Sv: Smaken på smör!
Min man (som är engelsman) efterlyser vad han menar med "riktigt" smör, dvs sånt smör han åt därhemma (vilket i själva verket var New Zealand Anchor Butter) . JAG minns smöret vi åt i England, likaså smöret i USA, och jag tyckte inte alls om smaken! Det hade en smak av svamp som jag tyckte var riktigt otrevlig.
Vad är det som gör skillnaden i smaken, måntro? Det kan inte helt bero på vad korna ätit, eftersom jag knappast tror alla kor i USA lever på gröna kullar och bara betar friskt gräs. Något som ju åtminstone vissa av våra svenska kor numera får göra, dessutom.
Nån här som vet vad jag pratar om och som känt skillnaden i smak? Varför smakar det så helt olika?
Det är nästan lite obehagligt sammanträffande att du startar en tråd om något som jag för första gången funderat riktigt mycket på de senaste dagarna! Har inte brytt mig så mycket innan, men när jag tvingades ha min flatmates "I Can't Believe It's Not Butter" på mina nybakade scones häromdagen blev jag rejält tjurig och rejält sugen på gamla hederliga svenska Bregott!
Jag har förgäves letat efter ett riktigt gott smör här, men det är verkligen jättesvårt! Flora, Anchor, Lurpak, Countrylife, Tescos egna och ovan nämnda "I Can't Believe..." går helt bort - smakar antingen plast, gummi eller inget alls. Det närmsta jag kommit hittills är smör från det skotska märket Graham, det smakar helt okej. Det största problemet med det är dock att det är så hårt att det inte går att bre ordentligt på färskt, icke-rostad bröd. Det står att det ska vara "spreadable", men det är nog på varm toast de testat det...
En svensk kompis här borta har gett upp helt och köper istället riktigt bak-smör som hon har i skafferiet, men det känns verkligen inte fräscht och smakar ändå inte som det ska!
Jag överlåter till andra att förklara vad det beror på, men något jag reflekterat över är att mjölk, grädde och annat inte smakar annorlunda här. I t.ex. Italien och Frankrike märker jag stor smakskillnad på både mjölk och smör, men här i UK är det som sagt bara smöret som skiljer sig tycker jag...
Alltså, vi köper svenskt och åländskt smör och det är OK. Men ibland får vi tag på fint franskt smör (senast på Lidl) och det är NOMNOMNOMNOM och en av de få saker som får mig att släppa min lojalitet mot svenska mjölkbönder.
Åh, är det sådant där fransk extrasyrat smör med havssalt, som kommer i en tjockare rulle inlindad i folie typ? Provade det när jag var i Sverige över jul, guuuud vad gott!