Sluta med hästar?

E

endag

Jag har ridit hela mitt liv, alltid haft egen häst minst en, oftast 2 åt gången, någon gång har jag haft 3 som jag hållt igång samtidigt. Haft medryttar hästar samtidigt som jag haft egna. Ridit JÄMT. Jag är nu 24, har ett halvblod som jag rider och en unghäst. Men det känns inte roligt längre, jag funderar på att lägga av helt?

Jag har aldrig tyckt om att tävla även om jag gjort en del småtävlingar, jag tycker mest om att rida i skogen och träna en del hoppning. Jag har stått i en del olika stall men mest haft hästarna i eget stall vilket jag trivs bäst med. Jag vill ha hästarna i samma hage och jag vill att hästarna ska vara ute minst 12 h i stor hage. Det finns inga stall här som har det så..

Senaste året har jag flyttat och haft hästen inhyrd i 3 olika stall, jag har vantrivts i alla 3. Så jag flyttade hem hästen igen och köpte en till som sällskap. Under sommaren har hästen varit mycket skadad och jag har bara kunnat rida enstaka dagar och skadorna följer varandra. Jag är också väldigt ensam i stallet eftersom jag har eget och det är så jag vill ha det, det har varit så otroligt mycet BRÅK i dom stallen jag har varit... men det är så TRÅKIGT!

Jag tycker inte det är kul längre, det är bara massa jobb och tar mycket tid. Jag hinner inget annat än Jobba, rida sova.. Frågan är om det bara är höstdepp och det skulle bli bättre om vi kom igång och tränade igen? Jag älskar verkligen min häst som jag haft i många år och ridit in själv men jag vet inte..

Är det dags att lägga av? Ni som lagt av, har ni ändrat er? vad gör ni med all tid ni får över?

Tack för att ni orkade läsa.

Sv: Sluta med hästar?

Jag får också såna där dippar ibland.

Men jag vet innerst inne att jag inte vill vara utan mina älskade hästar.

För mig fungerar det bäst i mindre stall med likasinnade.
Där jag har hästen nu är vi totalt 4 hästägare och alla har så gott som samma åsikter vad gäller hästhållning i grunden även om vi har olika inriktningar vad gäller träningar å så.
Jag skulle dock inte vilja ha in mer folk i stallet nu då skulle det bli för mkt.
Jag är lite som du, jag är inte så jätteintresserad av tävling men jag vill träna varje vecka.
I det här lilla stallet tycker jag att det är jätteskönt att jag kan få vara ensam å greja och samtigt kan jag ha sällskap när jag vill det.
För det blir himla trist att alltid vara ensam i stallet.

Kan du inte skaffa dig en inackordering? Då kan du ju välja vem du vill ha.
En som vill ha hästarna ute länge om dagarna, någon som du klickar å kan ha roligt med i stallet och på ridturer.
Ni kan hjälpa varandra om det behövs å så?

Jag lade av mellan jag var 20 och ca 30 år. En massa annat i livet som tog tid och plats, så det var ganska naturligt. Jag tror att det var nyttigt för mig att komma ifrån hästarna ett tag, för på slutet var det bara en massa dåligt samvete för att man inte tyckte det var kul längre.

När jag sedan blev 30 så började hästlivet igen då min barndomsponny skulle säljas från sin dåvarande ägare. Så det var lite av en slump att jag började pyssla med hästar igen. Jag red inte mycket, och det var mest mockning och skötsel, men det var så skönt att komma till stallet och rensa hjärnan. Nu är gammelponnyn borta sedan ett drygt år, men jag fortsätter med mina skogsmullar och tycker fortfarande att det är skönt att komma ut i stallet för att rensa tankarna (har nu eget stall och lika ensamt som du).

Så... känner du att du ledsnat så sluta med hästarna du. Det finns inget som hindrar att du börjar om med hästarna om några år igen om du vill det då :)

jag har också hästen hemma i eget stall, lugnt och skönt men tråkigt nu på hösten att vara själv. finns ingenstans att rida ordentligt och ingen att rida ut med :(. har ingen motivation riktigt då jag hela året tänkt tävla men inte kommit iväg på ngn pga sadel problem i våras, lastnings problem i somras och nu har jag inte last tränat då transporten renoveras, hagen som jag rider i är lerig och jag kan inte ta mig till ridhuset 1km bort då det är ko hagar ivägen och hästen är livrädd för dem. det är mörkt, kallt, dimmigt och lerigt varje dag.

vill att snön ska komma så korna går in! vill kunna rida för tränaren i ridhus och inte behöva oroa mig för att hästen halkar i varje sväng pga lera!
vill ha ljus fluffig snö att gallopera ut i!

jag försöker lösa mitt höst depp med att få ut tränaren oftare, och jobba extra mycket med dressyren. så hästen är färdig att komma ut på några små tävlingar till våren och inte vänta till hösten som tidigare år (dvs träna för ett mål!):p.
har funderat att skaffa medryttare till sällskaps hästen så man har nån att rida ut med och som kanske kan mocka nån dag i veckan ^_^. (avlastning och nån att prata med i stallet :D)

sluta inte rida för en lång tråkig höst som började redan i juni :/. sätt upp mål och gör ridningen rolig igen :D

jag lesdnade lite för några år sedan. jag hade först sålt min första häst, vi kom inte vidare och jag hade växt ifrån honom utvecklingsmässigt. Spenderade sen två år med en unghäst som jag var halvfodervärd på, hon var nästan som en egen, men hade en rörelsestörning så ägaren ville inte ha kvar henne och jag vågade int chansa på att köpa henne... Köper en egen unghäst som jag får slita mitt hår för - värre olycksfågel får man leta efter. Först var det småsaker här och var som avslöste varandra. Sen när ridningen efter ett år kom igång så visade det sig att hon var halt i båda fram. Ett år ut och in på klinik med en häst som blev stadigt sämre och mer och mer deprimerad. När vi fick domen så kände jag att det var nog. Jag hade lagt ner tid, själ och hjärta i hästarna. Men stampade bara på samma ställe. (ångrar nästan fortfarande lite att jag sålde min första häst. Han var i alla fall frisk på en lägre nivå, men jag hade nog tappat orken med honom om vi bara kunde harva runt i lc och han gillade inte att hoppa lika mkt som jag,)

Jag tog avbrott från hästarna. Åkte till usa i ett år och var helt hästfri. Kom tillbaka och började så smått hälsa på i stallet igen. Red någon gång här och där på någon kompis häst. Sen så smått började intresset sakta komma tillbaka. Red lite här och där, någon häst som skulle sättas igång, någon som behövde hjälp under en tid, väldigt sporadiskt och kravlöst.. Förra hösten började jag rida på ridskola igen för att komma igång lite mer regelbundet och slippa känna mig totalt värdelös på hästryggen. Började tröttna på att bara rida andras hästar och behöva lämna dem när "projekten" var klara. Räknade hit och tid på hur ekonomin skulle gå ihop ( pluggar ) Köpte i februari en liten fölis född 10. Nästan 3 år efter att jag tog avbrottet.

Nu har hästeriet börjat rulla på ordentligt igen. Jag har min åring som jag pysslar med och har hittat en medryttarhäst som är superfin och som är ett mer långsiktigt samarbete. Men jag ångrar inte det uppehållet jag tog. Hur kort det än var. Jag fick en chans att göra annat. Prova att leva som "vanliga" människor. Jag fick chansen att förstå hur folk faktiskt kunde ha koll på vad som gick på tv och hur man kunde få tid till att hänga på stan och fika med kompisar titt som tätt. Jag fick chansen att prova på lite andra fritidsintressen och verkligen känna att hästar är det rätta för mig. Nu är jag liksom övertygad att allt slit är värt det. För nu har jag i alla fall provat ett "annat liv" och vet att hästlivet ger mig så mycket mer.

Du kanske kan skaffa dig en medryttare, låna ut hästen ett tag eller se om du kan få in någon inackordering så du kan få lite lättnad av arbetsbördan och/eller känna på hur det skulle kunna vara utan häst. Om du kan lämna ut hästen på foder så har du ju möjlighet att få tillbaka dina älsklingar om du efter ett tag utan dem känner att hästeriet verkligen är din grej och att du vill ta upp det igen.

Jag beslutade mej för att sluta med hästar nu i höstas efter att ha haft egna hästar sedan jag var 10år (30 nu) jag har haft 1-4 hästar hela tiden. Men efter flera år av tråkigheter med skador och avlivningar (senaste i januari i år:cry:) så tappade jag sugen totalt!!
Trots att jag hade världens goaste valack så va det bara inte kul längre.. Det kändes som att det inte blev tid till något annat än att jobba, rida, träna hundar, sova och betala räkningar..
Tyckte inte det va värt allt slit i jämförelse till kostnaden..

Nu har jag massor av tid!! Kan lägga mer energi på mina hundar, min sambo är en lyckligare man:love: och framförallt -Pengar kvar på kontot varje månad:eek: firade det hela med att köpa en sprillans ny bil förra veckan!

Min lille kuse har fått det kanon och jag är mer än nöjd:laugh:
/LL

Och du ångrar dig inte? Tror du kommer hålla på något med hästar i framtiden?

Som det ser ut nu ångrar jag mej inte, visst va det supertungt att sälja min goe lille häst men samtidigt en lättnad. Hästarna har orsakat alldeles för mycket gråt och tandgnissel de senaste åren..
Alla mina bekanta har hästar och jag brukar vara hästvakt när de är iväg. Känns som att det räcker gott!
Tror inte att det blir några mer pållar på min gård.
/LL

Jag hade det supertungt med hästarna för 3 år sen. Pendlade 4 timmar om dagen, heltidsplugg och tyckte att enda kontakten med hästarna var när jag mockade och tog in dem... Då hade jag inackorderingar som viss avlastning, men ändå hade jag sällan tid att rida kvällstid på vintern, inte tusan trivdes hästarna heller.

Så sommaren där efter bestämde jag mig för att aldrig mer slita så, så vi byggde en ligghall och hästarna fick helt enkelt gå ute. Det är det bästa jag har gjort! Hade dessutom 3 hästar till inackorderade på lösdrift, så vi hjälptes åt och jag behövde inte åka ut dagligen heller. Hästarna var nöjda, jag nöjd och inackorderingarna nöjda.

Så det är mitt tips om du vill fortsätta.

Har också haft hästar hela livet, är 45 år nu och har sålt av min sista häst. Har dock kvar två som är min dotters, men dom sköter hon. Tycker faktiskt att det är skönt att ha sov morgon ibland och att inte känna någon press att man måste greja med dem. Däremot så tycker jag det kan vara skönt att gå ut och mocka efter hennes hästar ibland när jag har lust, men då bestämmer jag själv hur och när. När hon är utflugen med sina hästar så har jag vänner vars hästar jag kan pilla lite på ibland, det känns faktiskt helt ok tro det eller ej.

Känner igen tänket... Har hålllit på med hästar största delen av mitt liv och det vill säga länge. Börjar känna av att det sliter på både kropp och själ. Men samtidigt livrädd för hur livet skulle te sig utan hästar. Jag "kan" ju inget annat.... Ny hobby - vad skule det vara...? Jag har nu en 4-årig och en 15-åring här hemma + en uppstallad. Har i alla fall bestämt mig för att inte ersätta 15-åringen när hon går ur tiden - vilket iof kan dröja länge men sånt vet man ju aldrig... När jag bara har en kvar ska jag leta upp ett hyrstall med mycket service! ;-)

Vet hur du känner.
Har också eget stall och älskar att vara min egen "boss", men det är trist att ALLTID vara ensam i stallet, att ALLTID sköta allt själv.
Saknar gemenskapen som ändå kan finnas i kollektivstall, de positiva bitarna. Bara det här att ha stallkompis.
Kan du inte göra så att du har en inhyrning instället då?
Någon att rida med, träna med osv.
Du bestämmer stallreglerna men har ändå en kompis i stallet.
Då har du bara en häst att lägga tid på, kan kanske få hjälp någon gång i stallet osv.
Har inte läst vad de andra har skrivit, du kanske redan fått detta rådet, men det önskar jag att jag hade kunnat göra. Hade hästar i grannhusen förut och då red vi mycket tillsammans, stack iväg och tränade osv, mycket roligare än efter att de försvann, inte alls lika kul att rida till ridklubben och träna själv som när man hade sällskap liksom....

Har försökt att lägga av men som en bekant sa till mig häromdagen, de är som gummibollar... *sjunger* Som en boll kommer jag tillbaks till dig....

Vet hur du känner.
Har också eget stall och älskar att vara min egen "boss", men det är trist att ALLTID vara ensam i stallet, att ALLTID sköta allt själv.
Saknar gemenskapen som ändå kan finnas i kollektivstall, de positiva bitarna. Bara det här att ha stallkompis.
Kan du inte göra så att du har en inhyrning instället då?
Någon att rida med, träna med osv.
Du bestämmer stallreglerna men har ändå en kompis i stallet.
Då har du bara en häst att lägga tid på, kan kanske få hjälp någon gång i stallet osv.
Har inte läst vad de andra har skrivit, du kanske redan fått detta rådet, men det önskar jag att jag hade kunnat göra. Hade hästar i grannhusen förut och då red vi mycket tillsammans, stack iväg och tränade osv, mycket roligare än efter att de försvann, inte alls lika kul att rida till ridklubben och träna själv som när man hade sällskap liksom....

Har försökt att lägga av men som en bekant sa till mig häromdagen, de är som gummibollar... *sjunger* Som en boll kommer jag tillbaks till dig....

Jag slutade med hästeriet i augusti 2010. Tankarna fanns i cirkus 9 månader (en miljon anledningar; tid, ork, psykisk ork, pengar...), innan jag lämnade ut mitt sto på foder och tog klivet ut ur hästvärlden. Jag hade då haft min lilla bruna i 2år och 7månader, min första häst och en väldigt speciell madame som jag verkligen älskade. Det var fruktansvärt tungt. Men det var bäst, för både mig och hästen, i det läge vi var.
De första månaderna, saknade jag hästen som galen. Inte alla dagar, men saknaden kom rullande som stormvågor emellanåt. Jag saknade inte hästeriet i sig, inte ridningen, men jag saknade hästen. Tjejen som hade henne på foder bor i grannkommunen, och i samma stall har två nära vänner till mig sina hästar, så jag visste att hon hade det bra. Hästen trivdes, och när jag var där såg jag att hon var harmonisk (vilket hon bara är om alla bitar är på plats i hennes tillvaro). Det hjälpte mycket.
I början gjorde jag egentligen inget annat, ingen ny hobby. Jag behövde nog lite tid att vänja mig, vid att ha just tid. Samtidigt började jag plugga vid universitetet, vilket tog mycket tid, och jobbade en hel del. Under vintern började jag gå till gymmet och träna några dagar i veckan. Jag uppskattar att träna, och tyckte mycket om det, men tappade sugen under våren.

Våren kom, och jag började sakta längta tillbaka till hästeriet. Jag började sakna ridningen, och började rida en kollegas häst en-två ggr./veckan. Hästen var en drygt 170cm hög, valack i lite äldre år som var under igångsättning efter skada. Jag trivdes, och den här tiden gjorde mig redo att komma tillbaka på heltid. Jag sålde mitt lilla sto till fodervärden (de hade kommit väldigt långt tillsammans, och är perfekta för varann), och köpte i augusti min gula lilla valack - en häst jag hade på ridläger somrarna 2005 och 2006, och som jag saknat sedan dess. Och här står jag idag :D

Jag har varit hästfri i 2 år nu.
Ångrar inte en sekund att jag tagit denna paus.
Det var mycket strul och dant med hästarna den sista tiden, så jag tappade motivationen och orken totalt. Men nu är jag verkligen sugen på att börja igen och har massor av motivation. Så om du verkligen känner att det här passar inte just nu, så kanske det är lämpligt att göra en paus, det behöver ju inte vara för alltid, utan bara just nu, tills allt känns roligt igen. För hästar ska vara roligt, för det mesta i alla fall.

Jag hade en paus, en "halvpaus" och en hel. Hade varit dagligen i stallet sedan 11-åring, som 13-åring började jag hänga i ett litet privatstall i närheten och följande år skötte jag allt utom utsläpp på morgonen. Som 15-åring fick jag en foderhäst över vintern och då avtalet tog slut åkte hästintresset med den i transporten. Jag red lite här och där, om det behövdes, och var hästvakt ibland. Det räckte gott, kom det en häst in i TV rutan redan böt jag kanal. som 18-åring lade jag av helt och hållet, flyttade till annan ort för att studera och levde som "vanliga" ungdomar, äntligen hann jag bowla, shoppa och umgås med vänner.
Ett och ett halvt år senare började jag så smått igen, som medryttare på en liten ponny, vilket resulterade att jag flyttade hem för att komma närmare hästarna och fortsatte som hjälpreda i mitt "gamla" stall. Våren då jag fyllt 20 dumpades en problemponny hos mig, som jag absolut inte skulle köpa.. Nåja det gick som det gick och nu har jag ägt herren i 5 år, och köpte en till märr i somras.
I ett skede för något år sedan var jag helt slut på allt som hade med "allt som kryper omkring" att göra (jobbade då som produktionsdjurskötare på olika gårdar) och var fem före att göra mig av med ponnyn, men tyckte inte det var rätt att skicka honom till slakt, ifall jag skulle ångra senare (slakt pga. att den fortfarande är väldigt svår och redan varit vandringspokal).
Jag har som du bytt stall ett antal gånger, 6 under de 2 första åren, inge skoj det, och det sög nog intresset ur mig. Nu har jag hittat ett superställe och hoppas de får bo där läääänge i framtiden.

Och tiden som jag var hästlös, ja den ångrar jag inte, utan den hade jag inte vetat om hur livet utan hästarna är och hur en "vanlig" människa har det. Det var inget för mig, hästarna ger mycket mer, men det är nog ensak man måste pröva själv. Själv säger jag med erfarenhet att man inte ska köpa häst innan man verkligen vet vad man vill, har själv nu under de 5 åren jag haft ponnyn ångrat mig ibland, man blir så bunden, att åka på utlandsstudier är något jag fått glömma, och att åka till Island för att prova jobba där (åker jag dit blir jag dit min bästa vän blir korv). Och har man inte hunnit pröva på till att vara hästlös borde man göra det för att se hur det känns. Men i så fall skulle jag föreslå att söka en bra fodervärd och "skicka bort" hästen ett år till att börja, för att få lite känsla av det andra. Stallet ska vara roligt, inte en börda, fast periodvis är det ändå alltid tungt.

Jag känner också som många utav er andra.

Har 4 hästar idag och haft egna hästar sedan 10-årsåldern. Jag har bara tänkt och levt häst hela livet, utbildat mig inom häst på gymnasiet, jobbat med hästar, alla mina kompisar är stallkompisar, all min fritid har gått till stallet och semestern har gått åt till ridläger och träningsläger.

Idag känner jag mig mycket less på alltihop, jag måste nästan tvinga mig till stallet ibland. Men för mig tror jag inte att "felet" ligger i hästarna. I mitt fall så har stallet där jag har dem och omgivningarna och folket runt omkring gjort att jag ledsnat. När jag hade häst där i början så var allt full fart, massor av aktiviteter på klubben, tävlingar, nytt folk, mil med ridvägar, terränghinder i skogen och glada människor. Idag är det näst intill stendött på stallet och de som finns kvar är hyper tävlingsinriktade (det är inte jag). Stallägaren har blivit gammal och bara gnäller, stallarna rasar ihop, ridmarkerna har skövlats och ridklubben är inte schysst så man kan knappt använda ridhus och paddock längre. Allt har liksom bara fallit isär.

Jag älskar fortfarande hästlivet, men inte som det är nu. Men jag vet att det kan vara annorlunda och har tro på att det kan bli bättre igen. Och säljer jag de hästar jag har nu så får jag dem knappast tillbaka om några år...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 543
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar