Sluta med ett idiotiskt samt skadligt beroende.

Din motivation har du redan nämnt, och det måste du ju hålla fast vid genom abstinensens avtändning. Bara det - du behöver tända av nikotinet...

Har en kollega som gått från storrökare till storsnusare och nu enbart lägga in Onco under läppen. Vistas i rejält rökrelaterade miljöer med en halv miljon som snusar vanligt snus (doften). Så himla strongt gjort.

Du klarar det, men du måste bestämma dig. Att du gjort din bebis passivt beroende måste väl också bidra till motivationen att sluta?

Självklart är den största motivationen och orsaken till att sluta att jag gör mitt barn illa. Varje gång jag tittar på min son inser jag vad jag håller på med och att graviditeten är verklig.

Minskat flöde i navelsträng, ökad risk för havandeskapsförgiftning samt ökad risk att barnet föds för tidigt är också sånt som motiverar. ÄNDÅ gör man precis tvärtemot det som all fakta och kunskap säger.

Jag är så besviken på mig själv, besviken på att jag inte klarar av att vara utan. Jag vet ju att det är en typ av drog: ändå väljer jag aktivt att köpa/ konsumera.

Nikotinfritt.
Jag har snusat länge, vart beroende av nikotin längre.
Har slutat både tvärt och med nikotinfritt snus.
Personligen föredrar jag att sluta tvärt (men när begäret blir för stort köper jag nikotinfritt) för att beroendet att ha något under läppen upplever jag större än behovet av nikotin. Jag har 1 år efter jag slutade fortfarande känt pirr under överläppen efter morgonkaffet. Behovet av nikotin däremot, obefintligt. Läste nånstans att nikotinberoendet blir man av med efter 10 dagar (orkar inte leta källa så det är upp till var och en att söka källa eller tro på det) men beroendet av att hålla en cigg mellan fingrarna, en snus under läppen, att röka när man dricker en kopp kaffe etc sitter kvar betydligt längre.

Så köp nikotinfritt! Sur, tvär och kort stubin det har man några dagar men det går faktiskt över och man dör inte :p (Även fast att det känns som att livet aldrig kommer bli värt att leva igen) och du kan ju börja snusa igen senare. Så tänker jag. Plus att jag inte vill komma till fertillitetsutredningen och säga att jag snusar...

Jag tror, som du säger, att det är mycket känslan av att ha något under läppen som gör beroendet större än själva snusets innehåll.

Ännu en anledning till stt jag skäms, jag har fått äran att bära ett barn i min kropp vilket inte är en självklarhet och det vanhedrar jag delvis genom stt stoppa kroppen full med nikotin...

Jag tror, som du säger, att det är mycket känslan av att ha något under läppen som gör beroendet större än själva snusets innehåll.

Ännu en anledning till stt jag skäms, jag har fått äran att bära ett barn i min kropp vilket inte är en självklarhet och det vanhedrar jag delvis genom stt stoppa kroppen full med nikotin...

Fast ta det lugnt nu. Du vet att det inte är bra och tar tag i problemet. Ytterst få människor (om någon) är perfekt, speciellt inte de som säger sig vara det :grin:

Men hörrö! Ta av dig koftan och ta tag i det istället :p Släng di gamle dosera och köp en utan nikotin osså gör du det här! :banana:

Bara bestäm dig, nu jävlar slutar jag!
Jag slutade röka tvärt och abrupt en dag för några år sen, jobbigt som fan men vill man så kan man!
Och med risk att låta brysk, du vet ju att du faktiskt kan skada ditt barn och är väl medveten om det när du både köper och använder snus.
Lite "jävlarannama" nu och bara sluta!
Släng allt du har och kanske kan du undvika mataffärer osv helt nu i början så inte frestelsen blir för stor.
Jag hejar på dig!
Du klarar det!

Har ej testat just tuggummi, testade med russin men insåg snart att det snarare kommer skada tänderna.

Men... Det gör väl snus med? Jag minns fortfarande bilder vi fick se i högstadiet på munnen hos snusare. Vissa såg gräsliga ut!

Jag tror att ibland behövs ett wake up-call. En nära anhörig till mig slutade med sin dåliga vana efter att en annan nära anhörig låg inför döden p.g.a. samma dåliga vana. Hen slutade tvärt när motivationen blev så hög.

En annan bekant slutade genom nedtrappning. Nu är det ju inte en bra ide att fortsätta med nikotin alls med bebisen i magen, annars hade jag sagt typ nikotinplåster och trappa ner snusen.
Men nu tror jag det är bäst att sluta tvärt. Gräv fram motivation, kasta alla ursäkter och bortförklaringar i soptunnan. Lämna det dåliga samvetet bakom dig, du inser ju problemet och vill ta tag i det!
Be sambon (om du har nån) eller någon annan nära om stöd. Skriv en lista på allt bra med att sluta. Distrahera dig. Gör något annat istället när du känner suget. Allt ifrån att suga på en isbit, ät en godisbit eller en morotsstav, ta en promenad... Det som fungerar för dig.

Och tänk att VARJE snus du avstår är bra för både dig, det ofödda barnet och din ekonomi! Även om du inte klarar att sluta helt just nu, så är varje minskad snus en seger i sig.

Om du vill läsa lite skrämsel och det är vägen att gå så kan du läsa här.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16735

Jag vet. Hatar den där offer stilen ändå fallet jag dit. Har som sagt slängt all snus i blöjhinken som är full med bajs. Så nu har jag bara onico hemma. :p

Bra! Det finns bara fördelar med att sluta, främst för bebisens hälsa men även för din egen samt ekonomin. Sedan får du nog leva med att för all framtid vara en snusare som väljer att avstå. Det vill säga lusten finns kvar men du agerar inte på den. Jag hejar på dig!!!

Eftersom du själv, i skrivande stund, vet hur jobbigt och hemskt det är med nikotinabstinens, bestäm dig för att din bebis ska slippa uppleva detsamma när hen blivit född. Det om något är en anledning. Ge inte dig själv några alternativ, bara gör det.

Sen, om du absolut vill, kan du börja om igen när bebisen slutat amma, eller på en gång om du flaskmatar. Men låt inte bebben födas med den abstinensen som du själv vet är så hemsk.

Vet inte om det här är ett dåligt råd, men det är i alla fall bättre för fostret än att du snusar; tillåt dig att käka godis hej vilt dem första veckan då abstinensen är för stor! Hade lätt motiverat mig i egenskap sv godisgris .
Lycka till!

Men... Det gör väl snus med? Jag minns fortfarande bilder vi fick se i högstadiet på munnen hos snusare. Vissa såg gräsliga ut!

Om du vill läsa lite skrämsel och det är vägen att gå så kan du läsa här.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16735

Jo absolut snuset skadar tänderna också men tänker russin vs ingenting :)

Den artikeln har jag läst många gånger, slängt snuset och sen ändå köpt nytt. Men den här gången måste det bara få ett slut.

Vet inte om det här är ett dåligt råd, men det är i alla fall bättre för fostret än att du snusar; tillåt dig att käka godis hej vilt dem första veckan då abstinensen är för stor! Hade lätt motiverat mig i egenskap sv godisgris .
Lycka till!

Ja, godis skulle funka. Ska åka och köpa det sen :) Eller nej, sambon får köpa det sen annars kommer jag bara stå och glo på snus.

Ja, godis skulle funka. Ska åka och köpa det sen :) Eller nej, sambon får köpa det sen annars kommer jag bara stå och glo på snus.
Glo inte ens på snuset. Beslutet är fattat. Ge dig inga utvägar, bara gör. Snusa kan du göra sen, bara inte dessa få månader som är kvar tills bebisen föds (och ev amningstid).

Jag personligen har det som motto när det är svåra och jobbiga saker som jag måste genomföra fast jag innerst inne vill hitta en väg att slippa: Jag fattar ett beslut och sen gör jag. Sen behöver jag inte ens tänka mer på saken. Kanske lida under tiden, men beslutet är fattat, that´s it.

Du fixar det! Och bebisen slipper må pyton.

Lägg upp belöningar utefter vägen. T.ex. pengarna du lagt på snus. Lägg undan den summan och sen i slutet av veckan/månaden får du köpa något lyxigt till bara dig för pengarna. Eller lägg ett större mål, spara snuspengarna till en ny jacka, ny dator, ny telefon.

Har du ultraljudsbild eller liknande? Lägg i så fall bilden på ställen där du kan bli påmind när suget slår till. Ha den i plånboken så du påminns när du ska handla, ha en bild i bilen, på kylen osv.

Gör en deal med dig själv: du får ta en snus om du först läser en forskningsrapport om hur det skadar barnet. Vill du fortfarande ha en snus när du läst den så fine. Då är det så.
På det viset ger du dig inget förbud, men tappar förhoppningsvis lusten just där och då.

Finns det något som smakar skitäckligt i kombination med snus? Då kan du ju äta/dricka det när du blir snussugen.

Nikotin verkar kärlsammandragande och höjer blodtrycket, tänk då hur små blodkärl bebisen i din mage har och att de drar ihop sig. Vad kan konsekvenserna bli utav det? För lite syre till hjärnan? Vad händer då med bebisens utveckling?
Vad i bebisens kropp utvecklas under den veckan du nu är i. Hjärta? Organ? Hjärna? Vad händer med just den utvecklingen när nu kärlen drar ihop sig och blodtrycket ökar?

Ställ sådana frågor till dig själv när suget blir för stort. Har du ingen i din närhet som kan vara hård mot dig på rätt sätt och motivera dig när suget blir för stort bara ett samtal bort?

Jag slutade tvärt med sonen, denna gången känns det lite som jag ska bestiga ett oändligt berg utan energi.

Är du trött?

Tänker på det här att du jämför förra gången du slutade (barnlös då va?) och nu (ett barn och ett till på gång).
Det kan ta på ens krafter att skaffa barn, både att bära fram, amma och att ta hand om dem. Sämre sömn etc..
Det är så himla mycket svårare att göra jobbiga saker om man är trött, sliten.
Jag är fullkomligt allergisk mot åsikten om att det "bara är att bestämma sig". Ibland är det inte så bara, helst inte om kroppen och /eller psyket är trött.

Sååå.. :) vad beror energilösheten på? Kan den ha något med att du denna gång känner att det är svårare att sluta snusa?
Kan du öka din energi på något vis?

Jag snusade också men slutade tvärt när jag blev gravid, främst för att jag mådde illa och därför inte var sugen. Men smågodis hjälpte mig i de akuta dagarna. Jag åt på något typ hela tiden.

Annars tror jag på att trappa ner och nikotinfritt. Sambon försöker trappa ner och delar snusen i halvor. River av på mitten bara.

Är du trött?

Tänker på det här att du jämför förra gången du slutade (barnlös då va?) och nu (ett barn och ett till på gång).
Det kan ta på ens krafter att skaffa barn, både att bära fram, amma och att ta hand om dem. Sämre sömn etc..
Det är så himla mycket svårare att göra jobbiga saker om man är trött, sliten.
Jag är fullkomligt allergisk mot åsikten om att det "bara är att bestämma sig". Ibland är det inte så bara, helst inte om kroppen och /eller psyket är trött.

Sååå.. :) vad beror energilösheten på? Kan den ha något med att du denna gång känner att det är svårare att sluta snusa?
Kan du öka din energi på något vis?

Ja jag va barnlös första gången och hade nog tusen gånger mer energi än nu.

Det som gjort mig energilös denna gången och som gör det hela svårare är:
- tröttheten samt en 2,5 åring som älskar att säga emot/testa, har energi till 1000 pers.
- på väg in i depression vilket resulterar i regelbunden kontakt med psykolog.
- spyandet vareviga dag.
- slutat med mina ssri läkemedel.

Det är ingen ursäkt men de har så klart försvårat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka