Småflugor i öronen

PiperGarden

Trådstartare
Ja, hur gör ni för att rädda era kära hästar från detta? Några andra saker som funkar än flughuva med öron? Man vill ju inte gärna kladda eller spraya inne i öronen, men är ju så synd om pållen när han kommer in och visar upp sina kliiga öron med små blodfläckar i :cry:
Just nu testar jag att ta liiite 4ess salva i öronen, så gott det går bara på den hårlösa delen...
Några andra bra tips?

Sv: Småflugor i öronen

Jag har just flughuva med öron. Har du provat det?
Finns ju olika modeller. Det är det överlägset bästa! Jag har Bucas huva och den är jättebra.

Annars brukar jag borsta med mjuk borste i örat och sen ha på lite salva runt kanterna och i ytterörat. Inte för mycket såklart utan bara tunnt så att det inte rinner ner i örat om salvan smälter i värmen. Idomin är bra då det är så tjockt och sitter kvar länge. Luktar ju lite citronaktigt också.

Jag smörjer öronen med Hästsalva som luktar tjära, en svart burk med vitt lock, har den i stallet så jag ser inte vad den heter just nu, men tror den heter hästsalva.
Tycker det funkar ganska bra, annars blir min pålle oxå illa biten i sina öron.
Flughuvan vill man ju helst inte börja med nu redan.

jag använder oxå bucas flugluva, tycker den är bäst. med dagligt bruk av tjärsalva (hästsalva) kan hästen tappa pälsen där man smörjer.

förr (för 25 år sedan och tidigare) använde vi ofta tjärsalva tex. tunnt runt ögonen och vid skap/juver där dom blev mkt. irriterade/bitna, efter några veckor blev det "pälslöst" där vi smörjt, inget farligt men ack vad fult. nu finns det ju bättre grejor att tillgå.

Jag brukar smörja med Skillingarydsalva nu innan den värsta insektsperioden börjar. Smörjer inte så ofta, skulle det behövas smörjas var eller varannan dag så sätter jag på honom flughuvan istället. Den är helt klart bäst.

Min ena häst har knappt någon päls i öronen och är därför väldigt utsatt för insekter just i öronen.
Första sommaren (när hon var ett)blev hon Helt uppäten ibörjan men sen smörjde jag med Skillingaryd och det fungerade helt ok.
Därefter har jag kört med Weatherbeeta eller Bucas-huva. Men Bucas har lite kortare "strutar" och min häst har älgöron. :angel:

tack för tipsen. Alla verkar använda samma salva som jag (kärt barn har många namn :love: )

Min häst hade problemet en sommar.. men rengjorde och använde flughuva och det uppkom aldrig mera sedan.. Använder aldrig flughuva mer idag, men det är ju det som absolut hjälper bäst. Jag är inte heller så mycket för att kleta med salvor inne i öronen..

Jag hittade den bästa flugluvan någonsin i England då min häst hatar flugor, och man fäster den på tränset så är allt coolt då man rider ut.

flugtrns.jpg

Denna såg ju skitbra ut - finns inte Equilibriumprodukter i ngn butik i Sverige tro? Har för mig att jag har damasker av det märket.

Sprayar in i öronen gör jag inte men jag sprayar Equimin Sommarspray på en svamp som jag sedan stryker och i öronen.

Man behöver ju inte stryka av medlet jätte långt ner i öronen men i alla fall en bit så insekterna inte vill ge sig dit. :)

Jag kan inte ha huva på min i hagen för han stryker av den eller sönder den mot träden.

Tack!:bow::bow::bow: De hade ju massor av annat "godis" också:laugh:

du ska inte använda salva i öronen!! det är INTE bra att kleta in massa skit där.

använd huva..

Först tvättar jag öronen försiktigt med lactacyd och vatten då det kan bli som sår om flugorna varit där innan jag sett dem. Jag tar sen renons flugavisande kräm (eller vad det nu heter det som är i burken) inne i öronöppningen. Krämen är inte fet utan lätt att stryka ut likaväl som att ta bort. Vill inte ha flughuva då han har så enormt med pannlugg att det inte skulle funka + att jag vill att han ska vara så "fri" som möjligt.

Detta funkade förra sommaren och det verkar funka även i år!

Effax-kräm.
Finns i 200-ml-tub (tror det är den storleken).
Grön och gul.

Innehåller pantenol, vitaminer, zink och mentol. Håller dom äckliga blodsugande flugdjävlarna borta i minst två dagar per smörjning - man får lägg på ett täckande lager.

Använt det i två år och det fungerar klockrent.

Brukar köpa på Eko:-

Har inte upptäckt några negativa effekter med att använda den här hudsalvan i örat, man smörjer ju bara insidan av ytterörat, man ska inte ner i örongången och peta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
6 067
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka