Sluta som förberedelse för piruette

Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Jag var nyfiken och googlade lite och hittade en väldigt lång tråd om ämnet. En tråd som dessutom inte borde länkas till :D (men jag kan pm dig tråden om du vill läsa)

I den tråden påstår en del AR-människor att man skall rida den färdiga piruetten ur sluta och inte öppna. Alltså tvärtemot vad som visas i filmen från Spanska ridskolan.

Den andra sidan påstår att man ska rida den färdiga piruetten ur ett par stegs öppnatänk precis som i filmen från spanska ridskolan och att när man rider sluta på volt så görs det i arbetspiruetter.

edit: nu såg jag att tracey redan hade länkat till tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Jag menar att det pågick ganska heta diskussioner kring piruetten och huruvida man skulle eller inte skulle arbeta från sluta över huvudtaget ("arbetspiruett" eller inte). Många stod starkt på sig att arbetet ur en sluta var helt förkastligt av flera olika anledningar och ingen av "slutamotståndarna" nämnde att de lärde in arbetet ur en sluta (det du refererar till arbetspiruett?). I min uppfattningsbild gick diskussionen inte kring den färdiga piruetten utan jag uppfattade det som att det ofta handlade mer om början till piruett både ur skritt och galopp.

Jag personligen har inte tidigare använt begreppet arbetspiruett, och det är möjligt att det är ett vedertaget begrepp. Piruett som piruett för mig - men på olika nivåer, och på olika nivåer kan arbetet ske på olika sätt. Det är ju alltid bra att ha begrepp, så arbetspiruett kan jag tänka mig använda mig utav framöver för att bli tydligare. Då skulle jag gärna ha en begreppsförklaring på ordet.

Alltså, för att svara på din fråga: Jag säger inte att någon har påstått att man rider arbetspiruett i/ur öppna, för begreppet arbetspiruett fanns aldrig med i diskussionen (vad jag minns). Dock har jag för mig att det talades om just påbörjan till piruetter, att lära hästen piruetter osv. Så, på sätt och vis vill jag även påstå att argumentationen kunde uppfattas som att man startade arbete med piruetter just från öppnan. Det var iaf så jag uppfattade det, vilket alltså anlett till att jag ville qouta Kottas nu när han skriver det så tydligt att arbetet kan ske med hjälp av slutan (om än ack så vag).

Men som sagt, jag har inte fotografiskt minne, och egentligen är det oväsentligt. Det är ju nu vi lever.

Oavsett så tycker jag att det var intressant att läsa hur Kottas skriver om Piruett och hur man kan arbeta mot den och ville dela med mig av det. (Han använder enbart ordet piruett, arbetspiruett finns inte med.)

Svea: Ja, det var därför jag tog med den biten för även om det inte är en regelrätt sluta så är det ändå antydnigar mot sluta - och inte öppna.

Att de senare rider med öppnatänk in mot piruetten kan jag förstå.

Ja efter att ha läst tråden så har du helt klart minnesluckor om vad som sades :D
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Läste den gamla tråden o här är några anekdoter
Vassegoda gott folk:banana:

Zahlo
ett litet tillägg är att rörelsen öppna inte är en samlande rörelse utan en lösgjörande.
Nej det är det inte om man inte rider den!

Bigganl
Jag är bara nyfiken, men varför vill du använda skänkel som den vändande hjälpen i en piruett?
Tja troligen för att man vänder runt....
Men som det är upprepat en mängt gånger nu i tråden så vill man helst ha en rak häst före piruetten. (om det ska vara helt korrekt) Men om man behöver engagera yttre bak mera innan blir det lämpligt att rida något språng i sluta. Vill man däremot ha bättre koll på inner bak så blir det något språng i öppna. Miss i arbetet skulle jag inte kalla det. Korrigering för att göra möjligheterna bättre inför rörelsen skulle jag säga.
Anledningen till att man kort innan piretten rider i öppnatänk är för att hinna samla den o den ska var böjd för att kunna komma runt.
Biggan tyckte att man skulle leda runt som med en unghäst.

Ursprungligen postat av svea
När hoven landar ja, för då har inner fram redan lyft igen.

Men när ytter hov är i luften så rör den sig in framför inner hov i en bra piruett.
Försök o få till det ni:rofl:

Totola
Nu har jag bara ridit skrittpiruetter och början till piruett i galopp ("tagen bakdel" och förminska volten) men utifrån det tänker jag såhär:
Totola... som fortfarande ligger kvar i "ansatser" dvs galopperar ej.

Axel

I sluta tvärar den med bak- det gör den väl ända inte i piruetten Den är formad som i en öppna.
Ganska logiskt om jag får säga det själv- vilket jag står för.:grin:

I en piruett ska det vara centrerat o hästen för alrdig träda över med yttre bak inte ens i skritt o i galopp är det omöjligt i o m att inre bakbenetleder rörelsen/ rumpan. inte ens i mindre snäva bakdelsvändningar är det OK.
Inre bak ska röra sig hela tiden men på en liten radie. Ytterbak har en lite större radie men samma spår dvs en cirkel.

om vi tittar på totilas med sin forne ryttare som får tior så är den redan böjd o mer än de flesta. Kommer runt plättlätt.

detta gör att den kommer runt o inte behöver bromsas o ej heller drivas- holländarnas bra sätt.

driver man med innerskänkeln betyder det framåt...ur rörelsen vilket gör att du måste bromsa o sen driva igen.
skitbra o logiskt för hästen att man inte gör så nu som regel. ridningen går framåt..
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

+ TS

Jag förstår inte, menar ni verkligen att någon har påstått att man rider arbetspiruetter i/ur öppna?

Bara så att det inte blir några missförstånd nu.. arbetspiruetter och piruett är inte samma sak och rids inte på samma sätt.

Jag minns inte precis hur orden föll i den gamla tråden, men att många tränade mot piruetter via sluta och att detta fick massiv kritik. Jag gissar att det mesta handlade om att det blandades ihop hur man tränar och arbetar sig mot piruetten och hur man rider den uppvisningsmässiga piruetten.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Jag menar att det pågick ganska heta diskussioner kring piruetten och huruvida man skulle eller inte skulle arbeta från sluta över huvudtaget ("arbetspiruett" eller inte). Många stod starkt på sig att arbetet ur en sluta var helt förkastligt av flera olika anledningar och ingen av "slutamotståndarna" nämnde att de lärde in arbetet ur en sluta (det du refererar till arbetspiruett?). I min uppfattningsbild gick diskussionen inte kring den färdiga piruetten utan jag uppfattade det som att det ofta handlade mer om början till piruett både ur skritt och galopp.
Det är den diskussionen jag också tänker på. Det finns troligen fler trådar i ämnet.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Bigganl
Tja troligen för att man vänder runt....Anledningen till att man kort innan piretten rider i öppnatänk är för att hinna samla den o den ska var böjd för att kunna komma runt.
Biggan tyckte att man skulle leda runt som med en unghäst.
Nej det tycker jag inte. Vart får du allt ifrån? Hur man rider unghäst har vi öht inte diskuterat varken här eller i den gamla tråden. (inte vad jag kunde se) Jag läste i tråden som länkades till. Där har jag skrivit just att när man tränar piruetter använder man ofta slutan och i den fädriga piruetten går man in via några via öppna. Vad är konstigt med det? Det är ju precis samma sak som de allra flesta säger även i den här tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Jag minns inte precis hur orden föll i den gamla tråden, men att många tränade mot piruetter via sluta och att detta fick massiv kritik. Jag gissar att det mesta handlade om att det blandades ihop hur man tränar och arbetar sig mot piruetten och hur man rider den uppvisningsmässiga piruetten.

Nja det kan jag iof inte tänka mig eftersom i arbetspiruetter så arbetar man ju just så via sluta. Med tanke på att TS aldrig ens hört talas om begreppet arbetspiruetter som är ett vedertaget begrepp inom VD så skulle jag tro att missförståndet ligger just där precis som du säger.

Sen så framgår det ju i tråden att flera AR-ryttare rider den uppvisningsmässiga piruetten UR sluta så det är ju inget missförstånd ur det perspektivet.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Det är den diskussionen jag också tänker på. Det finns troligen fler trådar i ämnet.

Ja det finns det. Men dom är inget annorlunda än den tråden det har länkats till utan det sägs precis samma sak i de trådarna som i den länkade tråden som det sägs i denna tråden. Det upptäckte jag när jag sökte efter tråd i går.

Det känns överkurs dock att klippa in flera år gamla citat i denna tråden som om det inte finns nog att tjafsa om redan ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Nja det kan jag iof inte tänka mig eftersom i arbetspiruetter så arbetar man ju just så via sluta.
ja det var just därför som jag reagerade. Men jag tror som sagt det mest handlade om att vissa pratade om hur man tränar mot piruetterna och andra pratade om hur man rider dem på en utbildad häst. Om alla hade läst ordentligt så hade det misstaget säkert undvikits. Men allt är inte misstag heller. Jag har själv blivit idiotförklarad av någtra när jag skrev att jag arbetade i sluta/tagen bakdel på volt i arbete mot piruett. Men så har jag gjort även på ridskoletiden så för mig är det vanligt.
Med tanke på att TS aldrig ens hört talas om begreppet arbetspiruetter som är ett vedertaget begrepp inom VD så skulle jag tro att missförståndet ligger just där precis som du säger.
Bara för att någon inte hört just begreppet arbetspiruetter så betyder ju inte det att denne inte vet skillnaden på att träna och närma sig en rörelse och att rida en färdig rörelse. Det finns så många olika uttryck för samma sak. (och ibland samma uttryck fast för olika saker)

Sen så framgår det ju i tråden att flera AR-ryttare rider den uppvisningsmässiga piruetten UR sluta så det är ju inget missförstånd ur det perspektivet.
De som gör det får stå för det, men det är ingenting som AR-tränare i allmänhet lär ut.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

De som gör det får stå för det, men det är ingenting som AR-tränare i allmänhet lär ut.

Enligt trådarna och en film från en clinic med Bent så lär Bent ut det.. eller iallafall lärde ut. Han kanske har ändrat sig nu. Sen förutsätter jag att de AR-ryttarna i trådarna som förespråkar detta också tränar för någon som har lärt ut på samma vis.
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Jag har aldrig ridit för honom så hur han lär ut kan jag inte svara på, men de som jag ridit för och som bland andra tränare även rider för honom, lär inte ut så. Nu pratar jag om hur man rider den färdiga piruetten alltså. (Så att vi inte missförstår varandra)
 
Sv: Sluta som förberedelse för piruette

Enligt trådarna och en film från en clinic med Bent så lär Bent ut det.. eller iallafall lärde ut. Han kanske har ändrat sig nu. Sen förutsätter jag att de AR-ryttarna i trådarna som förespråkar detta också tränar för någon som har lärt ut på samma vis.

Jag har varit på kurs för Bent två gånger/år sedan 2006, och jag har aldrig sett ett enda ekipage som kommit så långt som till galoppiruetter, så jag har faktiskt ingen aning om hur han lär ut.:p
 

Liknande trådar

Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 192
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
944
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 754
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp