Små barn och feber??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Har haft turen att ha ett väldigt firskt barn, men nu idagistarten verkar det vara slut på det.

Efter dagis igår nickade han ihop i 40,3 graders feber, var nästan helt frånvarande ett tag, fick lavedon,piggade på sig för att sedan "däcka ihop" tills nästa veva senare på kvällen.

Idag är han likdan, har 40,1 graders feber, fått alvedon och är uppe en stund och tjoar.

Nu undrar jag, hur många dagar kan de gå med så hög feber innan man får åka in med dem?

Några andra tips? Han dricker bra och iaf vällingen går ner hittills och lite frukt.

mvh en mycket nojjig Zaria
 
Sv: Små barn och feber??

Ring sjukvårdsupplysning, de har koll på sådant!

Mina barn har aldrig haft så hör feber *tack och lov*, men jag skulle också vara lika oroligt som du om de fick det!

Hoppas han kryar på sig snart!
 
Sv: Små barn och feber??

Ja jag får göra det, nu har han fått alvedon och tänker inte hålla sig lugn:bump: , men jag vet ju att febern kommer att komma snart, får ta och ringa på en gång.

tack så jättemycket
 
Sv: Små barn och feber??

Tre dygn med hög feber ok. Se till att barnet får i sig vätska.
Kontakta läkare om febern håller i sig, barnet blir uttorkat eller slött/apatiskt.
/P Döben
 
Sv: Små barn och feber??

När jag är sjuk (nej, jag är inte ett barn i och för sig) brukar jag försöka sprida panodilen lite jämnare för att slippa de där värsta topparna/dalarna. Istället för två var fjärde timme tar jag en varannan t ex. Jag vet inte dosen till barn, men det kanske skulle hjälpa mot de höga topparna i alla fall?
 
Sv: Små barn och feber??

När jag är sjuk (nej, jag är inte ett barn i och för sig) brukar jag försöka sprida panodilen lite jämnare för att slippa de där värsta topparna/dalarna. Istället för två var fjärde timme tar jag en varannan t ex. Jag vet inte dosen till barn, men det kanske skulle hjälpa mot de höga topparna i alla fall?

Smart! Det står på growingpeople att man ska göra så även med barn som har feber:
"Undvik stora svängningar i temperaturen; det är påfrestande för kroppen. Ge därför febernedsättande medel relativt ofta med regelbundna intervall. Ge medlen ett helt dygn oavsett feberns nivå under tiden. Nästa dags morgontemperatur får avgöra om du ska fortsätta att ge barnet febernedsättande medel."

Källa:http://www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp?id=2555

I länken finns mer info om feber hos barn.
 
Sv: Små barn och feber??

Feber nedsättande ska enbart ges om barnet är så dåligt att det inte kan/orkar dricka och äta!!!!
Febern i sig är kroppens sätt att döda bakterier/virus, om man hela tiden tar ner febern tar det längre tid för kroppen att bli av med infektionen.
Smärtstillande kan man ibland vara tvungen att ge, men man ska inte ge medicin enbart för att barnet har feber...
Effekten blir ofta att barnet då piggnar till så mycket att det gör slut på orken som skulle gått till att häva infektionen, om barnet har hög feber är det bättre att linda smalbenen med fuktiga kalla handdukar.
OBS!!! om barnet tidigare har haft feberkramper ska man ge febernedsättande.
Ett barn med hög feber i tre dagar ska läkarundersökas!
Lycka till och ta tillvara tillfället att gosa med din goding, det blir ju mindre tid när de börjar på dagis tyvärr
 
Sv: Små barn och feber??

Idag verkar han må bättre, äter inte så mycket men dricker bra, är dock ganska dålig i magen.

Har inte gett honom så mycket alvedon, endast då det kännts som han har varit nära att tuppa av.

Jo man får ta tillfället i akt att gosa så mycket det går, känns lite konstigt när han är på dagis att han inte är hemma jämt som han brukar. Dessutom har han ju tid att gosa nu när han är sjuk, annars är det bara fullt ös som gäller :crazy:

Får hoppas han blir bra snart, han blir iaf hemma från dagis ett par dagar då han skall börja gå längre dagar nu, tror inte han orkar det på ett tag ännu.

mvh Z
 
Sv: Små barn och feber??

Jo det är stor omställning när de börjar på dagis.
Vad skönt att han är bättre nu:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Emilia (2år) har istort sätt aldrig varit sjuk så vi är lite ovana vid sjukdomar. Men nu har hon fått någon konstig feber. Förra...
Svar
1
· Visningar
7 642
Senast: vindvissla
·
Småbarn Elina, 15 månader, har feber. Sjukt mycket feber. Hon hade en klassisk tredagarsfeber förra veckan, ca 39 grader i 3 dygn och sedan röda...
Svar
4
· Visningar
17 782
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp