Foder till HET häst

Sv: Foder till HET häst

Har en häst som är precis som din, går aldrig att köra slut på, funkar bäst när han går 2 timmarsturer dagligen, stressar lätt upp sig. Kallblod även han (haflinger). Fodras enbart med grovfoder, 14 år.
Hade han dessutom haft svårt att hålla hull - det har han inte - då hade jag valt lucern i någon form.
Det kanske bara är att gilla läget, arbetsglada hästar är ju trevligt, även om jag oxå mellan varven blir less på att min aldrig taggar ner.
Min häst blev oxå mkt värre när jag klippte honom (halvklippning) förra vintern, det kanske gäller din med?

Ingen skillnad på klippningen. Hon hade ju så tunn päls innan. Hon klipptes just för att hon svettades och det tog 1-2 timmar innan hon torkade.
 
Sv: Foder till HET häst

Läste att någon annan föreslagit Krafft Groov 125 eller 90 beroende om man vill ha mindre protein. Jag ger min " heta " ibland uppstressade häst Groov 90. Läs om Groov sorterna! På morgonen endast 3 dl. (torr) betfor och kornkross. Minska på betfor och tänk på att morötter tillför också energi och sött. Det är svårt att gissa men har man ett bra grovfoder så ta bort kraftfodret om det inte behövs.
 
Sv: Foder till HET häst

för att inte nämna några namn, din sambos ex som är väldigt aktiv med sina hästar säljer foder sen ett tag tillbaka... du kan ju bolla dina tankar med henne och kolla hennes sortiment...
 
Sv: Foder till HET häst

Kraffts lusernhack innehåller melass så ja det brukar vara smakligt :)
 
Sv: Foder till HET häst

Jag hade en ponny som är precis som din verkar (sålde honom härom veckan). Han har energi för ett helt stall och man skulle kunna rida dygnet runt utan att han hade slutat tuffa på. Han har varit sådan hela livet och kommer troligen att vara så resten av livet också. Han har ätit 12 kg hö, ½ liter betfor (före blötning) och 1/2 kg lusern. Han var dock inte så svårfödd, din häst hade jag kanske gett lite mer lucern.

Jag hade hellre gett lucern om jag var du än ett kraftfoder med högt proteininnehåll med tanke på att du saknar analys. Proteinöverskott från grovfoder är inget att bry sig om men däremot proteinöverskott från kraftfoder är inte så bra.

Se till att sadeln passar om du inte redan har gjort det och kolla munnen/tänder/bett. Det är faktorer som kan verka stressande för hästen och min ponny var väldigt känslig för just val av sadel.

Rid ut och konditionsträna i skogen regelbundet så att hästen får jobba ur sig överskottsenergin, hoppa gymnastikhoppning för att få lite hjärngympa och sitt inte och trimma på banan timme efter timme, det hjälper inte ;)

Rid en liten stund varje dag och se till att variera träningen, intensiteten i passen och även innehållet. När du rider på banan; se till att aktivera hästen och att det händer ngt nytt hela tiden.

Hur ser hagarna ut och hur mkt går hon ute?

Mvh JV
 
Sv: Foder till HET häst

Se till att sadeln passar om du inte redan har gjort det och kolla munnen/tänder/bett. Det är faktorer som kan verka stressande för hästen och min ponny var väldigt känslig för just val av sadel.

Sadel passar, tänder kollade och hon är bara stel i länden vilket vi jobbar på som jag skrivit innan.

Rid ut och konditionsträna i skogen regelbundet så att hästen får jobba ur sig överskottsenergin, hoppa gymnastikhoppning för att få lite hjärngympa och sitt inte och trimma på banan timme efter timme, det hjälper inte ;)


Hon rids så ofta det hinns. Är inte lätt när man är gravid, 50% sjukskriven och dessutom har en son på 1½ år. Har en medryttare som hjälper mig och hon går alltså 4-6 dagar i veckan. Gymnastik hoppar inte en häst som aldrig hoppat ett hinder i hela sitt liv. Först ska hon lära sig hålla reda på benen. Har precis börjat jobba henne på bommar. Sitter aldrig och bara rider runt, runt i en paddock. Utan hon jobbas där!

Rid en liten stund varje dag och se till att variera träningen, intensiteten i passen och även innehållet. När du rider på banan; se till att aktivera hästen och att det händer ngt nytt hela tiden.

Se svaret innan.

Hur ser hagarna ut och hur mkt går hon ute?

Hagen är STOR kuperad med både skog och vall. Hon går med 3 andra hästar och är nästan aldrig stilla. Står ute mellan 07.00 - 17.00, Ibland längre ibland kortare. Inget jag kan reglera då det inte är mitt stall.
 
Sv: Foder till HET häst

Läste att någon annan föreslagit Krafft Groov 125 eller 90 beroende om man vill ha mindre protein. Jag ger min " heta " ibland uppstressade häst Groov 90. Läs om Groov sorterna! På morgonen endast 3 dl. (torr) betfor och kornkross. Minska på betfor och tänk på att morötter tillför också energi och sött. Det är svårt att gissa men har man ett bra grovfoder så ta bort kraftfodret om det inte behövs.
Om man vill undvika stärkelse, som någon nämnde tidigare i tråden, så kan det vara bra att känna till att en väldigt stor andel av ingredienserna i Groov är just spannmål = stärkelserika....

Vill man ha kraftfoder av något slag så kan Kvarnbyfoders Derby vara ett alternativ, det är helt havrefritt, med väldigt lågt stärkelseinnehåll.
 
Sv: Foder till HET häst

Nej... Korn och majs är mest stärkelserikt.....

Råvaruinnehåll i fallande ordning groov 125:
Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Koksalt
Lysin
 
Sv: Foder till HET häst

kolla groov 90 också, där var det värre om jag inte minns fel...
Men det är ju fortfarande så att 4 av de 5 ingredienser det finns mest av är just spannmålsprodukter.
 
Sv: Foder till HET häst

Ja lite lustigt....... Groov 90 innehåller faktiskt korn men har ändå en stärkelseprocent på 16, och groov 125 utan korn på 17% ;)
Däremot innehåller GROOV högfettshavre, den är mer lättsmält och passar ofta bra till heta hästar.

Råvaruinnehåll i fallande ordning Groov 90:
Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Korn
Fruktos
Betmelass
Betpressmassa
Potatisprotein
Koksalt
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Lysin


Vad innehåller den sorten du rekommenderar då, har aldrig provat den?
 
Sv: Foder till HET häst

Svarar mig själv:D hittade den på nätet, 7.5 % stärkelse= mkt bra!
Linfrökaka intressant... och fiberrik. innehåller däremot ganska mkt socker, dock inget problem för mina om jag tar bort betforn. Men enligt foderanvisningen ska man ge havre till? är den inte heltäckande då? känns som man är tillbaka på ruta ett då......
 
Sv: Foder till HET häst

huruvida den är heltäckande eller inte beror nog inte på havren utan på vad övriga foderstaten innehåller. Det går alldeles säkert att ge bara sånt om det funkar´i övriga foderstaten.
Fodertillverkarnas anvisningar ger jag inte ett ruttet lingon för, utan jag ger det som behövs av det som passar till mitt grovfoder. (dvs nästan ingenting i år...)
 
Sv: Foder till HET häst

Lucernhack tycker jag låter som lämpligaste alternativet.

Jag vet inte om det egentligen fungerar. Men kan vara värt att testa. Det finns ju magnesium-preparat till hästar som sägs lugna. Jag vet att det användes en del på Solvalla då jag jobbade där.
 
Sv: Foder till HET häst

Det lät nästan som du tog illa upp av mitt inlägg? Min mening var inte att kritisera dig och ditt upplägg utan bara information om hur jag har fått min häst med liknande beteende att fungera. Inget foder i världen har kunnat få honom lugnare då han helt enkelt är väldigt energisk och sprallig som individ. Däremot har lydnadsträning, regelbunden och varierad motion och lång daglig utevistelse med lekfulla kompisar gjort att han lärt sig att hålla sig på mattan. Det är inte särskilt ofta man kan påverka hästens arbetsenergi genom fodret. Jmfr med om du äter en kexchoklad - ren sockerbomb men inte tusan blir man piggare för det ;) Däremot krävs det energi i form av ordentlig husmanskost för att man ska orka slita i stallet en hel dag.

Ang. fodret så skulle jag som sagt testa lusern och olja om hästen är för tunn.

Mvh JV
 
Sv: Foder till HET häst

KL

Svarar alla. Hon har sedan i lördags bara fått lucerne. Och ja ingen skillnad alls;) Så känns som jag kan stoppa i eller ta bort hur mycket mat som helst utan att det gör skillnad. Nu har dessutom snön kommit och med den så kan jag inte utnyttja ridbanan. Så blir långa turer i skogen på vardagarna.
 
Sv: Foder till HET häst

Kl

Min kära Lukas var och är en pigg nordsvensk. Han magrade och jag fodrade, och fodrade. Så en dag så hade husse inte hämtat havre som han skulle, det tog slut. Det blev ett av som inte blev, efter några veckor började hästen gå upp i vikt. han kördes eller reds 3-5- timmar upp till 5 dagar i veckan. En nivå som jag nog anser som lätt arbete!

Efter detta så får han bara grovfoder, för tillfället hösilage, och lite hö ibland när vädret är vått.

Hans hetsighet har lugnat sig, men det krävs långa skrittturer varje vecka, och gärna nya vägar, fast de har tagit slut. Något annat som gör märkligt stor skillnad är att bara vara, stå intill eller sitta i hagen och fundera i timmar.

Att få ro i flocken gör mer för hullet än man kan tro.

Ptr
 
Sv: Foder till HET häst

Fast havre har hon inte fått på månader.. Och nu äter hon som sagt bara lucerne. Har inga problem med hennes vikt på det hon äter nu...
 
Sv: Foder till HET häst

Det jag har upptäkt efter min resa med pigga hästar är att det kasnke nte spelar så stor roll vad de äter , utan att det hjälper om de får komma ut mycket i hage med kompisar samt att det är viktigare HUR man rider än hur mycket. Rider man en pigg häst med fokus på att den minsann ska bli trött varje gång med fokus på uthållighet så byggs konditionen upp och häsen blir tokpigg. Är man då inte människa till att reda ut det där så kan det vara bättre att fokusera på att hästen arbetas fokuserat den timmen den rids. Mycket fokus på lösgörande, och att hästen går ärligt fram (inte springer iväg). Att det händer något precis hela tiden tills hästen bara fokuserar på ryttaren, och då ärd et guld att sitta på en arbetsvillig häst.
Det är iallafall min erfarenhet och inget jag hävdar är en sanning. Provat mig fram på pigga hästar i alla tider och jag älskar dem ;)

/U
 
Sv: Foder till HET häst

Det var någon i tråden som nämnde kexchoklad och det är väl en bra liknelse. Enda gången en sådan piggar upp är ju om man ligger lågt i socker.. och då skulle även en grov macka med ost pigga upp (och hålla en pigg aningen längre).
Inbillar mig att det finns en övertro till att vissa foder ger hästar olika egenskaper, visst borde brist på foder göra en häst trött efter ett tag och för mycket foder den lat efter ett tag. Jag tror att hästar har de egenskaperna den har och att den är som den är egenetligen på sommarbetet/lösdriften (om den inte är för fet) och att man tar in dem på box för att spara på deras energi så de blir lite piggare att rida. Kraftfoder ger iallafall jag när inte höet räcker till.
Sedan ska det finnas hästar som reagerar på havre och blir tokpigga. Har lyckligtvis aldrig ägt en sådan. Nuvarande häst är precis lika pigg på kornkross som havre (hel eller krossad)
 
Sv: Foder till HET häst

Det jag har upptäkt efter min resa med pigga hästar är att det kasnke nte spelar så stor roll vad de äter , utan att det hjälper om de får komma ut mycket i hage med kompisar samt att det är viktigare HUR man rider än hur mycket. Rider man en pigg häst med fokus på att den minsann ska bli trött varje gång med fokus på uthållighet så byggs konditionen upp och häsen blir tokpigg. Är man då inte människa till att reda ut det där så kan det vara bättre att fokusera på att hästen arbetas fokuserat den timmen den rids. Mycket fokus på lösgörande, och att hästen går ärligt fram (inte springer iväg). Att det händer något precis hela tiden tills hästen bara fokuserar på ryttaren, och då ärd et guld att sitta på en arbetsvillig häst.
Det är iallafall min erfarenhet och inget jag hävdar är en sanning. Provat mig fram på pigga hästar i alla tider och jag älskar dem ;)

/U

Hon jobbas varje gång hon rids, då hon är under utbildning. Har ännu ridit max 10 ggr i skogen då hon bara fått gå fram. Och då köpte jag henne i våras.

Ute i hagen är hon. Jag kan som sagt inte påverka ridning eller hagen mer. Hon går med 3 bra kompisar varav hon busar konstant med den ena.

Ja jag ville ha en pigg häst så jag fick vad jag ville. Men ibland skulle hon kunna tona ner det då hon som sagt inte var så i våras eller under sommaren. Men jag har inget emot det så sätt. Men hade varit skönt att kunna sitta och ta en skritt runda längre fra,. Magen lär inte bli mindre precis;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 064
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp