sluta sparka ur vattnet?

O

Ompabomba

Har någon en bra idé om hur man får sin häst sluta leka med vattnet i beteshagen (=sparka/plaska ut det med framhoven)? Lite trist att behöva fylla på hela tiden. Hon har gräs, träd och hästsällskap så man kunde ju tycka hon borde ha annat att göra :)

Sv: sluta sparka ur vattnet?

Står vattnet i hinkar så kan du sätta hinken i ett bildäck så att hon inte kan välta den.. :)

Antingen bildäck runt hinkarna, eller så köper man större baljor som inte går att sparka omkull, finns på rusta, öb mm.

Mina ponnier ställer ner framhovarna direkt och sprätter och välter. Har därför badkar men har jag det helt i hagen så blir det badkalas men jag gör så att jag sticker in badkaret till hälften under stängslet, alltså med kortsidan först och skjuter in det och då vågar inte mina plaska med framhovarna. Är väl rädd för tråden som blir rätt nära men det är nog viktigt att man skjuter in det så pass långt att de vågar dricka.

Hur gammal är den?
När vi köpte makens häst var den tre och HELT hopplös med allt han satte hovarna i :devil:
Idag är han fem och håller inte på så längre, var väl bara en valpgrej.. Annars, som de andra sagt, större balja :idea:

Så gör min ungis med om det står vatten i hinkar. Antingen när han druckit klart för gången (tänk inte längre än vad näsan äcker :angel:) eller när vattnet är slut. Står där 2 hinkar bruka han bara välta en, iaf åt gången.

Vi har ett platskar i sommarhagen, det låter han bli :)

Behöver också tips om detta, då inackorderingen gör så flera gånger om dagen:devil:. Hon verkar svalka sig på det sättet eftersom det främst är dagtid och under sommarhalvåret. Idag när det regnar skulle hon inte komma på tanken. Hon har också gräs, sällskap och skugga.
Har vatten i badkar som hon kliver upp i med ena hoven. NÄr karet sedan är tomt kommer hon eller "unghästen" och välter det.
Kan av flera skäl inte ha badkaret halvvägs utanför staketet och funderar på att sätta eltråd och stolpar runt halva karet, dvs två halva långsidor och kortsidan däremellan, men är rädd för intrassling eller räddsla för att dricka från de andra hästarna, eller att det blir "klistolpar" eftersom de säkert kommer märka att det saknas el.
Tips mottages tacksamt!/Alanis

Hade vi haft samma problem kan jag slå vad om att min händiga pappa byggt något att ställa karet så det står stadig och är väldigt svårt eller tungt att välta.

Vad har jag dock ingen aning om, det är pappa som är problemlösaren hemma, men det kanske kan vara ett litet tips?

Behöver också tips om detta, då inackorderingen gör så flera gånger om dagen:devil:. Hon verkar svalka sig på det sättet eftersom det främst är dagtid och under sommarhalvåret. Idag när det regnar skulle hon inte komma på tanken. Hon har också gräs, sällskap och skugga.
Har vatten i badkar som hon kliver upp i med ena hoven. NÄr karet sedan är tomt kommer hon eller "unghästen" och välter det.
Kan av flera skäl inte ha badkaret halvvägs utanför staketet och funderar på att sätta eltråd och stolpar runt halva karet, dvs två halva långsidor och kortsidan däremellan, men är rädd för intrassling eller räddsla för att dricka från de andra hästarna, eller att det blir "klistolpar" eftersom de säkert kommer märka att det saknas el.
Tips mottages tacksamt!/Alanis

Jag känner igen mej:D

Tack för alla svaren!
Jag var lite otydlig i frågan inser jag: hon har en ganska stor balja av plast/gummi som hon inte välter utan hon skvätter ut vattnet med framhoven. Är bara fyra så man kan ju hoppas att hon slutar när hon blir äldre för det verkar svårt att göra något åt.
Byta till badkar kanske hjälper.

Gör inte det. Vi har mängder med hästar här på sommaren, och har badkar med flottörer i de flesta hagar.
När vi får hit hästar som bankar i karen kan man bli tokig. Det skitar ner, och det LÅTER.

Tyvärr så kommer förmodligen plaskandet att fortsätta. Jag har en som alltid vill plaska, oavsett hur liten eller stor hinken är. Sedan har jag en annan som inte plaskar men lägger sig i varje vattenpöl istället. :)
Vad jag lärt mig är att om vattnet av någon anledning smakar illa så blir det mer plask än vanligt.

Min unghäst har varit likadan, men sedan jag ställde ut ett 90-liters plastkar så är det inte lika intressant längre.

Dels är kanten så hög att det är lite jobbigt att få ner fötterna i det, dels så är det ganska tungt att välta och kasta omkring. Nöjet förstört, helt enkelt... :angel:

Tack för alla svaren!
Jag var lite otydlig i frågan inser jag: hon har en ganska stor balja av plast/gummi som hon inte välter utan hon skvätter ut vattnet med framhoven. Är bara fyra så man kan ju hoppas att hon slutar när hon blir äldre för det verkar svårt att göra något åt.
Kan du inte höja upp baljan, alltså ställa den på något så att den kommer upp en halvmeter eller så. Då kommer kanske hästen att plaska med mulen istället för fötterna. Då borde det inte gå åt lika mycket vatten i alla fall:idea:

Lägg en stor sten i, min kompis provade det på sina och det har funkat riktigt bra :)

Min ponny välter också hinkar och vattenbaljor, och har haft sönder ett antal. Jättetrist, eftersom de ändå kostar en del. Han gör det året runt, men kanske framförallt när det är varmt. Han rullar sig sedan i det vatten som han haft ut, tror att han egentligen skulle vilja åka till havet och bada.

Vår travhäst var som hingst mycket för att förstöra saker - Som att välta vattenbaljan! Sambon löste det genom att slå ner en grov stolpe i backen och sedan 2-3 spännband runt baljan & stolpen. Den fick sedan vara ifred. //Linda

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 102
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka