sluta släpa bakbenen efter sig!?

Freaky_Em

Trådstartare
Min fyra åring är jätte seg och trög inne på banan.
Han vägrar trampa på ordentligt med bakbenen.
Vi "harvar" banan när vi är där. :(

Jag prövade att rida över bommar och hoppa ett litet hinder med honom igår för att se om han kunde vakna till lite och lyffta på benen. Men nejdå. Han slog i nästan varje bomm och slog i hindret varge gång vi slulle hoppa det.

Vad gör jag för fel? hur får man honom piggare på banan? Hur tränar man honom på att lyffta sina bakben? :confused:

Sv: sluta släpa bakbenen efter sig!?

Jag tror din pålla behöver semester.
Verkar vara flegmatisk.

Ge honom lite vila och påbörja ridningen sakta på nytt. Han är ju endå 4 år, vet du om han haft paus sen inridningen?

Håller med föregående talare, ge hästen en liten semester? Han kanske är trött i psyket om han har fått lära sig mycket nytt på kort tid. Mycket intensivt lixom.
Vår 5-åring började ridas då han fyllt 4 och så reds han mycket lätt (ca 15 min per gång) i 3 månader. Efter det fick han en full semester på 4½ veckor så att allt det nya med matte på ryggen osc fick sjunka in ordentligt. Sen togs han igång igen med tömkörning och longering, Efter ca 3 veckor började han ridas igen, nu lite mer krävande, med att öva på vikthjälper osv. Sedan vart det dags för sommarbete. Där fick han gå och vila i månader med bara vanlig hantering i stallet som sysselsättning. Först nu rider ägaren honom fem dar i veckan.

När har din häst haft riktigt lång semester sist? :)

Har du ridit hästen en längre period? Med det menar jag att den kanske, som föregående talare skriver, behöver en periods vila.

Om inte, så rid mycket övergångar, trav - skritta några steg- upp i trav igen, var noga med att hästen svarar direkt på skänkeln. Rid gärna lite tempoväxlingar efter långsidan, öka ett par steg o minska igen osv. Aktivera hästen och kräv omedelbar respons. Var noga med att inte bromsa hästen med handen, handen ska "tänka" framåt.

Rid ut i skogen och ha kul. ;)

Min fyra åring är jätte seg och trög inne på banan.
Han vägrar trampa på ordentligt med bakbenen.
Vi "harvar" banan när vi är där. :(

Jag prövade att rida över bommar och hoppa ett litet hinder med honom igår för att se om han kunde vakna till lite och lyffta på benen. Men nejdå. Han slog i nästan varje bomm och slog i hindret varge gång vi slulle hoppa det.

Vad gör jag för fel? hur får man honom piggare på banan? Hur tränar man honom på att lyffta sina bakben? :confused:

Har han alltid varit så?
Hur är han i skogen?
När vilade han senast?

En fyraåring växer fortfarande. Min nuvarande har växt 4 cm sen i maj :crazy:
Växtperioderna kommer oftast stötvis och det gäller att vara lyhörd för sin unghäst och ge den viloperioder när den växer.
Det du beskriver låter som den har träningsvärk/växtvärk och borde få en paus.
Framåtbjudningen är bland det allra viktigaste hos en unghäst och att den inte lyfter på fötterna tyder på dålig bjudning. Rid inte för mkt på bana om han verkar omotiverad, utan förlägg träningen i skogen eller på fält istället och använd naturliga hinder/bommar för att öka uppmärksamheten.

Lycka till iaf!

Jag har haft en häst som hade liknande problem som du beskriver, den hästen utvecklade spatt tyvärr och är nu t märkt. Problemen kom tidigt, redan i 3- 4 års åldern.

skritta rakt ut i skogen! nu menar jag inte på fina stigar utan helt off road liksom!

bara rakt ut, det har hjälpt många hästar! de får även mer bjudning när man är ute så det mesta brukar bli bättre!

Det där var oxo ett bra tips. Min häst var ingen unghäst när han kom till mig, men han var tyvärr tränad så mycket på ridplan att han hade tappat bjudningen helt. Så fick jag tipset att styra rakt ut i skogen. Inte på ngn stig eller nåt, bara ut i värsta skogen med kvistar och grejjer. Jag var ju livrädd för min nya kompis då han inte ens var van med att gå i skogen, utan snubblade allt som oftast. Men guu vad bra det gick, och vips, efter två gånger off road var han hur pigg som helst igen :laugh:

Nu rider jag alltid ut minst en eller två gånger i veckan, helt off road, och han tycker det är jätteskoj :D

Så om din häst inte fått ledigt på länge, ge en liten semester och så ut i skogen med er!

Ja jag vet inte om han har fått ledigt sen inridningen.. jag har inte ridit in honom själv. men jag kan ju fråga dom gammla ägarna.. Han är allstå bara slö på banan.. Vi tränar där en gång i veckan ibland mindre... Resten är vi ute i skogen eller på grusvägar.. Utomhus bjuder han på jätte bra och trampar under sej ordentligt. Det är bara på banan som motivationen sviker honom, och han börjar släpa med sina bakben.. Men jag tackar för tippsen..

Jag har också haft en harvare, i hans fall berodde det på patellaupphakning. Han hakade aldrig, det enda som märktes var att han var släpig bak.

Ja hade han harvat hela tiden så hade jag varit betydligt mer orolig. Men som sag så är inte fallet.. ute i skogen kan han hoppa över fallna träd eller diken galant. och han lyffter sina ben ordentligt när vi rider över tex riskiga kalhyggen och sånt.. Sen rids han bara varannan dag. dom andra dagarna går vi skogspromenader eller tömmkör, longerar NH-tränar mm eller så har han bara en hel vilodag i hagen med polarna... tycker inte han skulle bli så överansträngd av detta

Min hade inga problem att lyfta på benen när det behövdes han heller. Överansträngd nämnde jag aldrig.

Haha blev lite fel när jag läste rubriken och första meningen.
Fick för mig att jag var kvar på föräldraforumet. :D Var där nyss.

Men säger som ovanstående, ge honom en paus.
Han är ju bara 4 år och unghästar behöver vila emellanåt för att smälta allt nytt

Nu ska han få en veckas vila och massage. Sen ska jag se om det blivit en förbättring *hoppas*

Jag ber om ursäkt för min del, då jag trodde att din häst reds oftare, och för det mesta på plan. Men nu visade det ju sig att du bara rider där en gång i veckan och resten av tiden är ni ute i naturen och har det kul. Så ursäkta från mig, missförstånd kan alltid ske :)
Hoppas massagen hjälper!

Ja de behöver ju lite viloperioder ibland, men sen måste man ju också grundrida ordentligt så hästen lär sig att repsektera dina hjälper. Skänklar du måste den lyssna annars får du kicka till eller peta till med spöet. Rid inte länge i ridhuset så det blir tråkigt och skänkla inte om du inte menar något med det.

Sen kan det ju vara lite unghästlathet, de kan vara det ett tag när de är unga när de inte lärt sig att de ska bjuda framåt och ta för sig. Du får rida på lite bättre när du rider, och sluta innan den blir trött. :) Inte halvskänkla när du inte menar det, utan driver du ska hästen alltid svara, annars kommer den för alltid tycka att ridhuset är en väldigt seg plats där man måste masa sig fram för att orka med hela passet. De brukar tycka att det blir roligare när de väl komer på att det kan vara lite fart och fläkt där inne också har jag iaf erfarit med min lilla ponnyhäst. :)

Jag skulle kolla upp hästen för att se att allt är ok. Inte för att skrämmas, men som många andra reflektrerat över kan det sitta i bakknän eller hasor...:confused:Hoppas att han är frisk och är bara tonårsseg, det är ju tonårsbarnen med två ben oxå...tröttare och latare än under den tiden är man aldrig resten av livet!!!Been there, done that!:idea:

Vi var på klenik för två veckor sedan. Det visade sej att han hadde knäledsinflamation i båda bak :( nu är han behandlad och skall vila i två veckor till. Sen är det återbesök. Stackars lille kusen min :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Trav Har fått tagit över ett kallblod, hästen har kapacitet och en trevlig exteriör. Har dock blivit åtgärdad i sina framknän en gång för...
Svar
6
· Visningar
1 636
Senast: Zuzzi
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 883
Senast: Lala
·
Hästvård Min kille köpte i somras ett 12-årigt sto. Hon har gått upp till 1,30 som 6-åring, och gick 1,10 med förra ägaren som haft henne i 2 år...
Svar
7
· Visningar
3 552
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.