Slynglar och mammor!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aldente
  • Startdatum Startdatum
A

aldente

Jag har ett dräktigt sto och två vallacker två och tre år. Treåringen och stoet har gått ihop hela vintern och det har gått bra. Frågan är kan stoet gå på bete ihop med slynglarna?
Det är givetvis inte aktuellt förren fölet har blivit någon/ra månader. Teråringen är gudasnäll och har jätte respekt för andra hästar.
Hur hade ni gjort? :confused:

Du har inte möjlighet att låta sto+föl gå ihop med andra sto+föl? Det tycker jag är det bästa.

Jag tror säkert att du kan ha slynglarna i hop med sto+föl men det beror på hur ranghögt stoet är. Är hon hög ska det inte vara några problem. Håll bara koll på dem alla i början.

Lill / Stall Nöbbeled

Tack för svaret. Tvååringen är inte min men gick här på bete förra året och vill gärna komma tillbaka :).Då var bägge hingstar och hade jättekul tillsammans, stoet bodde inte här då. Hon är 10år och en garvad mor, så hon fredar sig nog. Det vore bra om det fungerade för hagen är svår att dela på ett bra sätt (dock väl tilltagen och lagom kuperad).

Jag ser inga som helst problem i detta. Har själv en blandad åldersgrupp i min flock och det fungerar alldeles utmärkt!

Jag kör med blandad flock, ser det som en fördel då jag har ett ledarsto som gärna tuktar de spralliga unghästarna när de blir för jobbiga. Unghästbete i all ära, jag tror att de fostras bättre om de har några vuxna ibland sig.

Vi blandar oftast unga och äldre eftersom vi bara tar ett föl då och då på stona, det har inte hänt nåt alls med det systemet! :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur