Små barn och raggarbilar...

MittNyaJag

Trådstartare
Nu äntligen börjar vår raggarbil bli bil igen efter att ha varit isärmonterad för lack och uppfixning några år. Allt har gått bra och den blir så fin!
Nu kommer dock problemet.
Det är ju en gammal bil och i dagsläget finns inga bälten i bilen. Tanken är att det ska i bälten fram men det dröjer ett tag till, bilen är ju "work in process".
Hur ska man då lösa det med bebis?
Självklart vill vi att han ska sitta bältad i sin stol men just nu finns inte det alternativet.
Vi har åkt en liten vända i byn och då fick Sebastian åka i sjalen då han redan låg där och sov. Vi åker inte fort på något vis utan tar det lugnt och cruisar som så sig bör men man kan ju inte lita på att alla andra i trafiken kör som de ska.
Idag är tanken att vi ska åka till svåger och hämta huven som äntligen är färdiglackad. Vi kommer inte hinna montera i bältet. Alternativen är att Sebastian får åka i sjalen/knät alternativt får vi stanna hemma. Alternativ ett är såklart mycket roligare för hemma är vi ju mest hela tiden men samtidigt... Ja... Ni förstår...

Hur har/hade ni gjort?

Sv: Små barn och raggarbilar...

Går det inte att spänna fast stolen med spännband? Kanske inte det snyggaste men någonstans finns de väl spännband som inte är illröda eller illgula?

Brukar fungera fint med spännband, har sett att dom brukar spänna dom runt ryggstödet på passagerarsidar. Vad är det för bil? De flesta nyare äldre bilar har haft bälten orginal, dock oftast bara midjebälte men det borde väl funka att sätta fast ett nytt midjebälte från vilken bil som hellst i de gamla fästena. :)

*snyft* önskar jag och min bebis fått åka i min älskade Chrysler.... Men jag var tvungen att sälja den innan hon föddes :cry:

Jo det skulle kanske gå ioförsig! Kanske inte helt trepunktsfäst men som ett mittenbälte iallafall... *fundera* Det får vi reka på!

En tanke till, Bilen är ju rätt högljudd (chevy BB 454 med kort avgassystem. :love:) och när vi provstartat och även den lilla svängen vi åkte så har Sebastian haft sina Peltor på sig "för säkerhets skull". Bilen är inte lika högljudd när man åker som när man står utanför med bilen på tomgång men låter ju helt klart mer än en standardbil. Ska/bör man ha hörselskydden på honom eller är det "bara" att prova utan och se hur han reagerar? I bilstolen skulle jag tro att det blir ganska trångt med hörselskydden?

Det är en cheva chevelle från -70 så det ska sitta bälten fram en enligt svensk bilprovning.
Sambon kör nått dragrace emellanåt så orginalbältet på försrsidan har monterats i vid de tillfällena. Han har köpt nya bälten som som sagt ska monteras i men prio ett just nu är att få bilen att fungera och få på alla karosseridelar. ;)

Åhhhh :love:

Jag skulle haft hörselskydden på även i bilen. Det är ju det som är så himla dumt med buller att det kan vara höga Db men det låter typ inget. Är ni dessutom ute och cruisar och glider sakta stilla fram kan bilen före/framför/som möter er varva upp motorn eller lägga en liten burnis.

Jag är så tråkig att jag säger inga bälte inga barn i bilen.
Jag hade inte utsatt mitt barn för risken men alla gör som de vill och tar böter och olyckor i onödan om de vill.

Nu vet jag inte om ni har tänkt ha med sonen på cruisingar men isåfall hoppas jag ni har tänkt på alla avgaser som står stilla i bilarna och fixar syreförsörjningen till liten på bästa sätt.

Hörseln hade jag oroat mej minst för i det här läget, risken för koldioxidförgiftning och risken för att någon kör in i er är betydligt högre men givetvis ska han ha hörselskydd om han ska åka med.

Jag har väldigt svårt att förstå att man kan utsätta sitt barn för alla avgaser och jag mår verkligen dåligt på cruisingar ibland när man ser barn/bebisar stå/sitta/ligga på trottoaren eller åka runt timme efter timme, det förstör min kväll totalt.
Jag förstår din känsla "nu äntligen" mycket väl för jag känner det varje vår men det får inte bli på bekostnad av barnens väl och ve.

Jag hade aldrig vagat kora mitt barn (eller mig sjalv) i en bil utan balten, aven om ni kor sakta kan det ju komma nagon annan och kora fort rakt in i er.

Daremot hade jag garna sett en bild pa bilen, den later haftig!

Jag hade inte heller satt Ella i en bil utan godkända bälten ( spännband räcker inte ).

Iaf Ellas barnstol ska fästas med trepunktbälte om man inte har basen ( som kan spännas med tvåpunkts ), men erat skydd kanske man kan fästa med tvåpunkts?

Jag hade inte heller vågat åka utan ordentligt fastspännd bebis.

För ngr veckor sen blev vi "tvugna" att åka taxi utan bilstol, fy vad dåligt jag mådde av det och långt efteråt. Vi var klantiga och tänkte inte på att det skulle bli mörkt när vi var på en gårdsresturang en bit ut i skogen så vi hade inte tillräckligt med reflexer. Så vi hade att välja på att gå på en kolsvart skogsväg där bilarna gör väldigt fort eller åka taxi utan bilstol. (ringde flera taxibolag men dom som hade bilstol hade det bara från 1år).

Så med gott samvete skulle jag inte åka med bebis så.
Har ni ingen möjlighet att lämna sonen till en barnvakt när ni är ute och åker?

jag håller med er tre sista, hellre stannat hemma än att utsätta barnet för den risken
som sagt så är det ju inte ER bilkörning/hastighet som är risken-det är alla andras.

Barnvakt finns inte idag och i sommar känns det inte som ett alternativ att låna ut sonen varje gång vi vill ut och åka, det är ju vårt familjenöje så då måste ju familjen vara med. :)

Vi är inte så angelägna om att åka på crusing och bruar hålla oss undan från de crusingar som mest står still och puttrar. Så mycket soppa som bil slurpar i sig så känns det inte så angeläget att lägga de pengarna på att inte komma någonstans. Så bullret känns som en mer angelägen fråga än CO2 i vårt fall.

Stolen går att fästa med tvåpunkt om man använder basen och ett tvåpunktsbälte är ju egentligen inte mer än ett spännband så det skulle ju gå att flytta över allting till raggarbilen.

Böter är minsta frågan, dels brukar inte Farbror Blå skriva ut särskilt mycket böter till raggarbilarna och dels så är det inte den ekonomiska aspekten som är frågan utan säkerheten.

Krockmässigt är jag egentligen inte heller så orolig om man tänker att bebis sitter fast med spännband i sin stol, det är mer plåt och stadga i chevellen än vad det är i tre V70-isar. Det är ju OM man sitter löst och någon stormar in i sidan på en som man riskerar att fara iväg och det är ju tanken om det scenariot som gör att man inte bara slänger sig i bilen och åker!

Håller med ovanstående, hade aldrig vågat åka utan godkänt bälte!
Olyckor går ju inte att förutspå, och jag skulle må fruktansvärt dåligt om något hände mitt barn.
Som Comfort skriver så finns det ju andra på vägen, och det finns så gott om idioter!

Fast worst case scenario, ni blir pakorda, spannbanden brister, barnet dor. Kan du leva med att ni chansade?

Jag brukar tanka att om jag atminstone gor allt jag kan for att det ska vara sakert, da kan jag inte gora mycket mer. Men att aka bil med bebis i sjalen, na inte mer an farfarsbilarna pa Tivoli....

Fast worst case scenario, ni blir pakorda, spannbanden brister, barnet dor. Kan du leva med att ni chansade?

Men alltså, ett spännband måste väl ändå va starkare än ett normalt bälte, eller?? Det finns ju spännband som klarar flera ton

Jo fast det är ju inte ämnat att sitta runt en bilstol och runt ett babyskydd.

Bältet är ju konstruerat och fastsatt för att klara påfrestning som kan komma i och med en krock

Det kan omöjligt bli lika säkert tänker jag...

Ja iaf så skulle jag aldrig våga chansa med sådan säkerhet, men det är ju jag :)

Precis som Cala sager skulle jag aldrig chansa. Kan handa att det ar jattesakert, men ingen kedja ar starkare an den svagaste lanken. Vad hander om man satter fast den pa fel stalle?

Jag skulle aldrig ens tanka tanken att chansa, men det ar jag det. Chansa kan man gora att man hinner till affaren innan den stanger, men inte nar det galler mitt barns liv. Sorry.

nej, det är klart, det beror ju mkt på vad man har för möjligheter att spänna fast det...

Jag skulle inte heller kompromissa med säkerheten om jag hade egna barn (inte med andras heller för den delen)

Dessutom ar krocksakra bilar som t ex Volvo gjorda for att skrynklas ihop pa ett visst satt for att minska pafrestningen pa passagerarna. Om ett stort platskrov stoppas utan att skrynklas ihop blir impacten mycket storre pa de som sitter i. Jamfor att hoppa fran en stol och landa utan att boja knana, eller att boja pa knana.

MittNyaJag gar det inte att fa bilen fixad pa ett ordentligt satt med ett riktigt balte dar bak? Om ni nu tankte ta er runt i den i sommar.

Då skulle jag ha väntat tills ni hunnit fixa ordentligt bälte i bilen, vill ni gärna ha med sonen skulle jag ha prioriterat det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka