Sv: Slutet

Jag lider verkligen med dig. Fick ta bort min häst i somras, hovbensfraktur upp genom leden som aldrig läkte, hon hade jätteont. Dock tyckte vet att hon ej skulle åka mer transport än nödvändigt så vi tog bort henne hemma på gården, nödslakt kom.

Vi har en plats som brukar användas för detta ändamål och sista två dagarna gick vi dit (hästen hade överdosering av smärtlindring på vet tillåtelse för att kunna gå i liten hage sista dagarna av livet istället för att stå på boxvila, skadan blev ändå inte bra, bättre då att ge henne livskvalitet sista tiden tyckte jag), och hon fick morötter och lite annat godis så det inte blev konstigt att gå dit den dagen det gällde.

Dagen vi tog bort henne var en stallkompis med, jag ledde dit min häst pussade henne farväl, vände mig om gick därifrån med tårarna sprutandes. Bland det värsta jag gjort. Dock hade hon så ont att det inte fanns annat att göra och det är trösten än idag.

Det är jobbigt men det går över och jag ser det på så sätt att vi har möjligheten att låta våra djur slipa lida i onödan, även om jag gärna sett att min häst levde för alltid.

Lycka till med allt.

Det här känns hemskt att skriva men om ni gör det hemma så se till att någon kan snygga upp platsen efteråt. De skär ju av halspulsådern vilket gör att det blir en stor blodpöl och den vill man inte ha kvar. Stallägaren fixade det åt oss, tror han grävde bort en bit jord helt enkelt.

Tack för allt stöd!

Jag har idag fått klartecken från försäkringsbolaget.
Då jag inte får tag i djurambulansen i mitt område så blir det sannolikt lantbrukstjänst.

Det känns helt makabert att tänka på det men jag undrar hur pass mycket det "skvätter" vid en bultning? Avlivningen kommer ske på stallplanen och då det är snö syns ju allt väldigt tydligt. Jag tänker lite på min underbara sambo som både kommer hålla i hästen och få städa efteråt..

Usch.. det är hemskt hela grejen. Var ju meningen att hon och jag skulle uppleva massor mer tillsammans.. :cry:

Vad jag kommer ihåg av bultning i snö så skvätte det inte utan det kommer från avblodningen. Vi fick en stor pöl och den var inte lätt att få bort när det var så kallt som det var just då. Tror nästan vi fick täcka över den istället för att ta bort.
Ev kan det ha kommit lite blod också när de lastade hästen efteråt.

Är det så med alla hästar som hittas döda? Eller har det med annat som ålder att göra?
Jag hade en häst modell äldre som dog i hagen förra året. Vi hittade henne död utan synlig orsak.
Vi fick ersättning utan problem från Folksam för henne. Behövde bara två vittnen som skrev på att hästen var död. Det ena blev min granne och det andra var killen från Lantbrukstjänst som hämtade henne.

För många år sedan och Agria och en vuxen men yngre häst som också hittades i död i hagen där krävdes obduktion. Men den betalade bolaget för.

Okej. Vi har varmvatten i stallet så borde gå att spola bort. Får förbereda så mycket man kan...

Ibland är de snälla och drar in hästen i trailern innan de avblodar.... har varit med om det 2 gånger med djurambulansen, då de ville vara schyssta och inte göra det så blodigt vid stallet..... Vad jag har förstått ska de egentligen inte göra så, då avblodning skall ske bara ngn minut efter bultningen, men ibland blir det längre tid ändå, när folk är ledsna och vill säga adjö till hästen när den fallit, utan att för den skull vilja bevittna avblodningen....

ang. skvättande så har jag bara erfarit att det kommer några droppar blod, kan bli lite blod fläckar på grimman....

*KL*

Inget stänk här heller, däremot en stor pöl av avblodningen. Sen några enstaka droppar i snön av lastningen.

Har likt mackan även varit med om att de avblodat i bilen, även om det egentligen ska avblodas inom 60 sek.

En gång, det var sommar dock, så skar killen (lantbrukstjänst) bort en liten bit av gräsmattan och tog med sig, biten där pölen kom. Då så det enda jag 'hittade' var typ 5 st blodsdroppar från lastningen.

Den gången det var snö var första gången de 'lämnade pöl efter sig'. Jag trodde inte jag skulle palla att 'städa' och hade ordnat hjälp med det. Men jag gick faktiskt ut och gjorde det själv. Dock töade blodet snön, och det var långt gräs under, så fick inte bort speciellt mycket, utan fick täcka det istället tillslut. När våren kom syntes ingenting, mer än att gräset där var ovanligt frodigt och maskrosorna gigantiska.

Mycket frågor dyker upp i huvudet.

Har ni behövs ta av skorna innan avlivningen?
Det verkar som att landbrukstjänst i mitt område har som krav att hästen inte har några skor. Känns jäkligt att behöva ta ut hovslagare för att dra av skorna innan...

Mycket frågor dyker upp i huvudet.

Har ni behövs ta av skorna innan avlivningen?
Det verkar som att landbrukstjänst i mitt område har som krav att hästen inte har några skor. Känns jäkligt att behöva ta ut hovslagare för att dra av skorna innan...

Du kan väl dra av dem själv?

Men ja, skorna ska vara av innan hästen lastas i containern. Här är lantbrukstjänst snälla dock. De föredrar om skorna är av, men är de inte det så drar de av dem efter avblodning och innan lastning. Sist jag tog bort var i början på januari, och de visste inte riktigt vilken dag de kunde komma. Jag frågade då om skorna, då det var halt som snor och jag ju inte ville behöva ha hästen på boxvila tills de kunde komma. Men då tyckte de att tog jag av dem var det bra, annars drog de av dem, inga problem. Så skorna fick sitta (de ringde 20 minuter innan de skulle komma så jag hann inte dra av dem) och sen när jag gick ut efteråt låg skorna + grimman prydligt kvar.

En liten 'varning' bara, om de drar skorna så hästen är ju död då, och det är inget finlir, dvs det kan sitta stora hovbitar i skon och så. Kan se lite otrevligt ut men man får tänka på att hästen ju är borta.

Men om 'din' lantbrukstjänst kräver att skorna är av så måste du ju dra av dem innan. Som sagt borde du kunna göra det själv, annars kanske du har någon stallkompis eller vän som kan hjälpa dig med det? Men jag har av andra anledningar plockat av skor förut, om man bara har en hyfsat cool häst går det bra. En hammare, en morakniv och helst en hovtång så går det. (Det går utan hovtång med). Använd kniven + hammaren för att slå upp nitarna på utsidan (delen som är böjd utanför väggen). Sen endera om du får tag i nitskallarna och kan dra ut dem med hovtång/hammare, eller så får du försiktigt bända bort skon.

Att skorna ska av är för att metallen inte ska komma med i destruktionen förresten.

Jag har löst det. Min hovslagare har precis opererat axeln men han tipsade om en annan som kommer ut och drar av skorna på måndag.

Usch.. nu är det nära. Det är dock skönt på något sätt att allt är bokat. Även fast det blir två dagar av jobbigt väntande då jag inte vet vilken dag de kommer...

Förstår precis hur du känner dig. Själv blev min häst utdömd i början av augusti och en månad senare galopperade han in på de evigt gröna... Jag personligen orkade inte se honom i dödsögonblicket, det var nog jobbigt att lämna honom till den som skulle bulta honom. Har nog aldrig varit så nära att bryta ihop av sorg där på plats. Efter det har jag inte känt så mycket. Går och väntar på att det skall rinna över mig men hittills har jag liksom inte kunnat bearbetat det. Någonstans tror jag att jag lever uppe i det blå och förväntar mig att jag skall kunna få tillbaka honom när jag känner för det.

Jag såg till att ta en massa foton på honom innan det var dags, just för att jag ville ha BRA bilder på honom så jag kunde minnas honom för den underbara individ han var. Så jag kunde titta på bilderna med kärlek och känna mig stolt över att ha haft honom i mitt liv.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 437
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 666
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 946
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 068
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka