Små hinder

S

sensual

Hej ! När jag hoppar små hinder så blir det att jag ger för MYCKET eftergift. Hur ska jag göra? Ska jag bara ställa mig upp och ge lite eftergift eller? Hjälp :crazy:

Sv: Små hinder

kan du inte möjligtvis lägga in en bild*? (A) det hade vrit lättare att ge tips då:)

Tänk mer cavaletti än hinder när du hoppar smått. Små banor med låga hinder där du hela tiden måste behålla kontroll och styrning över hindrena kan hjälpa. Att ge hästen mycket eftergift måste ju inte vara däligt, men det kan ju göra att man tappar fokus och kontakt över hindrena.

Tänk på att hålla dig ganska upprätt och inte luta dig fram för mycket. Att sitta i kraftig framvikt över hindrena gör det inte direkt lättare för hästen att hoppa.

Om du har en häst som "ligger kvar och väntar" efter hindren, så har inte "storleken" på eftergiften någon speciell betydelse. Tänk bara på att eftergiften inte ska bli överdriven, den stör nog mer än vad den gör nytta då. Har du däremot en het eller stark häst, så ska du inte ge för mycket eftergift eftersom hästen lätt rinner iväg tempomässigt efteråt. Självklart ska du inte ha en hård hand, men försök hitta ett läge där du känner att du fortfarande har kontakt med hästens mun, varken för mycket eller för lite. Lycka till! :)

tänk bara på att följa med hästen i munnen. tänk inte: eftergift, fram med tyglarna!!! utan tänk inte på det, bara följ med mjukt genom språnget.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Juridik & Ekonomi Jag undrar hur man gör för att starta enenkel stiftelse/fond. Tänk typen som kan ge små (storleksordning kanske 1000-5000 kr) stipendier...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: glittra
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka