malinsky

Trådstartare
Vad krävs för att tävla SM och hur kvalar man?

tillägg: har inga egna ambitioner om någon undrar, bara allmänt nyfiken :D

Sv: Sm

Startberättigade är ekipage som under innevarande eller föregående år uppnått minst 62,00 % i Grand Prix (ej Kür) på nationell eller elittävling.

SM rids på elittävling i Grand Prix, och Grand Prix Kür.

Ryttare får endast starta en häst i Grand Prix Kür.
För att få starta i Grand Prix Kür skall ekipage ha uppnått minst 60% i Grand Prix.

Startordning till Grand Prix Kür skall ske genom lottning i en eller flera grupper ( 1-6, 7-12, 12-) De 6 främst placerade efter Grand Prix skall starta i den sista gruppen i Grand Prix Kür.

Poängen från Grand Prix och Grand Prix Kür räknas om till procent (med tre decimaler).
Rangordningen i SM avgörs av det sammanlagda procenttalet efter Grand Prix och Grand Prix Kür.
Om två eller flera ekipage hamnar på samma procenttal avgör placeringen i Grand Prix Kür högsta placering i SM.

SM klasser skall dömas av 5 domare.

SM-tecken utdelas.

Ovan är vad som gäller för seniorer 2008. Vill du läsa mer om vad som krävs på ponny/junior/YR så finns allt på förbundets hemsida.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Söndagen på Folksam SM i dressyr bjöd på högklassig dressyr. Och inte bara i seniorernas kürfinal. Den stora publiken fick även se...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 314
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar