Leah

Trådstartare
Min häst blev utdömd av veterinären i tisdags efter en lång tids konvalescens. Hon kommer aldrig fungera som ridhäst och skulle troligtvis ha ont i ryggen hela livet om hon skulle få vara kvar. :cry:
Jag fyllde i papper till försäkringsbolaget direkt på kliniken.

Vet ni hur lång tid det brukar ta innan man får svar?

Känns oerhört jobbigt att åka till stallet varje dag och se henne i ögonen (o jag vet att jag förmänskligar henne där i tanken..). Jag har aldrig känt mig så svekfull tidigare. Jag trodde även att jag skulle vara mycket starkare men just nu kommer tårarna så fort som jag tänker på att hon inte ska finnas mer..

Hur har ni alla gjort vid avlivningen (bultning)? Jag funderar på att be min styvfar (som hon aldrig träffat förut) hålla i henne i själva momentet. Jag tror inte jag skulle palla.. o jag vill inte ha jobbiga bilder på näthinnan som sista minne. Det känns dock inte helt bra att hon inte träffat honom förut.. fast hon är iof en ganska trygg häst som älskar alla.
Många tankar far runt i huvudet..

Sv: Slutet

De få gånger jag fått häst utdömd har den avlivats på plats av veterinär. En gång kontaktade veterinären bolaget de andra gångerna har jag bara anmält dit och sedan fått pengarna.
Enklast är om du kontaktar ditt bolag nu när det inte handlar om akutavlivning. Då får du besked om hnadläggningstid med en gång. Har du tur får du kanske till och med klart tecken att gå vidare till nästa steg.

Masse
Jag kan inte ringa såna samtal just nu, om det drar ut på tiden får jag be sambon att ringa. Tänkte mer om något vet ungefär hur lång tid det brukar ta (vid normal belastning hos bolagen etc). Detta är ju inte akut-akut så det får ju ta den tiden det tar.

Speedway
Tack! Det är tunga dagar just nu.

Senast (Folksam) tog det en vecka att få godkännandet.

Sedan dess har jag tagit bort två där det inte godkändes av bolaget, så de fick jag ingen ersättning för. Och inte heller för den som gick bort i hagen i november.

Jag har också Folksam så då får vi hoppas att det inte tar så lång tid för mig heller. Man vet ju dock inte helt säkert nu när det är jul på G och så.

Joo.. lite oroad känner jag mig för att de inte ska godkänna det. Men i slutändan spelar det ingen roll, hästen lider och ska inte behöva leva med att ha ont.

Är det så med alla hästar som hittas döda? Eller har det med annat som ålder att göra?

Nej, knappast ålder. Det är den enda jag hittat död i hagen, så jag kan inte svara på vad som är normalt förfarande i andra fall.

Men du ÄR ingen svikare - en svikare hade inte haft mod att göra det du gör, hade svikit genom att låta henne lida, kanske sälja som "sällskap"...

Nej du, du visar genuin omsorg om din vän! Tänk inte på vad som ska ske när du är i stallet, bara njut av de sista stunderna. Hon känner vad du känner. För henne är det bara här och nu som räknas, när det är gjort kommer hon inte att lida mer. Hon kan inte ens "veta" att hon inte kommer att finnas, varken nu eller efteråt. Det är du som behöver tröst och behöver tid att ta in vad som sker.

Om hästen är OK med att din styvpappa håller, alltså hon är bekväm med situationen och med okända människor - inte alla är ju det - så tycker iaf jag att det är bättre att han, som inte har några känslor för hästen, gör det än att du står bredvid henne och är jätteupprörd, så det behöver du inte heller känna skuld inför. Som sagt, hon känner det du känner.

Vi använde veterinär som sprutade på sin klinik.

Min dotter höll hästen och hon sa att hon stod och såg in i hans ögon, det var lugnt och han tittade tillbaka, verkade trygg med att vara där och plötsligt - så fanns det ingen där. Allt gick snabbt, verkade vara smärtfritt och det värsta var nog att han slog i marken med sådan kraft att han rullade över. Det hade hon inte väntat sig, att det skulle gå SÅ snabbt, hon hade mer tänkt att han skulle lägga sig eller knäa ner. Men samtidigt så var det ju skönt att det gick snabbt; ingen smärta, ingen panik. Han fattade inte mer än att det var en vanligt vaccination...

Tror det tog en eller max två veckor innan beskedet kom från Agria, att det godkändes. Det kändes som fyra år, men det gick snabbt.

/KRAM från oss

Nej, knappast ålder. Det är den enda jag hittat död i hagen, så jag kan inte svara på vad som är normalt förfarande i andra fall.

Om dom angav som anledning att de ej ersätter för att de ej kan fastställa orsaken så borde det ju i deras lista finnas orsaker som ej ersätts.
Inget du fördjupade dig i och slogs för att få svar på kanske?

Jaa, alltså. Jag vet ju egentligen att hon inte vet vad som ska ske. O jag vet att jag inte är en svikare. Tankarna spelar mig dock ett spratt mest hela tiden just nu.

Jag är oerhört velig med hur och var avlivningen ska ske. Hon är helt trygg med att åka bort så klinik skulle kunna vara ett alternativ. Känns dock skönt att göra det hemma också.. så jäkla svårt det här!

Min sambo har fått den roliga uppgiften att ringa runt och jämföra kostnader och tillvägagångssätt. På mig rinner tårarna så fort som jag tänker tanken på att göra något sådant.

Vi ville också helst göra det hemma, tänkte det var mindre jobbigt för honom och han HATADE att åka transport det sista, men det visade sig att vet. kunde komma på måndagar och bilen kom på torsdagar i vårt område, så det fanns egentligen inte som alternativ. Jag kunde inte gärna gå iväg med honom och göra det utanför någon grannes och ville definitivt inte ha honom liggandes utanför stallet i flera dagar - ffa inte som vi har mycket varg i skogarna runt om...

Jag orkade inte jämföra pris osv - jag tänkte att det inte kunde vara så stor skillnad och det var väldigt skönt att bara åka till kliniken och låta dem sköta allt praktiskt runtomkring. Bara det enda telefonsamtalet var jobbigt nog och jag sköt faktiskt upp det ett par dagar...

Vi valde spruta för jag ville inte ens tänka på om en bultning skulle gå snett - det händer ju att det går snett med båda varianterna, men om hästen inte är spruträdd är det ju typ bara att ge mer medel. Sedan skulle vår häst aldrig låtit någon sätta på en mask runt huvudet - det var han rädd om, men sprutor var ingenting. Och slutligen, nu hade han fått medicin med livstids slaktkarens, men jag ville vara ABSOLUT säker på att han inte ens KUNDE hamna på slakteri... Så, för oss fanns det egentligen bara ett val, när vi väl tänkte igenom det.

Känner verkligen med dig, har tagit bort tre stycken under de sista fem åren, och som du säger så förmänskligar man det hela. Jag kan rekomendera bult, har gått smidigt på dem alla tre. Jag har inte själv hållt någon av dem. Hoppas du inte behöver vänta för länge på besked från f-bolaget.

Det är ingen rolig tid du har framför dig. :cry: Men det är i det här läget bäst för hästen och så måste man tänka även om det är jobbigt.

Jag var så förstörd när min gammelman blev dålig att min fantastiska stallägare fick ordna med alla detaljer. (han var 29 så det var inte tal om försäkringspengar)

De bultade honom och tog med kroppen direkt. (och ja, jag gråter fortfarande när jag tänker på det trots att det gått flera år) Jag var där hela morgonen och pysslade och gjorde honom fin och sen när bilen kom (värsta känslan nånsin) så gick jag ut med honom ur stallet, killen klappade honom lite och gick iväg bakom hörnet. Sen tog det en mycket kort stund och sen var han bara borta. Väldigt smärtfritt och väldigt snabbt och lugnt.

Min medryttarhäst togs bort förra hösten. Nu var ju inte beslutet mitt att ta men nog var det tungt ändå.
Ösp avlivades på plats med bultpistol. Det lär ju vara det bästa sättet, hästen hinner inget märka även om det ser brutalt ut. Hon stod helt enkelt och åt i en hink, matte tog av grimman och mitt i en tugga satte de skottet eller vad det nu heter.

Ur hästens synpunkt tror jag inte att det gör något om du inte är där, men hur kommer du själv att känna det? Jag var inte med när min katt avlivades och det gnager trots att mina morföräldrar var med hela vägen.
Å andra sidan är det knappast något man vill ha som ett minne, att se hästen falla ihop.
Är hästen ok med främmande personer? Annars kanske någon i stallet kan göra det (om du inte har hästen hemma på gården)?

Ösp hade ingen livförsäkring så jag har ingen aning om turerna med försäkringsbolaget.

*Styrkekramar.*

Jaa, det gnager lite i mig allra redan om jag ska vara med eller inte. Tror det kan vara sånt som man beslutar på plats kanske. Jag är vanligtvis väldigt redig när det väl gäller men vet ju inte hur pass upprörd jag blir innan..

O jag vetatt hon inte vet vad som komma skall. Det är bara så svårt att få in i huvudet just nu. Det lutar åt att det blir hemma (i stallet där jag står inhyrd). Det känns skönt att slippa åka iväg för det hela.

Tack för alla svar! Jag känner mig lite starkare när jag hör era berättelser!

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 437
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 666
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 946
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 068
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka