Små hästar

K

kakelfrugan

Hur är de med ni som är vuxna och har shettis som sällskap till eran stora häst.
Låter ni den lille bara stå eller håller ni den igång?

Sv: Små hästar

Jag hade ett russ som inackordering men matten brydde sig inte om honom. Jag körde honom, hade med honom som handhäst och promenerade honom (mer för min egen kondis, han gick ju med som en hund)
Fast ärligt talat, tror inte jag hade gjort det om det inte varit för hans skull (hade kvickdrag och var sjukligt fet när han kom)

Dom små hästarna jag har haft hemma har jag försökt hinna med att arbeta dom med.

Oh, skulle älska att ha en liten shettis, saknar ju en hund att gå med... :smirk:. Och som handhäst kanske, på kortare turer. Och att köra! :) Vill ha en körbar häst... vill ha en shettis! Någon gång. När jag har pengar.

Mina shettisar är lika mkt häst som de större. Tycker det är jätteviktigt att de har en stimulerande tillvaro och att man ger dem ett bra och värdigt liv. Så jag gör så gott jag kan, med körning, tömkörning och promenader. Eller bara massa pyssel. Försöker borsta varje dag å låta dem "vara med" på ett eller annat sätt. De är så sällskapssjuka och tillgivna så det är svårt att låta bli...

Väldigt synd att bara låta hästarna gå. Finns mkt man kan göra med shettisar faktist.

Personligen så avskyr jag ordet sällskapshäst.
Om det inte handlar om en pensionär av något slag då.

En liten häst har lika mycket hjärna som en stor och behöver därför samma stimulans.
FÅ hästar trivs med att bara gå i en hage, eller bara gå ett varv i trädgården med en unge på ryggen nån gång i månaden...
FÅ människor har så stora och fina hagar, och såpass mycket hästar att hästarna faktiskt kan leva hästliv och aktivera sig själva. :smirk:

Så JA jag aktiverar min shettis, har henne som min körhäst egentligen, men pga tidsbrist får hon tyvärr oftast bara följa med som handhäst...
Men hon blir körd både ute och på plan, hoppad, longerad, riden ja osv.
Dessutom är det KUL att göra saker med de små!! De är ju bara SÅ underbara!!! :love:

Ponnyer, även om dom är små som shettisar är ju oxå hästar. Bara för att de är små så ska de inte stå i en hage som enbart sällskap om det inte är en pensionär eller en "skadad" häst.

Jag använder min shettis till körning, både sommar som vinter. Han får b la dra in ved och dylikt. Inriden är han men då jag inte har haft någon som jag litat på så har han inte blivit riden, men nu inom snar framtid kommer han även att bli riden.

Jag tycker även sällskapshästar ska aktiveras och inte bara gå i hagen. Försöker tömköra, löshoppa, köra eller longera stallets shettis 4-5 dagar i veckan bara för att han ska få göra något. Har även med honom som handhäst när jag rider. Ibland får han följa med jämte cykeln när posten ska hämtas.

Han har blivit lugnare att hantera och rymmer inte lika ofta från hagen sedan han fick börja göra något istället för att bara gå och skräpa!

Jag pysslar jättemycket med vår lilla shettis! Hon är jätterolig ju. Jag kör, longerar, tömkör, går promenader eller bara busar runt med henne i manegen. Hon är ju min lilla kompis!

Tycker inte om att folk har shettisar att stå som sällskap åt en annan häst. Snacka om tråkigt liv för den lille stackaren!

Jag har sällskaps shettis som jag ingenting gör med....han är 3 år och hingst, gåt tillsammans med min treåriga travarhingst och det är full rulle hela dagarna.....dom har roligt och är väldigt rörliga......har en hage med hälften öppet och hälften skog...visst skulle det inte göra "ont" att låta shettisen göra nåt...men jag har ingen lust och några ungdomar finns inte som är intresserade heller....skulle vilja köra in honom o ha honom till trav i såfall....det vore ju roligare om nån ungdom tog hand om honom och dom även kunde köra lopp med honom i såfall......

Jag har också ett russ hemma som är inackorderat, som ägarna bara "glömt" bort. Snorvalpen (dotter-dottern) har inte varit där sen april.

Så, ja, jag har varken tid eller lust att göra något med den. Om jag hade skulle jag skaffa en till egen häst, så hon går bara som sällskapshäst och är fet. Jag borstar och kollar av henne dagligen. Pussar lite på henne och så. Mer blir det inte. Det är ägarna som ska ha dåligt samvete, inte jag. Men så blir det ändå.

Jag har ett 13-årigt shettissto som sällskapsdam till mitt 7-åriga halvblodssto. Shettisen har blivit väldigt illa behandlad och är inte alls förtjust i barn. Hon klarar inte av att man sätter "press" på henne, typ rider eller kör henne. Däremot så pysslas hon om lika mycket som halvblodet och det uppskattar hon. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köra henne. Så vi får väl se om det funkar att göra det lite längre fram.

/Lizzie

Har en shettis-valack, som jag gör mkt saker med :)
Han går ihop med mitt varmblodssto, dom funkar utmärkt ihop!
Och tanken är att han skulle starta på ponnytrav, men hans papper måste fixas först. Under tiden passar jag på & tränar honom i kondis genom att jag cyklar jämte honom & han travar lite. Har ingen vagn & ingen sele än så länge, men håller på & köper grejjer till lill-killen ;)
Han är en väldigt glad liten kille med mkt häst i :d
Innan han kom till mig hade han mest stått & skräpat i hagen tillsammans med en annan shettis. Han rymmde en massa gånger, även på travskolan. Dom tröttnade på honom & lånade ut honom till grannen som hade den andra shettisen. Där hittade han på sina hyss :D

Men eftersom jag vart sugen på en shettis, och hade sökt lite på annonssidan men sedan kom grannen & sa att Fille var till salu eftersom han inte var lämplig som nån barnponny. Han var väldigt bitig, sparkade när man skulle lyfta på hans ben, osv...

Jag köpte honom för en liten summa och har nu haft honom i snart 2 år.
Är nöjd med honom! Han har inte rymmt sedan dess :angel:
Han älskar mitt sto, även om hon agerar som en sträng morsa :D och han viker undan när hon inte gillar det han gör :)
Han är väldigt energisk, och jag tycker precis som alla andra här, shettisar SKALL jobba......!
De flesta blir väldigt trevliga om dom får jobba.
Min Fille är ingen bra barnponny fortfarande, han biter om nån liten unge kommer fram & klappar honom.
Han jagar folk, biter dom i baken, och han gillar inte jyckar av just denna ras bordercollies...En lång historia bakom :D

Det kom en liten tjej i ca 11-årsåldern som ville rida på Fille, men jag sa att han inte är inriden alls. Och han ska jag ha som körponny, och eftersom det är jag som äger honom så är det jag som bestämmer om han ska få ridas eller ej.
Så är det bara! :D

Har en minishettis som när vi köpte henne skulle använda henne som kör/rid/promenad häst.
Allt fungera ganska så bra men hon var väldigt envis och inte alls så bra barnhäst som vi hoppats på.
Men upptäckte sen (köpte henne vintertid) att hon får en otrevlig astma sommarhalvåret och då ej går att träna men promenader fungerar, tack o lov.
Vinterid så kör vi kälke med henne o rider.

Därför tror många att hon är bara sällskapshäst....då hon sommartid mest "bara" går i hagen, ska väl nämna att hagen är på 10 ha så hon rör på sig ändå.

Så ibland kan skenet bedra ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama