Småbalssilage användas hur snabbt ?

gylle

Trådstartare
Tänker jag rätt när jag tror att processen går mkt fortare i småbalssilage än i stora så att de går att använda mkt snabbare efter skörd ?

Någon som vet ungefär hur lång tid det tar för en ca 35 kgs bal att kunna användas (tror det är rundbal glömde fråga) ? Gissar på TS på ungefär 70%.

Sv: Småbalssilage användas hur snabbt ?

Jag tycker det låter som samma logiska kullerbytta som mina kollegor på jobbet gör. De säger ibland att "kan du inte testa det här lite snabbt?" Jag får då säga att tar reaktionen 20 timmar när man har 10 m3 så tar den 20 timmar även om man bara har 2 dl eftersom det är lika långt mellan molekylerna i bägge fallen.
En liknelse är att det tar inte längre tid för 10 personer att köra 1 mil än det tar för 1 person att köra samma mil (om nu inte alla försöker ta sig ut på vägen exakt samtidigt) om förutsättningarna i övrigt är de samma.
I silaget bör det procentuellt sett vara samma koncentration av bakterier och näring till dem i en 30 kgs bal som i en på 300 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 261
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar