Smaka på foder

B

BeastieBabe

Någon som gör det här?.. jag blev lite nyfiken idag på jobbet och smakade på lite olika foder (dock inget hö, det verkar för stråigt)

Krafft Groov - smakar mycket havre och är mjuka men torra, man behöver dricka vatten till.
Krafft Grund - Smakar som krafft groov, lite hårdare och mycket saltare, äcklig eftersmak.
Havre - smakar havregrynsgröt fast inte lika mycket smak.. mer "papperssmak" av skalen.
Pelleterad betfor - smaklöst i uppblött tillstånd, kladdiga och med besk smak när de inte är blöta.
Riven betfor - har sött damm när de är torra, när de är blöta smakar de fortfarande sött och gott, mycket smakligare än peletterad betfor.

ska nog ta å lägga till sånt här på sidan om foder, om det nu var någon som tyckte att det var intressant? :smirk:
 
haha jodå, hur ska man annars våga stoppa i hästen det? :angel: ;)

Havre -gott! Har nog de flesta smakat, fast givetvis utan skal.
Betfor - blää tyckte jag (uppblött alltså) Luktar fan så mkt godare än det smakar :crazy:
Fosforbalans -rätt så gott! lite syrligt, nästan som surt godis med pulver i.
Fabrol (slemlösande, receptbelagt) -luktar som fan och först smakar det inte ngt direkt men eftersmaken är 3 ggr värre än lukten :crazy:
VSL - mumma :love: som godis, ganska sött lite åt vanilj/kokos-hållet.

:D
 
Jag smakar på ALLT, även höt. Vissa höpartier har varit riktigt mumsiga, söta strån!

Varning dock för Kraffts vitaminer i flytande form, UÄCH vad äckliga, särskillt e-vitaminerna. Däremot Forans vitaminer är mumsfilibabba!
 
Jag smakar på allt.
Det blir rättvist då :D :o

Och Shyfeeders B-vitaminer är verkligen gott.
Varningvarning för vitlökspulver. :crazy:
 
hehe.. B-vitaminer (shyfeeders) e mums.. ägaren till min gamla medryttarhäst brukade ta sig en slurk av det efter hon ridit, så hon skulle orka köra hem.. :D
 
Självklart smakar jag!! :d

Betfor är riktigt gott, när det är torrt. Är den svälld ska det vara med salt på.

Havre är också gott, men jag vill gärna skala dem först, och det blir jobbigt att få i sig mängder... :p

Lucern (pellets) är RIKTIGT beskt och hemskt! :crazy:

Kli är mest dammigt och smaklöst.

Hestekraft är mums! :d Speciellt de stora, svällda majsarna! :love:

Kraffts blå mineraler i grusform är också jättegott, men man får ta lite försiktigt med fingertoppen för att undvika de största kornen, de knastrar så hemskt i tänderna!

Shy Feeder... :d :d

Har ätit sojaskrå när jag var yngre. Jag minns inte riktigt hur det smakar, men då tyckte jag det var gott!

Sen så äter jag ju morötter, såklart! :)
 
:rofl: Ja vitlökspulver är ingen höjjdare. Jag har smakat... :D
Min sambo får kväljningar bara han öppnar foderhinkarna då han är med på fodring. Jag ger ej vitlök, men alla andra i stallet gör. Brukar låta honom ge dom hästarna... :angel: :angel:
 
Soja är ganska gott. Sen har hippo vitlök som är som flingor, det går utmärkt att använda i tex potatisgratäng :idea:... fick idén från han som sålde det till mig, hans fru brukade göra så!!!
 
Kul att så många svareda.. och det känns egentligen självklart att man själv ska smaka på hästens mat.. man ger inget till sina älsklingar som man inte själv skulle äta.. men mediciner låter man nog vara.. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 012
Senast: Kodiak
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 949
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 818
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp