Smaken på smör!

Lena Furberg

Trådstartare
Min man (som är engelsman) efterlyser vad han menar med "riktigt" smör, dvs sånt smör han åt därhemma (vilket i själva verket var New Zealand Anchor Butter) . JAG minns smöret vi åt i England, likaså smöret i USA, och jag tyckte inte alls om smaken! Det hade en smak av svamp som jag tyckte var riktigt otrevlig.

Vad är det som gör skillnaden i smaken, måntro? Det kan inte helt bero på vad korna ätit, eftersom jag knappast tror alla kor i USA lever på gröna kullar och bara betar friskt gräs. Något som ju åtminstone vissa av våra svenska kor numera får göra, dessutom.

Nån här som vet vad jag pratar om och som känt skillnaden i smak? Varför smakar det så helt olika?

Sv: Smaken på smör!

Jag var tvungen att slå upp New Zealand Anchor Butter (har aldrig smakat det) och vad jag kunde utläsa från hemsidan var att det enbart bestod av rent smör från kor som bara åt gräs, alltså inget kraftfoder. Samt att inget var tillsatt förutom lite salt.
Jag har för mig att ex.vis Bregott innehåller rapsolja förutom smör (antagligen för att göra det lättare att bre på mackan), kan det vara det han känner av?

Fast Bregott är ju inte riktigt smör, kallas väl bordsmargarin. Smör är det som heter smör.

Jag tycker smöret här i UK är bra och tycker inte det är någon större skillnad från svenskt smör. Det är bara om jag råkat ta en helt osaltad variant som smaken är lite fadd. Lättsaltat ska det vara!

Vad jag undrar dock är vad det är för skillnad på dyrt smör och billigt smör??

KL
Smöret här har en annan smak helt enkelt - kan det bero på att vi syrar det, som lil-sis skriver? Det kände inte jag till!

Jag skulle beskriva smaken på Engelskt/Nya Zeeländskt smör samt smör från USA som liknande champignoner! Inte en dålig smak, vill säga, men absolut inte det jag förväntar mig när jag äter smör. Medans min man (som är van smaken) anser att det är så det ska smaka.

Han säger också att vårt smör inte är gult nog..... Men det måste väl ha med kornas gräsätande att göra? Eller händer det att man färgar smör??

Idag köpte jag 3 olika smörsorter på ICA men alla tre smakade likadant ;)

Jag tycker smöret här i UK är bra och tycker inte det är någon större skillnad från svenskt smör. Det är bara om jag råkat ta en helt osaltad variant som smaken är lite fadd. Lättsaltat ska det vara!

Vad jag undrar dock är vad det är för skillnad på dyrt smör och billigt smör??

Det är kanske just Anchor Butter (som var det enda vi köpte i England delvis pga att svärmor kommer från Auckland...) som smakar svamp?

Alltså, vi köper svenskt och åländskt smör och det är OK. Men ibland får vi tag på fint franskt smör (senast på Lidl) och det är NOMNOMNOMNOM och en av de få saker som får mig att släppa min lojalitet mot svenska mjölkbönder.

När jag var liten gjorde vi eget smör på sur grädde. Det var gott nog att äta med sked :d

Valios smör har lite av den smaken så det är min favorit trots att jag normalt sett gynnar svenska bönder.

KL

Han säger också att vårt smör inte är gult nog..... Men det måste väl ha med kornas gräsätande att göra? Eller händer det att man färgar smör??

Ja, det förekommer att man färgar smör, med karotin i så fall. Annars blir smör olika gult beroende på kornas föda

Både smör och mjölk smakar olika och ser olika ut beroende på vad korna äter. När jag var barn flyttade vi från Skåne till Stockholm. Min mamma tyckte inte att Stockholmsmjölken smakade som hon var van så vi drack den extrafeta V-mjölken istället eftersom den mer liknade skånsk mjölk i smaken. Eller så beror smakskillnaden på att skånska kor är svarta och uppländska bruna ;)

Förr(?) färgade man smöret för att det skulle vara lika gult och fint på vintern som på sommaren. Om jag har förstått det hela rätt så fryser man numera in smöret och blandar från olika årstider för att det ska se ut och smaka likadant hela året. Dessutom är väl inte åtgången lika stor året runt. Men jag kan ha missuppfattat det.

Mellan olika länder tror jag säkert att olika foder, oavsett om det är gräs eller kraftfoder, spelar in. Salthalten kan ju också variera.

Håller med, Arla och Norrmejeriers mellanmjölkar smakar inte likadant.

Mjöl från olika länder smakar olika, smöret, mjölken, äggen... Blott Sverige svenska pannkakor har! (och blott Norrland norrländska plättar har!)

Jag tror att det som påverkar mest egentligen är jorden. Som påverkar smaken på gräset, som påverkar smaken på mjölken..

"Eller så beror smakskillnaden på att skånska kor är svarta och uppländska bruna "

Du är inte så fel på det som du tror!
Sammansättningen på mjölken skiljer sig faktiskt åt mellan dom olika raserna, tex är Jerseykor kända för att ha fetare mjölk.

Fodret är givetvis en stor del av sanningen.
Förr när man fodrade mycket med betor så kunde den smaken gå över i mjölken :wtf:

Nar vi bodde i Asien vaxlade jag mellan Anchor Butter och ett Franskt smor ... jag har inte ens tankt pa att det smakar olika mot i Sverige ... lite for lite saltat, men det kan man ju hjalpa till med sjalv.:p Jag gillar verkligen Bregott, men det ar ju, som sagt, inte smor. Nu maste jag i alla fall testa om det ar skillnad pa smoret har och Anchor Butter ... Formodligen kan jag hitta Danskt smor ocksa.

I Sverige syrar man smöret med mjölksyrabakterier, det ger svenskt smör annan smak än de som är i andra länder.

Och Bregott är inget margarin, det är en matfettsblandning, riktigt smör innehåller endast grädde och salt.

Min man (som är engelsman) efterlyser vad han menar med "riktigt" smör, dvs sånt smör han åt därhemma (vilket i själva verket var New Zealand Anchor Butter) . JAG minns smöret vi åt i England, likaså smöret i USA, och jag tyckte inte alls om smaken! Det hade en smak av svamp som jag tyckte var riktigt otrevlig.

Vad är det som gör skillnaden i smaken, måntro? Det kan inte helt bero på vad korna ätit, eftersom jag knappast tror alla kor i USA lever på gröna kullar och bara betar friskt gräs. Något som ju åtminstone vissa av våra svenska kor numera får göra, dessutom.

Nån här som vet vad jag pratar om och som känt skillnaden i smak? Varför smakar det så helt olika?

Det är nästan lite obehagligt sammanträffande att du startar en tråd om något som jag för första gången funderat riktigt mycket på de senaste dagarna! Har inte brytt mig så mycket innan, men när jag tvingades ha min flatmates "I Can't Believe It's Not Butter" på mina nybakade scones häromdagen blev jag rejält tjurig och rejält sugen på gamla hederliga svenska Bregott!

Jag har förgäves letat efter ett riktigt gott smör här, men det är verkligen jättesvårt! Flora, Anchor, Lurpak, Countrylife, Tescos egna och ovan nämnda "I Can't Believe..." går helt bort - smakar antingen plast, gummi eller inget alls. Det närmsta jag kommit hittills är smör från det skotska märket Graham, det smakar helt okej. Det största problemet med det är dock att det är så hårt att det inte går att bre ordentligt på färskt, icke-rostad bröd. Det står att det ska vara "spreadable", men det är nog på varm toast de testat det...

En svensk kompis här borta har gett upp helt och köper istället riktigt bak-smör som hon har i skafferiet, men det känns verkligen inte fräscht och smakar ändå inte som det ska!

Jag överlåter till andra att förklara vad det beror på, men något jag reflekterat över är att mjölk, grädde och annat inte smakar annorlunda här. I t.ex. Italien och Frankrike märker jag stor smakskillnad på både mjölk och smör, men här i UK är det som sagt bara smöret som skiljer sig tycker jag...O_o

Alltså, vi köper svenskt och åländskt smör och det är OK. Men ibland får vi tag på fint franskt smör (senast på Lidl) och det är NOMNOMNOMNOM och en av de få saker som får mig att släppa min lojalitet mot svenska mjölkbönder.

Åh, är det sådant där fransk extrasyrat smör med havssalt, som kommer i en tjockare rulle inlindad i folie typ? Provade det när jag var i Sverige över jul, guuuud vad gott!

Åh TACK Mineur , jag hade börjat tro att jag blivit sinnesförvirrad! Det FINNS alltså en smakskillnad, det är inte bara jag som inbillar mig!

Jag åt också I Can´t Believe It´s Not Butter då vi bodde utomlands - idag skulle jag knappast gå i närheten av nåt med det namnet, ens!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka