musicmakesit
Trådstartare
Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och vid det laget hade jag blivit så rädd att jag slutade med hästar helt. Började rida igen för lite över tre år sedan (har då gått över 10 år sen jag slutade) och lyckades sakta men säkert få bättre självförtroende. Men jag kan inte få bort rädslan, jag ser hur mina vänner i min ridgrupp och en kompis jag har medryttarhäst tillsammans med utvecklas och kommer framåt, hoppar och utmanar sig själva. Medans jag, efter att ha trillat av ett par gånger nu i somras (inget allvarligt, utan bara hoppat upp igen direkt), har blivit så fruktansvärt rädd igen. Vågar inte ens galoppera längre och trillar av så fort jag försöker, vet inte om jag spänner mig eller vad jag gör för fel men får det inte att funka och blir bara räddare och räddare. Jag blir så ledsen och frustrerad över att jag är så rädd fortfarande, för jag vill verkligen inget hellre än att utvecklas i min ridning. Totalt älskar stallet, hästarna och ridningen och känner en stor sorg över att jag inte lyckas ”övervinna min rädsla”.
Så till min fråga; hur har ni, som kanske varit rädda, kommit över det? Hur slutar man ha ett så fruktansvärt konsekvenstänk? Tänker hela tiden att ”jag kan ju bli sparkad i hagen och bryta käken, jag kan ju faktiskt ramla av och fastna i stigbygeln, jag kan ju bryta benen” osv, och kan inte riktigt säga till mig själv att det inte stämmer – för så ÄR det ju när man håller på med djur att det finns en risk. Men vill inte att det ska bidra till en så paralyserande rädsla som det i nuläget gör…
Så till min fråga; hur har ni, som kanske varit rädda, kommit över det? Hur slutar man ha ett så fruktansvärt konsekvenstänk? Tänker hela tiden att ”jag kan ju bli sparkad i hagen och bryta käken, jag kan ju faktiskt ramla av och fastna i stigbygeln, jag kan ju bryta benen” osv, och kan inte riktigt säga till mig själv att det inte stämmer – för så ÄR det ju när man håller på med djur att det finns en risk. Men vill inte att det ska bidra till en så paralyserande rädsla som det i nuläget gör…