Smaken på smör!

Sv: Smaken på smör!

Så kanske det är. Men jag hoppas inte det. Då lär jag ju inte kunna baka här. :( (Sen är jag helt ny på att baka med torrjäst och det gör inte saken lättare.)

Fuska! blanda torrjästen med lite vatten i rätt temperatur (40 grader har jag för mig, jag brukar ta -lagom varmt) och lite lite socker i en miniskål och vänta tills det bubblar lite. Sedan använd som vanlig jäst.

Men nej, jag skulle ju göra kanelbullar och chokladbollar nästa vecka och har inte ens tänkt på att det märkliga smöret kan få dem att smaka illa. Buhu :( Smöret man har på mackorna här smakar ju röv, kan inte tänka mig att baksmöret är så mycket bättre.

Jag och sambon diskuterade faktiskt det men det föll på en viktig faktor: jag är en lat jävel. Kanske sambon tar tag i det, han har svennifierats efter sin tid i Sverige och sitter också och saknar Bregott nu :D

Fast det ar inte smor ... sa jag tog for givet att vi pratade om smor, inte "bordssmor/margarin. :o Visst kanner man smaken nar man steker i det tillexempel ...

Land O Lakes är smör (det står klart och tydligt på förpackningen). Går bra att googla.
Det är inte "spread" liknande Lätta o.s.v.

Vi saknar också Bregott! Vi kom tillbaka hit och Adrian insåg att det "smör" han ätit innan och gillat smakar peh nu. Så. Ja. Ko kanske är något att investera i?

Definitivt! Skriver upp 'ko' på inköpslistan.

Fuska! blanda torrjästen med lite vatten i rätt temperatur (40 grader har jag för mig, jag brukar ta -lagom varmt) och lite lite socker i en miniskål och vänta tills det bubblar lite. Sedan använd som vanlig jäst.

:bow: :bow: :bow: Hur mycket i forhallande till farsk jast? Nu kanske jag kan fa till Svenska recept ocksa.:D

Land O Lakes är smör (det står klart och tydligt på förpackningen). Går bra att googla.
Det är inte "spread" liknande Lätta o.s.v.

Jag forstar inte riktigt varifran det har kom, men Land O'Lakes ar en stad i Wisconsin och under namnet tillverkas bade smor (som har kommer i mycket behandliga "stickor" som man latt skar i "matskeds stora bitar"), eller som "whipped" (vispat) smor som inte alls ar lika hart utan ungefar samma konsistens som bregott men ar bara smor OCH de producerar ocksa en bredbar smor blandning som ar latt att bre pa smorgas. Olivolje blandningen ar riktigt god!
(Deras "matlagnings gradde" ar ocksa 'outstanding'.:p)

Men nej, jag skulle ju göra kanelbullar och chokladbollar nästa vecka och har inte ens tänkt på att det märkliga smöret kan få dem att smaka illa. Buhu :( Smöret man har på mackorna här smakar ju röv, kan inte tänka mig att baksmöret är så mycket bättre.

I bakning har jag faktiskt aldrig haft några problem med att smaken blir tokig pga smöret - varken i kanelbullar, lussekatter, chokladbollar, kladdkaka eller liknande. Så det finns hopp! Konsistensen på kladdkakan har dock blivit tokig flera gånger och min svenska vän påstår att endast ett smör funkar att göra kladdkaka på här borta. Sanningshalten i det låter jag dock förbli osagd...

Definitivt! Skriver upp 'ko' på inköpslistan.

:rofl:

Åh men då får jag testa då. Jag är inget bakgeni kan jag tillägga, så för mig funkar det fint att kunna skylla på smöret om det smakar för illa :idea: :D

Vet inte :) men det står kanske på svenska paket. Kronjäst verkar hävda att deras 12 gram torrjäst är 50 gram vanlig jäst. 50 gram vanlig jäst brukar man använda till 5 dl vatten och jäsning 30 min till 1 h (+ en jäsning till efter utbak). (men jag vet alltså inte, bara läste på mitt paket torrjäst hur många gram som var i paketet.)

Eller så tar man hälften jäst och jäser dubbla tiden.

Men man måste inte göra så, har ngra trevliga recept där man använder 5 gram vanlig jäst ca -typ ett hörn på en klump (inte testat med torrjäst), blandar i 5 dl vatten, mjöl tills man får sockerkaksmetkänsla, stå några timmar och sedan tillsätta mer mjöl, lite jäst till och allt annat (smör eller olja, socker ägg eller vadsom) tills man får en deg och sedan låter jäsa. (Jan Hedh-recept, han har säkert ngn hemsida ngnstans)

Det finns helt enkelt ingen stenhård regel om hur mycket jäst man behöver, mindre jäst, jäs längre. Kallare degvätska jäs längre. (För varm degvätska så dör jästen, för mycket jäst och det smakar läbbigt).

(och så finns ju surdeg...)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka