Småhoppa flera ggr i veckan?

Miljon

Trådstartare
Jag och ungponnyn behöver lära känna varandra bättre i hoppningen, framförallt är det jag som måste lära mig hennes rörelsemönster och språngkurva, samt hitta avsprångspunkten. Tyvärr finns inte plats för den hopptränare jag vill träna för, så än så länge får jag nöja mig med att hoppa in som reserv när det finns en tom plats.
Däremot hoppar jag lite på egen hand, och har börjat fundera på om det på något sätt kan vara dåligt att hoppa lite små hinder flera ggr i veckan? För att få in rutinen alltså, och få bort min osäkerhet som lätt blossar upp om det går för länge mellan gångerna.
Då menar jag alltså verkligen att hoppa SMÅ hinder, 50-60 cm typ, och kanske 5-6 språng/ridpass när vi rider i paddocken där hinder står framme, så mellan 2-5 dagar i veckan, oftast kanske 3. Det lär väl inte vara någon fara för en hoppglad, frisk och sund ponny, eller vad tror ni?

@Miljon Jag undrar också över åldern på ponnyn?

Jag tycker inte det är dumt att markarbeta mellan gångerna man hoppar. :) Jag rider nästan aldrig utan bommar när jag trimmar på banan, men jag hoppar bara 1 gång i veckan. Ibland travar jag bommar, ibland reglerar jag galoppsprången mellan 2 bommar, ibland rider jag böjda bomserier, ibland raka, bland tränar jag byten över bom. Och ibland rider jag inte ens över bommarna utan använder dem för sidepass, halter och vägar.

Och om det är rytm och galopp som du behöver träna på att känna in så tycker jag att bommar på marken är jättebra! Man kan göra många bomövningar i galopp. Sen 1-2 gånger i veckan lägger du upp linjer med bommar på marken framför hindret. Tex 3 galoppbommar mot en oxer eller "5½an". Då kommer du få bra avsprångspunkter vilket ger både dig och ponnyn en bra känsla i sprången. :)

Att skutta 50-60 cm 3-5 dagar i veckan tror jag tyvärr inte ger så mycket för varken dig eller ponnyn.

Jag undrar också hur gammal ponnyn är? Min är sex, och är väl egentligen numera precis på gränsen till att fortfarande kallas ungponny. Nu rider jag uteslutande dressyr på henne, men har funderingar på att börja om lite med hoppningen igen. Hästen är löshoppad relativt högt för sin mankhöjd som riktigt ung, visad på kvalitén som fyraåring, hoppad under ryttare kanske max femton gånger seriöst (inte ute i skogen) och tycker det är roligt. Det är piloten som är feg. Men då skulle jag tycka att en gång i veckan är absolut max. När jag hoppade henne som fyraåring hoppade vi kanske en gång varannan vecka (max 50 cm).

Min vuxna ponny som jag tävlade i hoppning hoppade jag två gånger i veckan vissa veckor. Då ett pass på lägre höjder, och ett på mer ordentliga hinder. Mer än så skulle jag faktiskt inte hoppa ens med en vuxen häst som tränas för att tävla hoppning.

Jag hade det upplägget när min häst var yngre och blev extremt hoppglad (till den punkt att han var svår att rida och sitta kvar på)
Varje ridpass på banan avslutades med ett par språng på lägre hinder >70cm
Han lugnade ner sig när han fick hoppa lite varannan dag och jag blev lugnare och säkrare som ryttare.
Nu är kusen 19 och har inga problem med skador eller förslitningar så jag ser inte att det skulle skapa problem.

Det beror på vilken sorts häst du har vissa växer klart snabbare än andra, min förra häst (tinker) började jag inte hoppa fören han var 7 eftersom det tar ett tag för kallblod att växa klart medans vissa hästar växer klart snabbare. Skulle inte hoppa flera gånger i veckan på en häst som är yngre eller är 5.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369
Hoppning Hej, Om ni till exempel inte hoppat en häst på väldigt länge (flera månader), inte för den varit skadad utan bara för att låta den vila...
Svar
5
· Visningar
2 863
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama