Små westernstänger

S

Sweet

Finns det westernstänger som är mindre än 11,5 cm? Var i så fall?

Det är mycket svårt att få tag på annat än 5" eller 5,5".
Jag har letat i flera år när jag har varit på mässor och tävlingar i Tyskland och i Schweiz.

Samt på nätet. Frågar alltid handlare om de har mindre bett men det tycks bara finnas 5" som minsta storlek och det är egentligen för stort för min häst.

Ok!
Jag är på jakt efter ett bett med lite tungfrihet i en mindre storlek. Hästen har en lite orolig mun och behöver ett bett med så lite som rör sig som möjligt.

Sv: Små westernstänger

"Riktiga" westernstänger har jag inte hittat mindre än 4,5" på och ska jag vara helt ärlig så irriterar det mig! :mad:

Har mailat massor av återförsäljare och alla som svarat har sagt att de inte tar in mindre bett. :cry:

En tipsade att jag skulle köpa en stång i 5" (12,7 cm) och gå till en smed och få den kortad till rätt längd. Kanske är en bra idé! :)

Men var hittar man en smed? :confused:

Sweet skrev:
Men var hittar man en smed? :confused:

En av mina bröder är smed! :bow:
Men jag vet inte om han kan hjälpa dig...
Kan ju alltid fråga om du vill, då jag kanske måste göra samma som du...
Min bror finns i alla fall i Örebro...

Annars kan du ju alltid kolla i telefonkatalogen, eller nåt...

Aldrig att det kan bli bra
Först köper man ett dyrt bett och sen ska man betala någon för att få det i rätt storlek.

Vad ska man göra då när det inte finns bett i rätt storlek??

Sen är inte alla bett jättedyra.

Har inga problem med att hitta små engelska bett men det är ju westernbett jag vill ha.

Tja, det måste väl vara enklare att köpa ett engelskt bett i rätt storlek än att köpa rätt bett och smida om det?

Men om Sweet nu ska tävla i framtiden måste hon ju ha ett bett som godkänns av regelbok och domare. Alla engelska bett är ju inte godkända. Godkänns t ex kandarbetten som stångbett på tävling?

alazzi skrev:
Tja, det måste väl vara enklare att köpa ett engelskt bett i rätt storlek än att köpa rätt bett och smida om det?

Rider du inte själv med för stora westernbett? Varför rider du inte med engelska bett i rätt storlek då?

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
518
Senast: Mirre
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag fryser väldigt mycket när jag är i badhuset med barnen och badar, så pass att jag idag har ont i kroppen efter gårdagens besök på...
Svar
15
· Visningar
620
Senast: Fille
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
241
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka