Slutat med piller - vikt?

Minna86

Trådstartare
Detta är egentligen inte en föräldrafråga men nu är ju (uppenbarligen) en hel del som slutat med p-medel här;)

Så när ni har slutat med p-piller har ni märkt något på vikten då? Om ni nu inte blivit gravida direkt givetvis.
Jag gick nämligen upp en hel del i samma veva som jag började med p-piller och jag är så trött på att vara lätt överviktig när jag egentligen inte äter speciellt dåligt. Jag tror även att jag har otur med generna men jag misstänker att p-pillrena kan ha lite med saken att göra oxå. Det är framförallt min aptit som är problemet, hade jag kunnat hade jag lätt kunnat äta konstant:(

Men eftersom jag fullständigt avskyr att gå till BM så vill jag få lite belägg för att det kan ha något med saken att göra innan jag går dit.

Och en till fråga (har googlat med hittar inget), finns det några p-piller som är bättre viktmässigt än andra?

Tack!

Sv: Slutat med piller - vikt?

Jag slutade med piller för några år sen (3-4 någonting tror jag) för att jag inte mådde bra av dem. Jag har inte märkt något på vikten.

Det brukar väl stå med som biverkning? Så det är nog så att vissa kan gå upp av dem och andra inte. En väninna brukar gå upp tio kilo och sedan raskt gå ned igen varje gång hon slutar. Själv har jag bara provat att äta p-piller två gånger, gick upp i vikt/omfång, vet inte om jag gått ned vikten men gick i alla fall ned det mesta av omfånget när jag slutade.

Tror inte barnmorskor o gynekologer brukar hålla med om viktuppgång och deppighet däremot, de vill ju gärna att man äter p-piller oftast. (själv tycker jag kondomer inte är så dumt)

Kolla upp din variant i FASS. (däremot behöver inte FASS stämma med egna upplevelser, mitt Yasmin hade som biverkning att man går ned i vikt, vilket stämde första halvåret. Jag förlorade jättemycket vatten, rasade i "vikt", men gick samtidigt långsamt upp i fettvikt tills jag såg ut som innan jag började äta dem. Sedan slutade jag äta pga huvudvärk osv.... jisses, många kilo på en månad gick jag upp då! allt vattnet kom ju tillbaka och så mitt nya fett på det då.)

Senast ändrad:

Ja, det brukar ju stå med bland biverkningarna, eller iaf ökad aptit...
Det jag funderar på är vilket hormon som gör det och om det är olika sammansättning i olika p-piller. Och att man kanske kan byta till ett med en annan sammansättning...
Samtidigt fungerar ju de piller jag har nu bra i övrigt, tror jag iaf jag har ju ätit dom i 10 år så jag har ingen aning om hur jag mår om jag inte äter p-piller...:confused:

Jag brukar gå ner något kilo därför att jag samlar på mig vätska när jag äter p-piller. Men den ev viktuppgång som orsakas av ökad aptit raderas ju dock inte för att jag slutar med hormonerna.

Du skriver att du har väldig aptit. Vad gör du om dagarna? Jobbar du? Är du ordentligt sysselsatt eller är du understimulerad? Man (jag) tenderar att bli mer hungrig om man inte har så mycket att göra. Då blir maten ett tidsfördriv. Men ju hårdare jag jobbar och ju mer jag tränar, desto mindre blir faktiskt aptiten.

Hände ingenting med min vikt när jag slutade, men mina bröst blev lite mindre.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 428
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 194
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar