Smältbartprotein och foderlära

_Peplis_

Trådstartare
Alltså på min analys står det ju ju det här med smältbart protein flera gånger, vilket av dessa värden är det jag ska använda mig av?
Vilken av de är de "smältbart råprotein" det finns ju ingen av dom som heter exat så.. :confused:
det står så här:


Torrsubstans: 84%
Smältbartprotein, foder:54g/kg/foder
Energi, foder: 8.2 MJ/kg foder
Kalcium, Ca 4.4 g/kg foder
Fosfor, P 2.1 g/kg foder
Magnesium, Mg: 1.1g/kg foder
Kalium K: 19.6 g/kg foder

Råprotein 102 g/kg Ts
Smältbart protein 64 g/kg Ts
Energi 9.8 MJ/kg Ts




Sen skulle jag även vilja ha tips på en bra bok om hur man räknar foderstater, Christina Placks bok är den bra? eller är den nyare som hon skrivit tillsammans med en annan författare bättre?
 
Sv: Smältbartprotein och foderlära

När du räknar en foderstat ska du använda "per kg foder"

Alltså det som hästen verkligen äter. Den äter ju sällan bara Ts... (Torrsubstans)

En bra bok att börja med är Plancks "Hästens Utfodring". Den andra boken, "Hästens näringsbehov och utfodring" är mer fördjupande, och beskriver inte själva räknandet lika enkelt från grunden..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 565
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp