Jag har tröttnat på min epilepsi så nu tänker jag skita i att ta min medicin för det. Vad ska den vara bra för egentligen, den gör mig bara trög, glömsk och allmänt blåst.
Skämt åsido, jag vågar inte sluta med mina mediciner och jag misstänker att jag skulle åka på så många epanfall att jag ganska snart skulle ångra tanken att inte vilja droga min hjärna med sådana mediciner.
MEN! Jag vill sluta med en av dem, Lamotrigin. Det är en satans jävla medicin, om jag får säga mitt hjärtats mening om den. Därför vill jag sluta och läkaren och jag bestämde att vi skulle trappa ner långsamt. Jag försökte i två veckor. Det gick inte bra. Konstant huvudvärk i två veckor, glömska som var långt värre än vad den brukar vara och denna trötthet jag kände. Jag hade flera frånvaroanfall och vi misstänker att de var långt många fler än vad vi tror eftersom jag är ganska mycket ensam, så att tröttheten nog mer har berott på det. Men jag sov ca 9 timmar på natten och 4 timmar på dagen och trots det var jag gräsligt trött och vilade och orkade verkligen inte ta för mig något utan att hasa omkring som en död. Jag släpade fötterna efter mig när jag var ute med hunden, fick tvinga mig att laga mat till barnen, orkade inte äta och bara mådde riktigt skit. Vi höjde tillbaka till normal dos igen. Men nu ska vi ge oss på det igen, sänka medicinen för att ta bort den. Det är bara att stålsätta sig mot 4 veckors hjärndöd hos mig med andra ord.
Tanken om att sluta helt genast har försvävat mig flera gånger. Att dra ner på medicinen är ju lika med att dra ut på lidandet, men om jag slutar plötsligt borde det kanske ta färre dagar för att kroppen ska återhämta sig. Fallet är desto kraftigare dock...
Så min undran är- vad händer?
Jag vet att jag kan få epanfall av det, men mer då? Epanfall är ju inte så farligt egentligen och de skulle väl inte vara i en månad, kroppen skulle väl normaliseras ganska fort om jag slutar? Jag nämnde det för min läkare och hon sa bestämt NEJ! så jag frågade inte vidare om HUR "farligt" det skulle vara för mig.
Vad är det värsta som kan hända? Har någon slutat abrupt så där? Jag tar 400 mg av dem och 1500 mg av Levetiracetam varje dag och det är Leve..grejen som jag ska behålla och förhoppningsvis lägga till Topimax, tror jag den heter, men man kan ju inte stå på tre samtidigt så en måste bort....
Jag vill bara att det ska vara ÖVER!!!!!![]()
Nu tog jag inte lamictal pga epilepsi så det är ju inte riktigt samma sak men en långsam utsättning har jag gjort av den och då utan särskilda besvär trots att jag är otroligt känslig för biverkningar/utsättningssymtom. Jag sänkte då med 25 mg varannan vecka, sedan 25 mg varje vecka, tills jag låg på totalt 25 mg/dag, sedan tog jag en tablett varannan dag någon vecka innan jag slutade helt.
Jag märkte att sänkte jag för snabbt fick jag den där groteska tröttheten och huvudvärken du nämnde så jag sänkte väldigt väldigt långsamt för att slippa det. Det funkade för mig men det är ju som alltid individuellt.
Är det ett alternativ för dig att sänka långsammare än du gjort tidigare?