött, ska man undvika det skulle man inte ge mjölk alls.

Gör puré på en gång, men mixa inte potatis utan mosa den! Rekomenderar starkt sötpotatis :d
Frys in i portionsbitar och när du värmer tillsätt en klick olja/fett så får det tillbaka rätt koncistens.

God mellis är oxå turkisk/grekisk youghurt med frukt.

Gissar att du slapp det här med "Man måste börja med potatis!!!" eftersom du bor i England?

Ingen förlust, skulle jag säga. Argumentet är ju att man får inte ge ngt som smakar sött, för då vänjer sig bebisen vid söt smak och vill inte äta sina nyttiga grönsaker sen. Vilket jag tycker är lite dumt, med tanke på att bebisen fram tills dess levt på jättesöt modersmjölk. Den är ju redan van vid sött, ska man undvika det skulle man inte ge mjölk alls.

Man måste börja med potatis!!!
Och kryddar du så att det blir smak på maten så dör barnet!

;):D

Det är väl för koncistensen på banan/potatismos blandad med lite bröstmjölk blir som att barnet inte märker av potatisen och sen gör man det grövre och grövre till slut utan bröstmjölk för då har barnet lärt sig tekniken att svälja tjockare mat än bröstmjölk.

Och med din jämförelse med england, har inte de den högsta % överviktiga/fetma i Europa?

Edit:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/overvikt-vaxande-problem-i-europa_5795131.svd

Senast ändrad:

Men banan får man ju inte ge, det är ju söt frukt! Potatis ska det vara, eller möjligen morot eller palsternacka om potatisen inte smakar. Konsistensen går utmärkt att få till med annat än potatis, t ex pumpa eller morot. Eller ris.

Vad gäller övervikt i England, tror du verkligen att det beror på att man ger gröt och inte potatis som första smakportion?

Då borde ju japanerna t ex vara jättefeta (det är de inte), för japanska barn får garanterat inte potatis allihop som första smakportion.

Vi började med gröt och gav det ngn vecka innan vi började med lite annat. Provade först morot men det var inte populärt. Kommer inte ihag vad som kom sen men det var bara moroten hon inte tyckte om. I början provade varje sak ngr dagar men sen ganska fort gav vi mer variation.

Banan tyckte hon inte alls om fören hon var över 1 ar, men sa har hon lite knassig smak ocksa (älskar oliver, kapris, musslor osv)

Vi frös ocksa in i smapotioner, eller sparade samma mos i ngr dagar. Vitlöspress är bra för sma mängder och stavmixer för större.

Jerseyko- Varför inte mixa potisen, mer än att det gar lika bra med gaffel. Vi gör varat potatismos med elvispen

Senast ändrad:

Ja de ar inte sa heta pa potatis har som i Sverige :D

Forsta smakisen var morot tror jag, och fortsatte med gronsaker/frukter lite som andan foll pa och beroende pa vad jag hittade i affaren.

Barnen fyllde 3 i tisdags och at all sin lax och broccoli ikvall men ratade pastan och ville ha banan till efterratt, sa kanske ar det rentav battre att borja med frukt ;) mina har iaf alltid atit sina gronsaker :d

Faktum ar att jag sjalv inte ar sa jattefortjust i potatis sa det foll mig liksom aldrig in att ge det till bebisarna...

Det är väl för koncistensen på banan/potatismos blandad med lite bröstmjölk blir som att barnet inte märker av potatisen och sen gör man det grövre och grövre till slut utan bröstmjölk för då har barnet lärt sig tekniken att svälja tjockare mat än bröstmjölk.

Och med din jämförelse med england, har inte de den högsta % överviktiga/fetma i Europa?

Edit:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/overvikt-vaxande-problem-i-europa_5795131.svd

Men det gar ju att gora precis samma sak med t.ex. grot. Grot och valling ar for ovrigt samma sak, bara olika konsistens.

Tror du verkligen att England ligger i topp pa fetmalistan for att man ger grot till bebisar? Det beror snarare pa den grasliga kosthallningen har (och jo, folk ater faktiskt ratt mycket frukt och gront, det ar bara det att de ater mycket mer av chips, friterat vadsomhelst, alkohol osv), och det faktum ar folk inte prioriterar motion utan hellre hanger framfor tv:n eller pa puben...

Sorry OT :o

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 740
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar