Sluta vid hand - hjälper?

Linnea_1987

Trådstartare
Vilka hjälper och i vilken ordningsföljd ger man dom när man vill göra sluta från handen?

Har även samma fråga vid uppsutten träning? :)
 
Sv: Sluta vid hand - hjälper?

Vilka hjälper och i vilken ordningsföljd ger man dom när man vill göra sluta från handen?

Jag gör så här: (ex vänster varv) du vänder dig baklänges, trycker lätt på halskotpelaren så rumpan åker ut utanför spåret samtidigt ser du till med vänster hand att huvudet är rakt fram. Likadant fast tvärt om i höger varv.

Har även samma fråga vid uppsutten träning? :)
Se till att huvudet pekar rakt fram, använd ytter skänkel för att få bakdelen innanför spåret. Sitt lite tyngre på inner sittben.
(Böj lätt hästens innersida)

Hoppas något var begripligt:angel: Sen är det ju som med allt annat mycket lättare om man tar hjälp av en instruktör eller annan kunnig person så att man inte börjar fel. :idea:
 
Sv: Sluta vid hand - hjälper?

Sluta från marken i vänster varv, håll vänster hand i tygeln ca 1 dm från bettet med tygeln i samma riktning som när du rider. Tryck med höger hand lätt på halsen framför bogbladet (halkskotpelaren) sammtidigt som du gå baklänges. Tänk på att din högeraxel får inte vändas in mot hästen.
Jag rider mina med min egen kropp; mina höfter = bakbenen och mina axlar = frambenen. Så för att göra en sluta uppsuttet i vänster varv så har jag mina båda axlar rakt i transportriktningen, samtidigt som jag vrider höfterna (vänster fram, höger bak) såsom jag vill att hästen ska ha bakbenen. Jag använder även trängande tygeltag på vänster hals (bara så att tygeln tar emot halsen och är fri på höger sida).
För att göra en öppna från marken så gör jag likadant som slutan med skillnaden att jag går åt "rätt håll" lägger till handen i skänkelläget varje gång hästen just ska lyfta vänster bakben (i vänster varv). Viktigt även här är att du vrider dina axlar så att du inte har höger axel mot hästen (för då tränger du hästen bort från dig)
Titta på sidan http://www.ridkonst.nu/ och fliken "hästens grundutbildning" klicka på de olika övningarna. Lättbegripliga!

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp