Sluta med ett idiotiskt samt skadligt beroende.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Viljan finns, till en viss gräns och detta inlägg är verkligen något jag skäms över att ens behöva göra. Jag är gravid och jag skadar mitt barn. På vilket sätt eller i vilken omfattning är svårt att veta och forskningen är inte så bred.

Jag snusar! Jag hatar det och varje gång jag lägger in en snus mår jag dåligt psykiskt samtidigt som jag mår bra enligt hjärnan.

Jag har dragit ner på det, jag snusade innan graviditeten lätt en dosa per dag och stora portionssnusar. Jag snusar kanske 10 per dag nu och mini snus.

Det är inte tillräckligt och jag behöver råd. Anledningen till att jag postar tråden är nog dels att Buke är bra på att både skrämmas och att stötta. Kanske tom är någon som sitter eller suttit i samma sits.

Jag ogillar skarpt detta beroende. Kommentarer om vilken idiot jag är undanbedes men kan knappast styra vad ni vill skriva.

De hjälpmedel som jag själv kan komma på är:

- nikotinfritt snus.
- sambon tar mitt bankkort = jag kan inte köpa snus själv.

Typ där tog det stopp...

Jag slutade tvärt med sonen, denna gången känns det lite som jag ska bestiga ett oändligt berg utan energi.

Jag har hört om de som lägger tuggimmi under läppen men den kanske ger samma trygghet som nikotinfritt snus.

Har ej testat just tuggummi, testade med russin men insåg snart att det snarare kommer skada tänderna.

Har även testat nikotinfritt och de funkar några timmar sen blir jag sur,rastlös och lite smått galen.

Jag har 2 dosor kvar nu. Antingen slänger jag båda två och sen får de va bra eller snusar tills de tar slut för att sedan inte köpa mer.

Problemet är också att jag är expert på att hitta 1. Små delmål som jag ändå inte håller och 2. Ursäkter.

Tex: Jag slutar efter att jag sett att det finns någon bebis i magen - v 8+5.

De funkade inte. Då tog jag:
- när jag känner första sparken.
- efter rul.

Sitter fortfarande med dåligt samvete och en äcklig snus i truten.

Ett tag mådde jag illa och spydde av snuset, då va det enkelt att låta bli. Tyvärr har de gått över.

Har ej testat just tuggummi, testade med russin men insåg snart att det snarare kommer skada tänderna.

Har även testat nikotinfritt och de funkar några timmar sen blir jag sur,rastlös och lite smått galen.

Jag har 2 dosor kvar nu. Antingen slänger jag båda två och sen får de va bra eller snusar tills de tar slut för att sedan inte köpa mer.

Problemet är också att jag är expert på att hitta 1. Små delmål som jag ändå inte håller och 2. Ursäkter.

Tex: Jag slutar efter att jag sett att det finns någon bebis i magen - v 8+5.

De funkade inte. Då tog jag:
- när jag känner första sparken.
- efter rul.

Sitter fortfarande med dåligt samvete och en äcklig snus i truten.

Ett tag mådde jag illa och spydde av snuset, då va det enkelt att låta bli. Tyvärr har de gått över.
Vad motiverar dig? Maken slutade röka för ett par år sedan. Han hittade en app som gav delmål. "Nu har du varit utan x timmar, då har du återfått y. Nu har du varit utan z dagar, då har du minskat risken för /.../" det kanske finns liknande för snus?

Vad motiverar dig? Maken slutade röka för ett par år sedan. Han hittade en app som gav delmål. "Nu har du varit utan x timmar, då har du återfått y. Nu har du varit utan z dagar, då har du minskat risken för /.../" det kanske finns liknande för snus?

Ja du, jag vill inte för det första inte skada mitt ofödda barn men även sluta med en kostsam ovana. Fick ju så mycket annat man kan göra för de pengarna.

Ska kolla om det finns någon app. Bra tips :)

@*Gotlandsrusset*: När särbon slutade snusa varvade han först med nikotinfritt snus och på slutet tog han fin lakrits i pyttesmå bitar (han gillar Lakritsfabrikens Super Salty men man tar ju det man vill).

Det är dock inte bra att förväxla lakrits och snus när man sväljer det man har under läppen :angel: :D

Hahaha kanske är de som krävs? Att jag tuggar på en snus och spyr. Då lär man väl aldrig mer stoppa snus i munnen igen.

Försökte slänga dosorna och det funkade i typ 10 minuter. Nu har jag tömt dosorna i blöjhinken. Ska mycket till innan jag stoppar en snus full med bajs på i munnen.

Hahaha kanske är de som krävs? Att jag tuggar på en snus och spyr. Då lär man väl aldrig mer stoppa snus i munnen igen.

Försökte slänga dosorna och det funkade i typ 10 minuter. Nu har jag tömt dosorna i blöjhinken. Ska mycket till innan jag stoppar en snus full med bajs på i munnen.

Ja, särbon var väl inte alltför glad när det hände :rofl: Jag är ju elak icke-nikotinist så jag skrattade rått åt honom :D

Kasta alla ursäkter, de tre första dagarna är värst. Se till att du inte har något inbokat under dessa dagar och att make/sambo ser dig som sängliggande, dvs tar fullt ansvar över hem och barn. Sedan bäddar du ned dig i sängen och låter abstinensen komma. Titta på serier, se till att du har bra snacks när blodsockerfallen kommer.
Sedan efter tre dagar reser du dig ur ditt koma och dricker rejält surt citronvatten varje gång du får asbstinens och så går du ut och går mycket. Varje gång det känns ohållbart så ser du till att göra en pulshöjande aktivitet.

Lycka till!
//Derivata vars hobby är att börja och sluta snusa!

Hade du inte varit gravid hade jag rekommenderat nikotinplåster, det gör avvänjningen nästan löjligt enkel.

Kasta alla ursäkter, de tre första dagarna är värst. Se till att du inte har något inbokat under dessa dagar och att make/sambo ser dig som sängliggande, dvs tar fullt ansvar över hem och barn. Sedan bäddar du ned dig i sängen och låter abstinensen komma. Titta på serier, se till att du har bra snacks när blodsockerfallen kommer.
Sedan efter tre dagar reser du dig ur ditt koma och dricker rejält surt citronvatten varje gång du får asbstinens och så går du ut och går mycket. Varje gång det känns ohållbart så ser du till att göra en pulshöjande aktivitet.

Lycka till!
//Derivata vars hobby är att börja och sluta snusa!

Hade du inte varit gravid hade jag rekommenderat nikotinplåster, det gör avvänjningen nästan löjligt enkel.

Låter som något jag bör göra på fredag med andra ord. Vissa säger även att man kan borsta tänderna varje gång man blir sugen men för mig hjälper det inte då jag älskar känslan av snus efter tandborstning.

Ja nikotinplåster eller tuggummi hade nog hjälpt lättare. Jag är så avundsjuk på sambon som kan sluta över en dag och den börjar han inte mer. Jag blir helt knäpp efter några timmar utan snus...

Din motivation har du redan nämnt, och det måste du ju hålla fast vid genom abstinensens avtändning. Bara det - du behöver tända av nikotinet...

Har en kollega som gått från storrökare till storsnusare och nu enbart lägga in Onco under läppen. Vistas i rejält rökrelaterade miljöer med en halv miljon som snusar vanligt snus (doften). Så himla strongt gjort.

Du klarar det, men du måste bestämma dig. Att du gjort din bebis passivt beroende måste väl också bidra till motivationen att sluta?

Låter som något jag bör göra på fredag med andra ord. Vissa säger även att man kan borsta tänderna varje gång man blir sugen men för mig hjälper det inte då jag älskar känslan av snus efter tandborstning.

Ja nikotinplåster eller tuggummi hade nog hjälpt lättare. Jag är så avundsjuk på sambon som kan sluta över en dag och den börjar han inte mer. Jag blir helt knäpp efter några timmar utan snus...

Men eller hur, det bästa som finns är ju att få ta en snus med renborstade tänder. Jag tänker nog lite tvärt om där bädda ner dig och strunta i tandborsten i stället ;)

Jag får också väldig abstinens, men vet att det finns sådana som klarar av att bara lägga av så där lite hipp som happ.

Lycka till, du kommer att klara det!

Tänk inte förevigt, utan tänk hellre att du kan börja om när amningen är färdig, det blir lite att se fram mot (så blev det för mig) men det kan ju också bli så att du känner dig färdig med det. Men bygg inte upp något "aldrig mer scenario" då är det svårare.

Nikotinfritt.
Jag har snusat länge, vart beroende av nikotin längre.
Har slutat både tvärt och med nikotinfritt snus.
Personligen föredrar jag att sluta tvärt (men när begäret blir för stort köper jag nikotinfritt) för att beroendet att ha något under läppen upplever jag större än behovet av nikotin. Jag har 1 år efter jag slutade fortfarande känt pirr under överläppen efter morgonkaffet. Behovet av nikotin däremot, obefintligt. Läste nånstans att nikotinberoendet blir man av med efter 10 dagar (orkar inte leta källa så det är upp till var och en att söka källa eller tro på det) men beroendet av att hålla en cigg mellan fingrarna, en snus under läppen, att röka när man dricker en kopp kaffe etc sitter kvar betydligt längre.

Så köp nikotinfritt! Sur, tvär och kort stubin det har man några dagar men det går faktiskt över och man dör inte :p (Även fast att det känns som att livet aldrig kommer bli värt att leva igen) och du kan ju börja snusa igen senare. Så tänker jag. Plus att jag inte vill komma till fertillitetsutredningen och säga att jag snusar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka