sluta på unghäst?

Lavinia

Trådstartare
HeJ!

När brukar ni börja med sluta på era nyblivna 5-åringar? Är det olika inom AR, barock och ???

Har en dam i stallet som just börjat jobba med AR? på en 5-åring. Efter 2 gånger tömkörd ska den nu gå sluta, trots att den inte ens kan balansera sej rakt fram.. Är inte sluta något för svårt för denne häst?? Borde man inte börja med rakt fram, och hjälpgivning för sidvärts och sen när hästen jobbat upp egen balans och fått en "form" (dvs inte gå med huvudet antingen i vädret eller med huvudet svajandes för att hålla balansen) innan man börjar med slutor??

Vill absolut inte kritisera AR mm är bara nyfiken hur ni tänker../ Lavinia

Sv: sluta på unghäst?

Det hon håller på med har inget med AR att göra. :mad:

Jag har sjävl en fyra åring hemma nu som jag precis har börjat med.

Först ska hon utbildas på longen: lära sig att ställa/böja, söka framåt/nedåt, överträdelse vid handen (typ öppna på volten), sedan kommandon för alla gångarter, övergångar mellan dessa samt halt från alla.
Lite mer än det också givetvis, men snabbt summerat.

Sedan sitter jag upp efter att ha tränat på det givetvis.

En annan longerar och jag bara åker häst. Först i skritt, sedan också i trav om hästen känns redo för det efter ett tag. Allt eftersom börjar jag ta över hjälperna.

Jag kommer också be den som longerar mig att "longera" mig längs långsidorna för att få till det också.

Man tränar på longen med ryttare samsidiga hjälper, att vända, göra halt, byta gångart, framåt-endåt, ställning/böjning.

Sedan tar man loss longen och har personen kvar i mitten och gör samma saker som tidigare nämnts. Efter hand kan man börja rida hästen helt själv. Först när den kan allt i minst skritt och den förstår ryttaren DÅ kan man börja med skolorna så försiktigt. Och då menar jag försiktigt!

Så skolar man en häst inom AR från början. Både enligt mig och BB (bara att åka dit och kolla när han eller Carina arbetar unghästarna). Ett sätt som jag trivs så grymt bra med eftersom hästen får vänjas väldigt försöktigt utan att den för den sakens skull går fel mer än korta stunder när man lär in något nytt.

Sedan kanske de andra som rider enligt AR här inne har en annan synpunkt på detta.
Det ska iaf bli intressant att höra vad de andra säger om detta. ;)

För övrigt: Detta är en process som tar flera månader. Hur många beror ju helt på hästen. Vissa behöver 2-3månader på sig, andra upp emot ett år. Inget man går i en handvändning, men det tror jag ni förstod att jag menade också.

En häst kan sluta m.fl rörelser redan från att den kommit upp på sina ben efter födelsen, så enl. mig så är det inte en svår rörelse för en frisk häst med sund kropp. Klarar hästen att klia sig på kruppan med sin tänder så klarar den även en sluta som jag ser det.

Riskerna och varför man ofta ser hästar som inte klarar av sin rörelse eller att de blir "försörda" och går helt fel beror ju på att vi människor inte klarar av det vi försöker med, vi motarbetar hästen.

Så personligen tycker jag inte mycket är för svårt eller för tidigt för en häst den kan ju redan böja sin kropp i alla dessa olika rörelser som vi har satt namn på.

Det är logiskt och enkelt att gå den vägen, problemet brukar vara brist på kunnig hjälpreda var gång man ska rida :smirk:

Det var så sant som det är sagt! :crazy:

Stannar jag kvar här nere så har jag en tjejkompis som är under utbildning för just detta nu. :angel:

Hon får träna på min gamla så länge.
Inte riktigt samma sak som att ha med någon som verkligen kan det, men det duger.

Flyttar jag hem får jag väl ta en krasch kurs med min far i hur man longerar och ge unghästen lite semester under tiden.
Han har ett underligt sinne för hästar: han kan nästan inget om dem, men allt bara fungerar.
Varför kan inte jag vara likadan?

Jag började med att lära henne böja sig genom hela kroppen stillastående, sedan i skritt på liten volt (öppnaliknande). Detta för att träna inner bakben i att bära mer vikt genom att trampa in i tyngdpunkten.

Att börja lära en häst sluta innan hästen kan gå böjd, sökandes framåt-neråt, på volt tror jag är svårt. Det är otroligt lätt att hästen ställer om och får en S-kurva genom ryggraden. Det vill man inte ha.

Började faktiskt med slutan idag! :bump: Jag har nu ridit henne i åtta månader och utbildat henne på longen och vid hand i ett år.

Hej!

Hästen är inriden och går skritt och trav, mycket obalanserat. Tappar alltid balansen vid uppsittning. Galoppen har de precis börjat lite med, longerat (gammal travare, som gillade galopp mer på banan).

Damen själv rider för mycket känd AR-tränare, vad jag förstått den bästa häromkring (eller i sverige??), med sin egen mycket äldre häst.. Hon tömkör mycket med den..

Men det är alltså normalt inom AR att börja med sluta innan hästen hittat en egen balans och kan gå rakt, eller i närheten av i form.. Hästen går mest och hugger i bettet och vinglar och det ser inte särskilt bra ut, men jag antar att det ska vara så, då??

Kan hästar verkligen sluta från födseln? Det är ju inte direkt som om dom går åt ett håll och tittar åt ett annat vad jag har fått lära mej.. Och vad tycker AR och barockfolket krävs för att det ska vara en sluta? Bara att benen går som de ska, eller krävs form och riktig samling och vinklad bakben och hela köret??

/ Lavinia, mer förvirrad och nyfiken

Som jag skrev så är det inte det man normal gör inom AR.

Hästen ska kunna hålla sin egen balans. Klara att ha en ryttare på ryggen, kunna länga överlinjen, öka/minska volten. Göra halter, skritta rakriktad m.m.

Eller blev det fel när jag skrev förut? Uttrycker mig ganska klumpigt ibland.

Hej!

Ok. Men dom andra verkade inte riktigt överens med dej..

Och vad är det hon pysslar med om det inte är AR. Hon tränar ju som sagt för en av AR´s frontfigurer i sverige../ Lavinia

Tre som svarat på det. Två som säger som jag och en som inte gör det...

Antingen har hon missförstått det eller så är det en kass tränare som marknadsför sig själv hårt som egentligen inte är bra, men som syns så mycket att folk tror att h*n är det.

Så skolas inte en unghäst enligt AR.
Ska man rida á la AR ska man skola hästarna så som Bent förespråkar eller likt det. Annars är det inte AR det talas om.

Då rider man något annat eller så plockar man från olika ridstilar.

Att säga att man rider AR är att följa Bents lära nåt så när iaf.
Just eftersom det uttrycker förknippas med honom.

Lavinia skrev:
Hej!

Hästen är inriden och går skritt och trav, mycket obalanserat. Tappar alltid balansen vid uppsittning. Galoppen har de precis börjat lite med, longerat (gammal travare, som gillade galopp mer på banan).

Damen själv rider för mycket känd AR-tränare, vad jag förstått den bästa häromkring (eller i sverige??), med sin egen mycket äldre häst.. Hon tömkör mycket med den..

Men det är alltså normalt inom AR att börja med sluta innan hästen hittat en egen balans och kan gå rakt, eller i närheten av i form.. Hästen går mest och hugger i bettet och vinglar och det ser inte särskilt bra ut, men jag antar att det ska vara så, då??

Kan hästar verkligen sluta från födseln? Det är ju inte direkt som om dom går åt ett håll och tittar åt ett annat vad jag har fått lära mej.. Och vad tycker AR och barockfolket krävs för att det ska vara en sluta? Bara att benen går som de ska, eller krävs form och riktig samling och vinklad bakben och hela köret??

/ Lavinia, mer förvirrad och nyfiken

Du har valt att svara på mitt inlägg men ändå känner jag mig inte träffad av ditt svar? Har du inte läst mitt inlägg eller svararde du bara på fel inlägg?

Kan bara svara för mig, fast jag redan gjorde det i förra inlägget. Det är inte okej att göra sluta med en häst innan hästen hittat en egen balans och kan gå rakt, eller i närheten av i form, för att citera dig. Det ska inte vara så, var har gjort att du antagit att det ska vara så??? :confused:

Jag anser att hästar kan sluta från födseln, precis som de kan galoppera från födseln och göra galoppombyten... när de gör det själva i hagen utan mänsklig påverkan! :) När vi tränar hästen vill vi att den "på kommando" ska svara på våra hjälper. Eftersom vi med fysisk påverkan försöker få hästen att göra saker (som en sluta) så påverkar vi hästens balans och koordination. Det kan medföra att hästen tappar balansen, och den kanske spänner sig för att den inte förstår vad den ska göra pga. att vi inte förberett den tillräckligt för övningen.

Därför ska vi förbereda hästen så mycket vi kan innan vi ber om en sluta. I en korrekt sluta måste hästen bland annat vara avslappnad, arbeta i en korrekt form, vara böjd genom hela kroppen och kunna flytta sina höfter oberoende av sina bogar. Det väljer jag att träna separat, var för sig. När hästen kan det så är den antagligen redo att sätta ihop allt till en sluta... och då vid hand utan att störas av en ryttare.

Jag vet inte om jag har fel, men jag tror att det är ganska ovanligt att renläriga eller nästan renläriga AR-ryttare tömkör. Jobbar vid handen ja, på lång töm...ja, longerar...ja, men tömkör är nog som sagt ovanligt.

OA

Det håller jag med om. Upplever också just tömkörandet som ganska ovanligt.

Arbetet vid handen och på longen är däremot ganska vanligt förekommandet.

Det som kommer närmst tömkörandet är ju arbetet på långa tyglar, men för mig är det inte samma sak. Om man inte ser någon utföra tömkörandet på mycket hög nivå för då är de två lika.

Jag står fast vid det jag sa innan till trådskaparen: personen i fråga måste antingen ha fatta det mesta fel med AR eller ha en sunkig tränare...oavsett hur mycket front figur denne är.
Det finns personer som aldrig förstår eller vill förstå oavsett hur bra tränare de har också för övrigt.

Hej!

Jag menar naturligtvis arbetar "för hand" eller hur ni nu uttryckte det.. Är inte så insatt i detta så jag kallade det lite slarvigt för det närmsta jag kunde likna till. Inte riktigt samma sak..jag vet..

/ Lavinia

Hej!

Jag tror jag lyckades svara fel. Men jag håller helt klart med dej om att visst börja man med balans och "form" och sidvärts och sen sluta inte sluta först och resten sen.. Så har jag gjort, men jag är inte AR inriktad, även om jag rider mycket med "säte" (balans, små hjälper)..

Eftersom damen vi har inte har nån balans i hästen och frågar man så ska det vara så, då får man ju en bild av att det är så det "ska" va, inte för att jag håller med, men jag är ju ingen AR-person..

/ Lavinia

Hej!

Tränaren är en av de Bent godkänt om jag förstått det hela rätt../ Lavinia

Lavinia skrev:
Hej!

Tränaren är en av de Bent godkänt om jag förstått det hela rätt../ Lavinia
Bent godkänner inte tränare vad jag har förstått. Att en ryttare är medlem i riddarskapet betyder inte att han/hon automatiskt innehar förmågan att lära ut sina kunskaper till andra på ett fördelaktigt och pedagogiskt sätt.

Bent godkänner inte tränare. Han godkänner "riddare". Det har inget med astt göra hur en person undervisar.

Sedan som sagt så finns det vissa personer som helt enkelt inte förstår och som aldrig får till det med hästar.
Eller så funkar inte kommunikationen mellan just den tränaren och just den eleven.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar