Smack = bock?

F

fredrikaa

Så fort jag smackar i trav och galopp så bockar min medryttar häst! Det är grymt jobbigt. På senaste tiden så har han fått mycket överskottsenergi för att han bara har fått skrittat 1 gång i veckan för att mina tid inte räcker så mycket till. På fredag ska jag börja sätta igång han igen och hur ska jag göra?

När jag smackar så bockar han, och ibland så vid fattning utav galopp så hinner det gå några steg och så ser man att han vill bocka. Han gillar att busa, han är nyss kollad av veterinär så det var inga fel. Han brukar ibland sticka iväg på uteritt i galopp, nästan aldrig i paddok. Vet inte hur jag ska göra. Har snart börjat att bli rädd för att trava och galoppera. Jag vet att han inte gör det för att han vill få av mig utan för att han gillar att busa och gorma. Vilket jag inte gillar :/

Vill verkligen inte byta medryttar häst för att han gormar!:crazy::confused:

Jag rider på ett vanligt träns bett. byta?

Sv: Smack = bock?

Brukar den bete sig så? Annars kan det kanske bara vara en period, den här tiden på året är iaf inte läge att sätta igång min häst:angel:

jag har en föräljingsponny som gör så- bockar eller sparkar när man smackar på henne!
har ridit in henne själv, så jag vet att hon inte förknippar det med obehag.
en del hästar är väl bara så!

låt bli att smacka ;)

Min häst har varit i gång någon månad efter vintervilan. Han är otroligt pigg även om det börjar lugna sig. Fruset är det i hagen så han leker inte med sina kompisar som vanligt, det bidrar ju också till överskottsenergin.

Så, min häst bockar en hel del också, blandat med lite bakutsparkar. Bockningarna är lättast att 'häva'tycker jag, försöker dra upp huvudet och driva framåt.

Bakutsparkarna är svårare då han kan sparka högt i hög fart :cool: Dock så tänker jag på att sitta bakåt i balans och följa med hästen.

Så upp med hästens huvud och rid på framåt. Ev kan du ju låta hästen 'rasa' av sig lite i longerlina innan du hoppar upp :)

Min häst har varit i gång någon månad efter vintervilan. Han är otroligt pigg även om det börjar lugna sig. Fruset är det i hagen så han leker inte med sina kompisar som vanligt, det bidrar ju också till överskottsenergin.

Så, min häst bockar en hel del också, blandat med lite bakutsparkar. Bockningarna är lättast att 'häva'tycker jag, försöker dra upp huvudet och driva framåt.

Bakutsparkarna är svårare då han kan sparka högt i hög fart :cool: Dock så tänker jag på att sitta bakåt i balans och följa med hästen.

Så upp med hästens huvud och rid på framåt. Ev kan du ju låta hästen 'rasa' av sig lite i longerlina innan du hoppar upp :)

Tack att longera ska jag.

Anledningen till att jag smackar är för att få mer "engergi" i steget. När han vill lägg av så smackar jag på lite. Skänkel är också provad och det funkar rätt så okej, fast man vill ju ha den extra lilla lägningen på steget! :)

Sen så är det blandat bockningar och lite små backut! ibland kan man flyga som en vante!

Du kanske kan be ägaren att rida oxå att hela ansvaret ska ligga på dig är väl inte rimligt.skulle inte vilja att min medryttare skadade sig:eek:

Håller med om att du inte ska smacka när du rider i så fall. Du kan också göra så att du longerar honom innan du rider kanske i 20 minuter eller ngot sånt att han får trava och galoppera av sig, sen kan du se till att traven är som du vill innan du börjar galoppera för jag travar otroligt myket, galopperar väldigt sällan. Det är inte det viktiga. Det viktiga är att han lyssnar på dig och är bra i t.ex. skritten innan du går över till trav och att han är bra i traven innan du går över till galoppen. Bara ett tips.

Tack att longera ska jag.

Anledningen till att jag smackar är för att få mer "engergi" i steget. När han vill lägg av så smackar jag på lite. Skänkel är också provad och det funkar rätt så okej, fast man vill ju ha den extra lilla lägningen på steget! :)

Sen så är det blandat bockningar och lite små backut! ibland kan man flyga som en vante!

Du kanske kan använda dig av ett annat ljud istället för smackningen?
När jag rider brukar jag säga ett "scchhhh-ljud" för att öka på min häst. Liknande dom som kör, dom brukar väl säga "sssssss-ljud"?

Eller så tycker din häst det är så otroligt roligt att springa och busa, att han bockar vilket ljud du än använder. Han kanske behöver springa av sig rejält ibland, sträcka ut, för att bli av med överenergin.

För sadeln ligger bra på honom eller? Han har inte ont i ryggen?

Om smackningen tar sig uttryck i att den får för mkt "energi" är problemet lätt avhjälpt. Var tyst o rid bättre:grin:

Säger som de andra smacka inte... Min häst stod i ca 2 veckor för att hon slagit i benet, och under samma period hade vi börjat öka fodret, för hon behöver gå upp i vikt.
Iaf är ett 5 årigt fullblod, som fortfarande inte lärt sej het att man inte bara ska springa när man rider. Trodde ju att hon skulle vara hel galen, och visst hon var piggare än hon brukar, försökte typ galoppera hela vägen hem... Skrittade och travade bara lite första veckan, och hon var ju pigg, men nu när hon varit igång i mer än 2 veckor iaf, så är hon typ som vanligt och hon har lugnat ner sig.
Men håll dej till trav om den bara springer i galoppen, och ha den aktiverad hela tiden, gör halter, flytta lite osv.

Vissa hästar blir lite exra "tända" när man smackar, så det kan vara bra att låta bli då. Rida tyst i stället. Longera lite är ju bra, eller varför inte tömköra? Väldigt bra sätt att värma upp både sig själv och hästen. Samt att se till att hästen jobbar lite, börjar trampa under sig och kortar upp sig.
Lycka till :)

Jag har en lite annan metod men det passar ju bara vissa hästar och ryttare.

Är han riktigt spänd eller har varit mycket "busig" dagen innan så longerar jag honom tills han går hyfsat avslappnat. Han brukar själv bralla iväg när jag släpper ut linan, det brukar inte ta mer än 5 min innan han bockat klart.

Annars om han är lite pigg så börjar jag med att skritta lite men sen blir det lugn galopp med ganska mjuk hand. (Ju mer jag håller i ju mer energi samlar han och tillslut så brallar han iväg.)
Galopperar på stora volter i båda varven och sen har han lugnat sig och man kan samla ihop och börja rida.
När jag rider som man brukar dvs, skritt-trav-galopp så vet han att han snart ska få galoppera och bygger upp energi och förväntan på att få ge sig iväg och då brukar det bli rejäla bocksprång.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
758
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama