Sluta med ett idiotiskt samt skadligt beroende.

Allt jag gör påminner om snus, snusen efter maten, snusen efter kaffet, snuset efter tandborstning, snusen i bilen. Men men, det borde bli lättare snart O_o

Min man sa samma sak när han slutade tvärt för någon månad sedan. Han var ju van att ta en snus jämt - efter maten, efter kaffet, när han vaknade... Han visste liksom inte vad han skulle göra istället :D Men han lyckades! Det var jobbigt för oss båda :angel: men jag försökte peppa. Mycket godsaker och han fick tid att komma ut och springa och avreagera sig :grin:

Han upptäckte vissa fysiska besvär som kom i samband med snuset så han blev nog rädd, tror jag, att blir dålig på riktigt, och det var väl hans motivation.

Om du vill ha lite skräck motivation läs vidare, annars hoppa över detta inlägg.

Nikotin gör dina blodkärl tunnare = mindre blodförsel till bebis.

Jag tror om jag inte minns fel att bebisen också blir nikotin beroende.

Allt snus som du sväljer måste väl på något sätt påverka barnet (ej vetenskapligt, enbart min egen tanke)

Min man slutade snusa och röka samtidigt tvärt. Han var sänkt i två veckor sen gick det över.

Lycka till! :heart

Hej!! Har också slutat snusa och höll uppe i ett år. Tyckte att det som gav någon typ av lindring var sex, tomma kalorier och att röra på sig.

Jag gick gynkursen på läkarprogrammet i våras och hängde då mest i Trollhättan. Vi pratade rätt mkt om antidepressiva hos gravida då det är så vanligt förekommande, och den allmänt hållna sanningen därifrån var att man inte ska ändra en fungerande medicinering i samband med graviditet. Vet inte vilken typ av läkare du träffat men kan vara värt med en second opinion från gynekolog ev. Om jag stått på antidepressiva och blivit gravid så hade jag definitivt kört på med medicineringen.

Finns ju studier på hur nikotin från rökning påverkar foster och det är ingen rolig läsning. Jag kan inte mycket om vare sig rökning eller snusning men bör väl vara nikotin som nikotin?

Iaf finns det en film där man får se hur foster till rökare rör sig jämfört med foster hos ickerökare/ snusare. Det fostret som är påverkat av nikotin har ett, i mina ögon, obehagligt mönster som är ryckigt och oroligt. Efter att ha sett det drar iaf mina tankar igång på hur det påverkar hjärta, hjärna osv hos det ofödda barnet.

För att lyckas sluta - det finns hjälp att få via vårdcentralen. Men i slutändan handlar det om att du måste bestämma dig och vilja. Gör tydligt för dig själv vilka positiva respektive negativa aspekter som finna med att fortsätta med att snusa och vilka finns det om du slutar. Ta stöd av din omgivning, berätta vad dom ska göra när du är på väg att misslyckas.
Njae...

Om vi tar det där med graviditet för sig, så är det inte riktigt så enkelt så att det handlar om nikotin enbart när man resonerar om cigarretter respektive snus. Både cigaretter och snus innehåller mer än tobak, de ämnena är (förenklat) giftigare i cigaretter än i snus . Cigaretter röks dessutom, och ger en ruskigt stor påverkan på kroppen bara genom att man inhalerar rök, lungorna tar åt sig gifter mycket bättre än magen. Snus "suger" man på, magen är bra på att skicka ut onödiga ämnen, det är färre farliga ämnen som tillsätts i snus, samtidigt som det faktiskt finns en hel del antioxidanter i tobaken, som gör att den totala farligheten av snus är oerhört mycket mindre än hos cigarretter.

Men nikotinet, oavsett hur man får det i sig, är en enkelt uttryckt kärlsammandragande och blodsockerhöjande (jag förenklar extremt grovt). Båda dessa effekter är väldigt, väldigt olämpliga när man är gravid. Det ökar blödningsrisker i största allmänhet, och fostret riskerar att ha dålig blodcirkulation (också förenklat).

Jag slutade snusa varje gång jag var gravid! Men sedan börjat igen efter amningsperioden.
Fostret kan dö eller skadas, även den som bär fostret har risker när denne snusar.

KL
Det går att sluta. Det tar bara några dagar, mindre än en vecka tills rastlösheten går över.
Gör något "annat" istället de dagarna. Ät chips, ät godis, tugga tuggummi (utan nikotin), laga gourmetmat som tar tid och måste avsmakas, gör roliga saker...
Berätta för alla omkring att snusslut pågår...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka