Smaken på smör!

Sv: Smaken på smör!

KL
Stopp stopp stopp. När man gör smör bildas kärnmjölk - inte vassle.
//Luff - tidigare instruktör i konsten smörkärning.

Hm. Jag har använt (i enlighet med receptet) två påsar torrjäst till en normal kanelbullsdeg. Vad händer om man använder för mycket? Mitt problem har varit att degen inte jäser alls. Trodde att jag använde för lite men det verkar ju inte som det.

Om du använder torrjäst och degen inte jäser som den ska så kan det bero på att du inte har tillräckligt varm degvätska. Degvätskan ska hålla 40 grader. Om den är kallare så jäser inte degen. Den torra jästen kommer liksom inte igång och börjar jäsa om det är kallare. Kolla gärna med en termometer för det är lätt att lura sig själv att det är varmare än vad det är.

Det kan också bero på att övriga ingredienser är för kalla. Om du förvarar ingredienserna i ett skafferi (eller på annan kall plats) som är kylslaget så ställ fram allt några timmar innan du ska baka så att allt har fått rumstemperatur. Då kyls inte degvätskan ner lika snabbt utan håller rätt temperatur. Det är lika viktigt att bunkar och redskap håller rumstemperatur så att inte det kyler degvätskan heller.

Det kan också bero på att du inte har något sött i degen. Det räcker med en matsked socker, sirap eller honung för att degen ska komma igång och börja jäsa och det sockret försvinner, det äts upp i jäsprocessen så brödet blir ändå osötat.

Om man vill baka kalljästa degar så behöver man använda färsk jäst eller om det inte finns att tillgå så kan man prova att göra som i tipset ovan att blanda jästen med lite 40 gradigt vatten och lite socker tills det börjar bubbla och göra som med vanlig färsk jäst. Jag har dock aldrig fått det till att bli lika bra som med färsk jäst.

Om man använder för mycket jäst riskerar man att bakverket får en bismak av jästen.

Nåja ;) jag är bara snabbinstruerad av farmor och faster när jag var 12 och råkade förstöra ett paket grädde, så jag känner mig ursäktad :p (men jag har gjort det då och då på instruktionerna och det fungerar i alla fall).

Såvitt jag förstått så är för lite jäst alltid bättre, ju mindre dess godare. Men längre jästid. Men då gäller det ju att den lever också.

Om man vill baka kalljästa degar så behöver man använda färsk jäst eller om det inte finns att tillgå så kan man prova att göra som i tipset ovan att blanda jästen med lite 40 gradigt vatten och lite socker tills det börjar bubbla och göra som med vanlig färsk jäst. Jag har dock aldrig fått det till att bli lika bra som med färsk jäst.

Jag bakar nästan alltid kalljäst på just det viset, märker ingen jätteskillnad mot "riktig" jäst (jag är dålig på att planera i förväg att jag ska baka så jag har surdeg eller torrjäst oftast). Finns ju jättedyr ekojäst också, det blir lite annorlunda men trevligt.

Måste bara säga vad som är bäst med kalljäst deg. Man åker hem, fixar till en deg, åker och rider och så bakar man ut den när man kommer hem!

(Surdeg är bäst för att man fixar degen, sover, bakar ut, rider, slänger in i ugnen. Eller rör ihop, jobbar, bakar ut, sover, ugnen -bröd lördag morgon!)

Senast ändrad:

KL
Stopp stopp stopp. När man gör smör bildas kärnmjölk - inte vassle.
//Luff - tidigare instruktör i konsten smörkärning.

Jag tänker skylla ifrån mig...:sneaky:
Jag skrev bara som de andra för jag trodde att det var jag som hade fel:o

Nästan off topic men,

Jag minns ett supergott smör i Kenya som var gjort på getmjölk. Jag åt enorma mängder av det, tills dess att jag blev magsjuk (andra orsaker) och då satte smaken i samband med det som kom ut...Undra om jag skulle våga testa det igen?

Konsistensen på kladdkakan har dock blivit tokig flera gånger och min svenska vän påstår att endast ett smör funkar att göra kladdkaka på här borta. Sanningshalten i det låter jag dock förbli osagd...

:rofl:

Sant! Min kompis bakar en himla god kladdkaka och jag har fått receptet av henne men min blir aldrig likadan! :rage:
Jag har till och med kollat hur hon gör sin men nej, jag lyckas inte. Igår insåg jag att jag ju använder Milda bakmargarin och hon använder Smör.

Hm. Jag har använt (i enlighet med receptet) två påsar torrjäst till en normal kanelbullsdeg. Vad händer om man använder för mycket? Mitt problem har varit att degen inte jäser alls. Trodde att jag använde för lite men det verkar ju inte som det.

Hur är det med luftfuktigheten i dina trakter? När svärmor bodde i Hongkong så gav hon upp all form av brödbakande efter mycket frustration.

Maste saga att jag tycker att smoret har nere ar helt okej! Anvander mest western star osaltat. Mina kanelbullar blir alltid goda, tricket ar att torrjasten maste blandas med varmare vatten och lat det jasa pa en varm plats.

men det ar jag det...
//Krusan

Det har säkert att göra med vilket smör man använder. Som sagt, det jag använde var verkligen inte gott. Eller så har vi olika smak helt enkelt. Western Star står på min lista över smör att prova så det kanske blir bättre med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka