Smaken på smör!

Sv: Smaken på smör!

Ha ha :D jag som är från Skottland är också uppvuxen med New Zealand Anchor. Det var det eller Lurpak från Danmark.

I Sverige har jag alltid tyckt att Bregott är fullt acceptabelt. Gillar han inte det?

Jag jobbar i Belgien och här kan jag bara inte förlika mig med smöret, inte barnen heller. :yuck: Vi går till svenskaffären och köper Bregott :crazy:

Jag har också alltid trott att det beror på vad kossorna äter.

Undrar om det Belgiska smöret också smakar som champignoner?

Jo, Bregott har vi hemma ibland men jag försöker så gott det går att inte använda nåt hopsatt, fastän Bregott ju egentligen är acceptabelt.

Jag vet inte vad du har för temperatur i kylskåpet men för mig är det skillnad på smör och bregott. Smöret har jag till bakning och stekning för det är alldeles för hårt att breda på smörgåsen.

När jag säger "smör" i det här sammanhanget så menar jag som sagt Bregott och dylikt (men jag veeet att det inte är riktigt smör-smör), och inte vanligt baksmör vilket verkligen är alldeles för hårt för att bre när det kommer direkt från kylen.

Men SMÖR är ju inte utblandat med olja. Då blir det en matfettsblandning.

Jag som trodde att vi diskuterade "bordssmör" här, alltså mjölkbaserat matfett som man har på mackan och som i folkmun oftast kallas för smör. För så vanligt är det väl inte att äta rent smör utan macka eller dylikt till?

Kl
istället för att försöka bre smörgåsen med det kalla smöret, skiva det med osthyveln :)

Jag åt Land O' Lakes i USA och det tyckte jag var gott.

Jag som trodde att vi diskuterade "bordssmör" här, alltså mjölkbaserat matfett som man har på mackan och som i folkmun oftast kallas för smör. För så vanligt är det väl inte att äta rent smör utan macka eller dylikt till?

Fast det ar inte smor ... sa jag tog for givet att vi pratade om smor, inte "bordssmor/margarin. :o Visst kanner man smaken nar man steker i det tillexempel ...

Men du känner väl smaken även om du inte äter det "rent"? Det är väl inte så vanligt att äta Bregott utan macka heller... hoppas jag ;)

Undrar om det Belgiska smöret också smakar som champignoner?

Jo, Bregott har vi hemma ibland men jag försöker så gott det går att inte använda nåt hopsatt, fastän Bregott ju egentligen är acceptabelt.

Ja jag tycker att Bregott är OK. Smör utblandad med en nyttig olja för att det ska vara bredbart.

Nähä, är det?! Hade jag ingen aning om! ;)

Men skämt åsido så vet jag att man kan ha smör i skafferiet och att det då blir mjukt, men det tycker jag inte känns fräscht och det är inte heller det som är min poäng. Min poäng är att svenska smör såsom Bregott går alldeles utmärkt att bre på färskt bröd även om det kommer direkt från kylskåpet. De smör jag testat här å andra sidan, är stenhåra och svåra att bre trots att det står i kyldisken, rekommenderas att förvaras i under 8 graders kyla och marknadsförs särskilt som "spreadable".

Då hyvlar man med osthyvel :D

En idé! Men blir inte det jättetjockt, jättemycket smör (förlåt, matfettsblandning ;)) då? Och så finns det inga osthyvlar här, men Ikea har ju alltid varit ett trevligt utflyktsmål! :idea:

En idé! Men blir inte det jättetjockt, jättemycket smör (förlåt, matfettsblandning ;)) då? Och så finns det inga osthyvlar här, men Ikea har ju alltid varit ett trevligt utflyktsmål! :idea:

Du får plocka med dig en osthyvel nästa gång du är i Sverige, samt några vispar. Min mamma tog alltid med sig vispar från Sverige och skickade runt i släkten :D

Vispar har jag faktiskt lyckats hitta på Sainsbury's, dock endast ballongvispar i metall. "Vanliga" vispar i teflon står på att-köpa-listan! Åh, nu blev jag sugen på Ikea här...:D

Det FINNS alltså en smakskillnad, det är inte bara jag som inbillar mig!

Jag har samma problem här och trodde att det är jag som är knäpp. Smöret här (då menar jag smör som bakar med) smakar så otroligt konstigt. Jag fick slänga en hel sats kanelbullar häromveckan för att smöret förstörde dem helt. :(
Det närmaste jag har kommit Bregott är Lurpak men precis som Mineur säger så har det lite skum bismak.

Jag har samma problem här och trodde att det är jag som är knäpp. Smöret här (då menar jag smör som bakar med) smakar så otroligt konstigt. Jag fick slänga en hel sats kanelbullar häromveckan för att smöret förstörde dem helt. :(
Det närmaste jag har kommit Bregott är Lurpak men precis som Mineur säger så har det lite skum bismak.

Jamen visst!! :wtf: Kanske är det den svenska syrningen som tar bort den där skumma smaken?

Så kanske det är. Men jag hoppas inte det. Då lär jag ju inte kunna baka här. :( (Sen är jag helt ny på att baka med torrjäst och det gör inte saken lättare.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka