Foder till HET häst

Sv: Foder till HET häst

Hon jobbas varje gång hon rids, då hon är under utbildning. Har ännu ridit max 10 ggr i skogen då hon bara fått gå fram. Och då köpte jag henne i våras.

Ute i hagen är hon. Jag kan som sagt inte påverka ridning eller hagen mer. Hon går med 3 bra kompisar varav hon busar konstant med den ena.

Ja jag ville ha en pigg häst så jag fick vad jag ville. Men ibland skulle hon kunna tona ner det då hon som sagt inte var så i våras eller under sommaren. Men jag har inget emot det så sätt. Men hade varit skönt att kunna sitta och ta en skritt runda längre fra,. Magen lär inte bli mindre precis;)

Man ska akta sig för vad man önskar sig sägs det ;)..
Det är lurigt med piggingar.. Jag har turen att den jag rider nu är en klippa att rida ut på, väldigt sansad ordentlig, annat blir det om det är "arbete", då blir det drag under galoscherna och det är då hon kan bli svår.
Låter som du har bra styr på rutinerna. Jag försöker även verkigen tänka på att jag rider pigg häst och tänka långsamt, göra hjälperna lite långsammare.. Andas djupt, sitta tungt och lägga in skrittpass mellan uppgifterna. Inte göra en ny övning förrän hästen är i balans. Ex inte fatta galopp från skritt förrän skritten är avslappnad och trevlig... Fast allt detta gör du säkert redan.
 
Sv: Foder till HET häst

Ja nu är hon inte så långt i utbildningen som skritt-galopp;9 Har ju bara haft henne några månader varav hon varit dräktig, fölat och förlorat fölet. Så vi är ännu på trav-galopp;) Och kommer vara det ett bra tag till. Blir nästan aldrig galopp ute då hon inte kan hålla sig i styr;) Och jag vill inte riskera något just nu. Så blir galopp i paddocken och med medisen på rygggen;)

Och ja allt är långsamt då hon är fruktansvärt känslig med allt;)
 
Sv: Foder till HET häst

Nu kommer jag att få ett gäng efter mig :o

Maten behöver heller inte spela någon som helst roll för piggheten. Blir du dubbelt så pigg om du äter dubbelt så mycket? Nej, du blir nog tjock... precis som jag ;)

Det är ofta så att en pigg häst är en pigg häst, precis som en slö häst är en slö häst, oavsett foder.
Har träffat allt för många pigga hästar som knappt fått kraftfoder, och pga av det varit magra och omusklade. De pigga och alerta hästarna förbrukar mer energi så de behöver mat.

Det som gäller är konsekvens i ridningen. Kanalisera energin så hästen alltid jobbar rätt. Hålla ner tiden lite på passen så man inte bygger en massa kondition innan man vill ha den och varva med lugna uteritter.

För att få en pigg häst lugn genom att minska maten tror jag inte alls på, då måste man ner långt under svältgränsen en längre tid tills den blir apatisk. Och det är ju inget att sikta på.

Du kommer att få mycket glädje av din pigga och alerta häst när du hittat knapparna och rätt sätt att träna den och dig.
Lycka till!
 
Sv: Foder till HET häst

Jag håller med du! Både vad gäller folks övertro till att man kan "fodra" fram den häst man vill ha, och att man biter sig själv i svansen, när man tror att man kan rida ur en häst energi genom att rida hårt och mycket. Jo tjenare, efter någon månads galopperande har man ett superbiffigt, superpiggt monster, med superkondition, som står å steppar å kräver mer o mer motion......egen erfarenhet? Javisst!!
 
Sv: Foder till HET häst

Visst hetsig ridning ger hetsig häst.

Håller man sen in den konstant så att den alldrig lär sig att ta det lungt på lång töm/tygel, då har och får man det besvärligt. Jag har provat.

Lugnt och länge var det rådet jag fick, och det blev det, det hjälpte inte. Lugnare och längre och oftare hette det då. Jag var arbetslös då så det fick bli som jag var tillsagd. Och till slut fungerade det. Men det tog tid, och såfort han inte gått på ett par dar är vi i viss mån tillbaks. Det var många mil i skritt, timmar i sadeln, senare barbacka. Det förändrade mig till en lugnare människa och det har också sin inverkan.

Så gorde vi, och så gorde jag med nästa häst och så kommer jag att göra med nästa. Må var och än få utrymme att vara saliga på sitt vis är en citatlik fras som jag tycker är bra.

Ptr
 
Sv: Foder till HET häst

Har inga problem att skritta på lång tygel. Och då jag som sagt är gravid blir det många turer i lugnare tempo. Nu ligger det derrutom 30-40 cm snö så nu får hon pulsa.

Om inlägget var menat till mig!
 
Sv: Foder till HET häst

Ja nu är hon inte så långt i utbildningen som skritt-galopp;9 Har ju bara haft henne några månader varav hon varit dräktig, fölat och förlorat fölet. Så vi är ännu på trav-galopp;) Och kommer vara det ett bra tag till. Blir nästan aldrig galopp ute då hon inte kan hålla sig i styr;) Och jag vill inte riskera något just nu. Så blir galopp i paddocken och med medisen på rygggen;)

Och ja allt är långsamt då hon är fruktansvärt känslig med allt;)

Det är ju kanon att du inte ska behöva rätta till annans fel, det kan ta längre tid än att göra rätt från början. Jag menade mer principen, att det hela tiden händer något men att det händer när det är bra tajming. Långt ifrån programridning. Jag brukar börja med skritt-galopp ganska tidigt eftersom jag tycker att det är lättare att få en lugn fattning och att det inte blir att det rusas in i galopp. Såg i senare inlägg att hon skrittar lugnt på lång tygel och det är kanon, utnyttja det. Lägg in flera sådana avbrott i passet.
Nu känner jag att vi är långt från foder så jag kanske ska sluta med mitt babblande
/U
 
Sv: Foder till HET häst

Nu kommer jag att få ett gäng efter mig :o

Maten behöver heller inte spela någon som helst roll för piggheten. Blir du dubbelt så pigg om du äter dubbelt så mycket? Nej, du blir nog tjock... precis som jag ;)

Det är ofta så att en pigg häst är en pigg häst, precis som en slö häst är en slö häst, oavsett foder.
Har träffat allt för många pigga hästar som knappt fått kraftfoder, och pga av det varit magra och omusklade. De pigga och alerta hästarna förbrukar mer energi så de behöver mat.

Det som gäller är konsekvens i ridningen. Kanalisera energin så hästen alltid jobbar rätt. Hålla ner tiden lite på passen så man inte bygger en massa kondition innan man vill ha den och varva med lugna uteritter.

För att få en pigg häst lugn genom att minska maten tror jag inte alls på, då måste man ner långt under svältgränsen en längre tid tills den blir apatisk. Och det är ju inget att sikta på.Du kommer att få mycket glädje av din pigga och alerta häst när du hittat knapparna och rätt sätt att träna den och dig.
Lycka till!


Nä det får vi verkligen inte hoppas ngn är så korkad och gör:eek:
Men OM anledningen är ett foder som inte passar hästen, så kan hetsen mkt väl bero på detta, och då hjälper det att dra ner eller ta bort kraftfodret under ett par dagar, och öka grovfodret så märker man skillnad. Det har jag erfarenhet av på mina hästar:cool:
Men det är stor skillnad på pigga hästar och heta/stressade hästar. Alla är individer som du säger men det innebär inte att fodret inte kan påverka likväl som det INTE behöver bero på fodret.
Och jo...... om du proppar i ett barn för mkt socker så kan du också märka att det påverkar humöret......;)
 
Sv: Foder till HET häst

Nä det får vi verkligen inte hoppas ngn är så korkad och gör:eek:
Men OM anledningen är ett foder som inte passar hästen, så kan hetsen mkt väl bero på detta, och då hjälper det att dra ner eller ta bort kraftfodret under ett par dagar, och öka grovfodret så märker man skillnad. Det har jag erfarenhet av på mina hästar:cool:
Men det är stor skillnad på pigga hästar och heta/stressade hästar. Alla är individer som du säger men det innebär inte att fodret inte kan påverka likväl som det INTE behöver bero på fodret.
Och jo...... om du proppar i ett barn för mkt socker så kan du också märka att det påverkar humöret......;)

Hästarna har knappast problem med sockerberoende. Visst - de ska ha en balanserad foderstat men foderproducenterna har verkligen lyckats!
Mängder av hästhållare har numera hästar som inte tål havre utan måste ha müsli för 8 kr/kg. När man får dessa hästar i träning så visar det sig att de fungerar utmärkt med fasta tider, adekvat arbete och en balanserad foderstat (med havre). Alltså var inte havren problemet utan något annat i ryttarens hästhantering/rutiner.

Har under mina år mött en häst som inte tålde havre, det var en inackordering som fick nässelutslag. Det finns säkert någon enstaka individ som fungerar bättre på ett havrefritt foder, men det intressanta är att många ger krafft och dyligt i stället och de fodren består till stor del av havre!
Producenterna leder med 1 - 0.
 
Sv: Foder till HET häst

Mitt exempel på socker var ett svar på din jämförelse om hur vi människor påverkas av för mkt mat;)

Och det är ju toppen om du påträffat så pass friska hästar. Men det innebär inte att det inte finns hästar som är känsliga för olika typer av kraftfoder.
Däremot kan jag hålla med dig om att rutiner runt fodring och hanteringen runt hästen har stor betydelse.
 
Sv: Foder till HET häst

Mitt exempel på socker var ett svar på din jämförelse om hur vi människor påverkas av för mkt mat;)

Och det är ju toppen om du påträffat så pass friska hästar. Men det innebär inte att det inte finns hästar som är känsliga för olika typer av kraftfoder.
Däremot kan jag hålla med dig om att rutiner runt fodring och hanteringen runt hästen har stor betydelse.

Klart att även hästar har en blodsockerkurva. För att hålla den så stabil som möjligt så fodrar jag mina hästar nästan uteslutande med grovfoder, fördelat på flera mål om dagen och har alltid glada och trevliga hästar :).
Kan tänka mig att det kan bli problem om man ger mindre grovfoder och mycket av något kraftfoder, men jag förstår inte varför vi ska syssla med sådant i Sverige, som ändå har hyfsat bra tillgång på hö. Jag har stått i stall som snålat på hö och gett mer havre, men det var innan jag egentligen förstod hur illa det är.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 064
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp