Sluta med ett idiotiskt samt skadligt beroende.

Nikotin verkar kärlsammandragande och höjer blodtrycket, tänk då hur små blodkärl bebisen i din mage har och att de drar ihop sig. Vad kan konsekvenserna bli utav det? För lite syre till hjärnan? Vad händer då med bebisens utveckling?
Vad i bebisens kropp utvecklas under den veckan du nu är i. Hjärta? Organ? Hjärna? Vad händer med just den utvecklingen när nu kärlen drar ihop sig och blodtrycket ökar?

Ställ sådana frågor till dig själv när suget blir för stort. Har du ingen i din närhet som kan vara hård mot dig på rätt sätt och motivera dig när suget blir för stort bara ett samtal bort?

Jag vet allt det du skrivit ändå gör det ont att läsa det. Men det är ju därför jag vänder mig hit, för att jag vet att ni kan vara brutalt ärliga och det är inte alltid anhöriga vill/kan vara det.

Om du inte hittar en app i stil med den Amha skrev om, gör en egen?

Dvs nu när du har motivationen uppe, gör en lista;
X dosor snus motsvarar 1 ridlektion (eller vad som nu lockar dig).
1 avstådd dosa snus (eller antal dagar/timmar) minskar risken för X hos bebisen.
osv. En för barnet och en för ekonomin. Och delmål på det.

MVC erbjuder hjälp att sluta röka iaf vet jag. Vet inte hur det är med snus men svar om nikotin och abstinens hos bebis kan du säkerligen få där.

Jag slutade snusa för 4 år sedan. Snusade hela min vakna tid innan dess. Har inte snusat sedan dess. Vad jag gjorde:
1. Bestämde ett datum en månad fram i tiden (nu verkar du ju redan ha slutat -bra!). Datumet får gärna vara i samband med ett miljöombyte så att man är på en ny plats som man inte förknippar med snus.
2. Gick över till miniportion några veckor innan. Iom detta var abstinensen redan avklarad när det riktiga slut-datumet kom. (Också redan klart för din del!)
3. Skaffade nikotinfritt snus.
4. VIKTIGASTE PUNKTEN: bestämde mig för att jag aldrig mer i hela mitt liv kommer att få snusa EN ENDA SNUS. Alltså aldrig någonsin mer. Denna tanke har hjälpt mig så mycket. Det finns liksom inga kryphål. Inget "bara en" eller "festsnusa" eller whatnot. Nu gäller det ju iof att du är gravid, men jag tror att det är mycket enklare att sluta om man vet att man aldrig ska börja igen.

Ja jag va barnlös första gången och hade nog tusen gånger mer energi än nu.

Det som gjort mig energilös denna gången och som gör det hela svårare är:
- tröttheten samt en 2,5 åring som älskar att säga emot/testa, har energi till 1000 pers.
- på väg in i depression vilket resulterar i regelbunden kontakt med psykolog.
- spyandet vareviga dag.
- slutat med mina ssri läkemedel.

Det är ingen ursäkt men de har så klart försvårat.

Men om du är på väg att bli deprimerad, varför sluta med Ssri?
Nej, det är inte bra att du snusar, men det är ännu viktigare att du mår okej. Dra ner så mycket du kan, men krisa inte över snuset. Du ska klara av att hålla ihop också.

Men om du är på väg att bli deprimerad, varför sluta med Ssri?
Nej, det är inte bra att du snusar, men det är ännu viktigare att du mår okej. Dra ner så mycket du kan, men krisa inte över snuset. Du ska klara av att hålla ihop också.
Läkaren ville det, att jag skulle sluta. Det fungerade väl i några dager sen mådde jag riktigt dåligt. Nu äter jag lägsta dosen och planerar sluta i 6e månaden.

Jag äter också Ssri, och ska inte sluta med dem. Bl och läkare är rörande överens om att det är dumt att sluta när man utsätts för påfrestning i stil med graviditet.

Ja, jag misstänkte att det var så. En bekant som är vansinnigt allergisk och har svår astma var orolig över mängden medicin. Läkaren sa åt henne att det var värre för fostret om hon inte kunde andas så det vara bara att fortsätta med medicinerna. Det känns som lite lika läge här, det är värre för fostret om mamman inte mår bra.

Men är SSRI inte bra för fostret? Annars finns väl ingen som helst anledning att sluta med det? Som @Hyacinth säger, du ska ju orka med också.

Det är så olika beroende på vilken läkare jag haft. Med sonen så tyckte läkaren att jag skulle äta hela tiden (slutade dock ändå halvvägs) men denna läkaren oroade sig för att barnet skulle vara påverkad efter förlossningen. Hon ville helst att jag skulle sluta i v 7-8 redan.

Läkaren ville det, att jag skulle sluta. Det fungerade väl i några dager sen mådde jag riktigt dåligt. Nu äter jag lägsta dosen och planerar sluta i 6e månaden.

Min läkare tyckte att jag skulle fortsätta för att risken för depression under och efter graviditeten är så stor om jag slutar. Har Fluoxetin 20 mg. Mår du bättre av din medicin borde du ju ta den, varken du, din omgivning eller bebis mår bra av att du blir deprimerad. Kanske du kan fråga någon annan läkare?

Hoppas det går bra för dig att sluta snusa! Du är ju på god väg om du har gjort dig av med allt snus hemma. :)

Jag äter också Ssri, och ska inte sluta med dem. Bl och läkare är rörande överens om att det är dumt att sluta när man utsätts för påfrestning i stil med graviditet.
Älskar att alla säger olika :p Får jag fråga vad du äter och vilken dos? Du kan svara i PM om du vill eller inte alls om du känner att det inte är relevant.

Min läkare tyckte att jag skulle fortsätta för att risken för depression under och efter graviditeten är så stor om jag slutar. Har Fluoxetin 20 mg. Mår du bättre av din medicin borde du ju ta den, varken du, din omgivning eller bebis mår bra av att du blir deprimerad. Kanske du kan fråga någon annan läkare?

Hoppas det går bra för dig att sluta snusa! Du är ju på god väg om du har gjort dig av med allt snus hemma. :)

Jag äter Sertralin och om jag inte är ute och seglar är den en av de snällaste ssri-medicinerna. Har dessutom gått ner ändå till 25mg så det är inga mängder jag trycker i mig direkt.

Tack, är på skit dåligt humör och dessutom på väg att bli förkyld. Så det är underbart här hemma just nu :o

Enligt de få studier som gjorts så är det ganska mycket :(

Finns ju studier på hur nikotin från rökning påverkar foster och det är ingen rolig läsning. Jag kan inte mycket om vare sig rökning eller snusning men bör väl vara nikotin som nikotin?

Iaf finns det en film där man får se hur foster till rökare rör sig jämfört med foster hos ickerökare/ snusare. Det fostret som är påverkat av nikotin har ett, i mina ögon, obehagligt mönster som är ryckigt och oroligt. Efter att ha sett det drar iaf mina tankar igång på hur det påverkar hjärta, hjärna osv hos det ofödda barnet.

För att lyckas sluta - det finns hjälp att få via vårdcentralen. Men i slutändan handlar det om att du måste bestämma dig och vilja. Gör tydligt för dig själv vilka positiva respektive negativa aspekter som finna med att fortsätta med att snusa och vilka finns det om du slutar. Ta stöd av din omgivning, berätta vad dom ska göra när du är på väg att misslyckas.

Jag vet allt det du skrivit ändå gör det ont att läsa det. Men det är ju därför jag vänder mig hit, för att jag vet att ni kan vara brutalt ärliga och det är inte alltid anhöriga vill/kan vara det.

Ibland behöver man rakt och ärligt. Jag vill vara tydlig med att jag inte dömer dig, jag är mycket väl medveten om hur svårt det kan vara att sluta. Det gäller att hitta den strategin som passar för dig

Ibland behöver man rakt och ärligt. Jag vill vara tydlig med att jag inte dömer dig, jag är mycket väl medveten om hur svårt det kan vara att sluta. Det gäller att hitta den strategin som passar för dig

Det tror jag inte heller att du gör, trodde jag skulle få bra mycket elakare inlägg :p

Det är ärligheten som gör att Buke ofta är så bra. Jag menar ingen tvingade mig att öppna mig här men vet stt man kan få både stöttning och skäll vilket jag behöver ;)

Jag håller på att bli knäpp, förstår inte hur jag ska klara detta. Är irriterad, ser små svarta prickar, är sugen på allt och inget och det enda jag tänker på är snus:arghh::banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka