Smaken på smör!

Sv: Smaken på smör!

Ja herregud ja, det finns en enorm smakskillnad! Nästan lika påtaglig som skillnaden mellan Cadbury och Marabou! Vad gäller smöret har jag alltid innan trott att det berodde på saltet, italienare saltar till exempel inte sitt smör har jag för mig utan det gör alltid mina föräldrar i efterhand när de är där på semester. Men även de smör jag smakat här som ska vara "salted" eller "slightly salted" - Lurpak t.ex. - har en märkligt fadd och lite plastig smak...

Jag skäms nästan lite såhär i efterhand för att ha beblandat mig med en produkt med ett namn som "I Can't Believe..", men nöden har ingen lag! ;)

Smöret i Sverige är lätt syrat, det kanske det inte är överallt.

Man kan läsa på Smör eller Bregotts hemsidor.

Prova göra eget för att se om det var problemet.

5 dl grädde, vispa tills det blir hm smör... skilj ur vasslen, skölj smöret i kallt vatten så vasslen går ur ordentligt, salta ev (ökar hållbarheten men det kanske förstör smaken, alla länder saltar inte smör).

För svensk smörsmak tror jag man ska ha i en msk filmjölk i grädden, vänta ett par dagar och sedan göra smör.

Och jag lärde mig häromdagen att det är en svensk tradition att syra smör som vi tog till Frankrike och nu säljer de det dyrt till oss :D

Njae ... "I Can't Believe..." ar ganska ackligt ... daremot har jag hittat ett "oliv olje margarin" som faktiskt ar jatte gott. Det smakar ju inte som smor, men gott ar det.:d

Det största problemet med det är dock att det är så hårt att det inte går att bre ordentligt på färskt, icke-rostad bröd. Det står att det ska vara "spreadable", men det är nog på varm toast de testat det...

Man behöver inte förvara smör i kylen, vi hade det i skafferiet på landet. Däremot är jag lite nervös för att alltid ha smörpaketet ute så om Bregott är slut så ställer jag ut en lagom stor bit smör över natten att använda dagen efter.

Man behöver inte förvara smör i kylen, vi hade det i skafferiet på landet. Däremot är jag lite nervös för att alltid ha smörpaketet ute så om Bregott är slut så ställer jag ut en lagom stor bit smör över natten att använda dagen efter.

Vi har alltid en skål med smör i skåpet, till bröd och toast! Lagom mjukt i rumstemperatur, och det behöver bara hålla sig en dag eller två (om inte katterna får upp skådörren först...).

Ja, göra eget smör vore kul! :-)

Tänkte just säga att du skulle prova att göra eget smör. Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara någon annan skillnad på smaken av smör i olika länder förutom att vi gärna saltar mer.
Vissa länder saltar inte sitt smör alls och det smakar ju ingenting då...(UK tex.):yuck:

När jag var liten gjorde vi eget smör ibland, det är ju som sagt bara att vispa grädde tills det blir smör. Jag sköljde det aldrig, smaken av vasslen är rätt god. Möjligen blir hållbarheten bättre med bara rent fett.
Sen skulle jag salta en massa!:d

Nä jag vet, min vän här har som sagt sitt smör i skafferiet. Jag vet att det är helt okej och att smöret inte tar någon direkt skada av det, men tycker ändå inte att det känns riktigt fräscht! :p

Det största problemet med det är dock att det är så hårt att det inte går att bre ordentligt på färskt, icke-rostad bröd. Det står att det ska vara "spreadable", men det är nog på varm toast de testat det...

En svensk kompis här borta har gett upp helt och köper istället riktigt bak-smör som hon har i skafferiet, men det känns verkligen inte fräscht och smakar ändå inte som det ska!
Smör är hårt när det är kallt. Har man det i skafferiet har man inte mer än som går åt på några dagar. Sånt är gammal kunskap från innan kylskåpet blev modernt.

Smör är hårt när det är kallt. Har man det i skafferiet har man inte mer än som går åt på några dagar. Sånt är gammal kunskap från innan kylskåpet blev modernt.

Nähä, är det?! Hade jag ingen aning om! ;)

Men skämt åsido så vet jag att man kan ha smör i skafferiet och att det då blir mjukt, men det tycker jag inte känns fräscht och det är inte heller det som är min poäng. Min poäng är att svenska smör såsom Bregott går alldeles utmärkt att bre på färskt bröd även om det kommer direkt från kylskåpet. De smör jag testat här å andra sidan, är stenhåra och svåra att bre trots att det står i kyldisken, rekommenderas att förvaras i under 8 graders kyla och marknadsförs särskilt som "spreadable".

Jag tror att smakskillnaden beror lika mycket på hur mycket och vilken olja det är utblandat med som vad korna har ätit.

<snip>
Min poäng är att svenska smör såsom Bregott går alldeles utmärkt att bre på färskt bröd även om det kommer direkt från kylskåpet. De smör jag testat här å andra sidan, är stenhåra och svåra att bre trots att det står i kyldisken, rekommenderas att förvaras i under 8 graders kyla och marknadsförs särskilt som "spreadable".

Bregott ar inte smor ... det ar en BLANDNING som bland annat innehaller smor, men ar inte smor. ;)

Bregott är utblandat med rapsolja, därför går det att bre direkt från kylen.

Bregott ar inte smor ... det ar en BLANDNING som bland annat innehaller smor, men ar inte smor. ;)

Ja attans, det visste jag ju! När jag säger "smör" menar jag dock sådant som man brer på smörgåsen i största allmänhet, inte riktigt smör som sådant. Borde kanske ha klargjort det!

Ha ha :D jag som är från Skottland är också uppvuxen med New Zealand Anchor. Det var det eller Lurpak från Danmark.

I Sverige har jag alltid tyckt att Bregott är fullt acceptabelt. Gillar han inte det?

Jag jobbar i Belgien och här kan jag bara inte förlika mig med smöret, inte barnen heller. :yuck: Vi går till svenskaffären och köper Bregott :crazy:

Jag har också alltid trott att det beror på vad kossorna äter.

kl Inget är som svenskt smör ,en av de få sakerna jag saknade när jag bodde utomlands.Lurpak är väl något av det värsta jag har smakat.Mest av allt saknade jag Bregott ,margarin är ju vidrigt -Ja smakerna på smör i olika länder är ju stor skillnad. Det godaste smöret är hemmagjort eller småskaligt producerat färskt ny kärnat smör

Min poäng är att svenska smör såsom Bregott går alldeles utmärkt att bre på färskt bröd även om det kommer direkt från kylskåpet.
Jag vet inte vad du har för temperatur i kylskåpet men för mig är det skillnad på smör och bregott. Smöret har jag till bakning och stekning för det är alldeles för hårt att breda på smörgåsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka