Slutet och det val vi måste göra

O

Orzon

Jag inser att det antagligen finns flera trådar man kan leta upp men jag har inte ens letat efter dom. För jag tycker att hon kan få en egen tråd :crazy:
Jag har en äldre häst inhyrd hos mej. Alltså inte min häst men en en häst och en ägare till hästen som jag tycker väldigt mycke om.

Hästen är gammal. 28 år och har mått bra tills nu. Men denna våren och sommaren har hon börjat se väldigt gammal ut och magrat av trots att hon fått mer mat än hon någonsin fått.
Jag tycker att det är hemskt svårt att veta när det är dags att ta bort hästen. Hon är ju pigg och glad för det mesta och har fortfarande lätt för att äta och beta. Men lägger hon sej så har har nog väldigt svårt för att ta sej upp på benen igen och hon är inte längre ridbar för hon är lite stel i frambenen.
(haltar inte men vill inte stå på tre ben)

När och hur tar man beslutet?

:crazy:

Sv: Slutet och det val vi måste göra

Innan det har gått så långt att hästen tappar gnistan och mår dåligt. Jag hade tagit bort direkt, inte i slutet av sommaren.

Ja. Men det vill ju ingen av oss.
Hästen mår ju bra nu och dom går så fint i hagen och mår fint.
:crazy:
Men....... det är dags vilken dag som helst.

Djur har ju den fördelen som inte människor har. Man tar bort dom när det börjar bli dags (eller när man börjar se att det är dags att ta bort dom)

Människor ska man ju hålla liv i oavsett och dom ska verkligen plågas in till slutet.

Denna hästen plågas inte och hon mår bra men.......

:(

Finns det något man kan göra för att underlätta för henne den sista tiden för sommaren? Tänkte på typ glucosamin eller liknande för leder och så.
Har inte så jättestor erfarenhet av äldre hästar (mer än genom vänner) Och de har fått en sista sommar av att få vara häst innan de fick vandra vidare till trappalanda

Tråkigt när det börjar bli dags. :(

Jag ska ge min unghäst (19 år) ;) glucosamin så jag tänkte ge gamlingen det också. Lite kanske det hjälper.

Hej

Vi har en fin gamal dam på 32 år hemma. Pigg och glad, natuligtvis pansionerad. Hon får glucosamin för sina leder, vi kollar hennes tänder med tandläkren så att hon kan tugga sin mat och får dagligen även hela sommaren lusern stråhack. Detta har högt värde på protin så hon håller sig i vikt.
Motion skadar inte, våran har tillgång till kuperade hagar allt för att hålla i gång musklerna.

Lycka till med hästen.

Gör det hellre en dag för tidigt än att vänta på att sommaren ska ta slut. Betet försämras och om vikten är tuff nu, så blir det värre. Det är bra att ni funderar redan nu, vår gamling dog den 12/8 -04 hemma på gården. Det var trotjänaravlivning med bultning av nödslakten, väldigt bra både för häst och oss.

Jag är rädd för att det inte hjälper på denna hästen. Hon har helt enkelt blivit gammal. Och sista tiden har hon dessutom åldrats på ett "inte bra" sätt :crazy:

Gör det hellre en dag för tidigt än att vänta på att sommaren ska ta slut. Betet försämras och om vikten är tuff nu, så blir det värre. Det är bra att ni funderar redan nu, vår gamling dog den 12/8 -04 hemma på gården. Det var trotjänaravlivning med bultning av nödslakten, väldigt bra både för häst och oss.

Så tänker jag också. Det är ju inte mitt beslut för det är inte min häst men ägaren och jag tycker och tänker nog ungefär lika.
Men det är ett jobbigt beslut och hästen är ju pigg som en mört.... men tunn och stel.

Som jag ser det nu så lider hon inte men det är en tidsfråga.:(

Då får ni helt sonika planera NU = medan tiden är på er sida. Kolla upp möjliga lösningar, så att ni vet hur pass lång tid det går från bokning till avlivning etc. Det beror ju på vilka möjligheter som finns i era trakter. Det är också lättare att börja förbereda sig själv, för visst är det ångest och sorg.

Under tiden, ta foton. Varje vecka. Kolla och jämför, för era ögon ser troligen inte mindre och gradvisa försämringar.

Ja det har vi gjort (vi tänker ganska lika faktiskt) Hästen är fotad regelbundet och vi har kollat och jämfört.
Dessvärre är det en tråkig nedgång vi ser. Förhoppningen är att hon ska må bra över hela betes perioden men det tror vi inte längre på.

:cool:

Tråkigt :cry:
Men det är ju baksidan av hästägandet. Det har ju varit många bra stunder också. Mina bilder har varit till hjälp efteråt, för jag inbillade mig att det var ett för tidigt beslut. Men det vill man ju gärna tro.

Jag har en ganska egoistisk syn på livet och döden.
Jag vill att hon ska leva för evigt för att hon är så himla trevlig och funkar så bra här.
Men å andra sidan har jag ingen ångest eller rädsla för döden. Jag (och självklart ägaren mycke mer än mej) vill ju ha kvar henne för att hon är så himla rar och trevlig. Men inga problem med döden. Förutom att hon kommer att fattas oss den dagen hon är borta.
:(

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 876
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka