Små ras frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horsedream
  • Startdatum Startdatum
H

horsedream

Vad är det för skillnad mellan.....?
Arabisk häst och Arabisk fullblod
Tinker och Irish Cob och Irish Draught¨
Ariégeois och Haflinger

Hur pass vanlig är Welsh Cob i Sverige, både den under ponny gränsen och den över??
:confused: :confused:

TACKSAM för era svar! :bow: :bow:
*kramar av styrka*
Magda

Sv: Små ras frågor

dom 3 första frågorna har jag ingen aning om, skulle tro att arabisk häst och a fullblod är samma sak :D

gällandes WC så hörde jag en siffra nyligen. det finns ca 200 registrerade cobbar just nu. om man ser till medelmankhöjden så kanske 2/3 av dom är ponnyer, resten stora hästar. men det är ren gissning. själv har jag en ponny, en stor och en åring som blir stor.

Finns det inte fler????
jaha då sitter jag på några guldgruvor mao.
Samma statistik som dig nästan.... :) en ponny en stor och 1 åring som kommer hamna på gränsen samt ett föl som troligen blir sekt D :)

Det är inte så stor skillnad på Tinker och IC. Nästan ingen alls.

Haflinger är ädlare än Ariégeois. Har tätare päls och haflinger har ett mkt finare steg. Ariegeois är mer för jordbruk framför vagn, inte så lämplig som ridhäst.

Ariegois är en fransk ponnyras som även går under namnet merensare. De är alltid svarta, påminner mycket om den engelsa dales-ponnyn.

Ännu ett namn på ariegeois är Cheval de Merens. En bildsökning på det med google ger en massa mer eller mindre relevanta bilder!
http://images.google.com/images?q=Cheval De Merens&hl=sv&lr=&sa=N&tab=wi

Den italienska verianten på haflinger, som jag tror är rasen som avses i den ursprungliga frågan, heter avelignese! Någon insatt i haflingeravel som vet om någon av raserna blivit den "oficiella EU-rasen" eller om det kommer att betraktas som två raser med olika ursprung?

Det är en hästras men två olika stamböcker. Svenska tinkersällskapet godkänner alla IC som tinker men Irish cob society i Sverige godkänner inte alla tinkrar som IC.

Tinkern finns i tre sektioner och man kan säga att de två grövre modellerna platsar som IC, men enligt SFIC moderstambok finns det oxå en sektionsindelning där även lättare hästar med mindre behåring godkänns.

Krångligt? Ja absolut. Men vackra hästar, vilket namn de än må ha.

Mynta2 skrev:
Irish Draught är den enda inhemska arbetshästen Irland har.

Nej, Irish Draght ar ingen arbetshast!! Det ar halvblod och framavlade for att forst och framst ga ravjakt. De hoppar mycket trevligt och flertalet har varit mycket framgangsrika inom banhoppningen, eller som hingstar.
Tex King of Diamonds, Clover Hill, Ginger Dick, Carrabawn View, Powerswood Purple ar RID (Registered Irish Draught) hingstar som avlat manga framgangsrika hopphastar.

Det finns massor med Irish Draughts som tavlar falttavlan, dressyr och ar aktiva inom andra hast-sporter.
The Irish Draught Horse Society

Nu förstår jag kanske inte riktigt frågan... Men haflinger och ariegeois och avelignese är inte samma ras och har annorlunda ursprung, och anses inte vara släkt med varandra.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 678
Senast: scizofren
·
Hundavel & Ras Nu ni ska ni få ännu en rasvalstråd att skriva i ;) Jag har ju flyttat hemifrån och tar snart med mig min hund som för närvarande är...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Jenka
·
C
Avel Detta må vara en svår fråga men hur kraftig är en "normal" Welsh Cob i genomsnitt? Hur viktbärande är den i regel? Kan man jämföra den...
Svar
6
· Visningar
1 424
Senast: Maskros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka