Sluta med all medicin av olika slag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snobben

Trådstartare
Funderade på en sak härom dagen och tänkte att här kan man ju få svar på en sån fråga!:idea:
Alla som äter mediciner eller tex naturmedicin som dom inte klarar sig utan,hur gör dessa när de blir gravida?Slutar ändå?
Kanske inte har så mycket val men tänkte på dom som inte klarar sig utan i vanliga fall?Eller blir kroppen mer "motståndskraftig" vid graviditet?
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Förhoppningsvis så har man tänkt igenom det där med medicinering och graviditet innan man blir gravid (jag vet dock att alla graviditeter inte är planerade :angel: ).
Man bör verkligne avstå från medicinering i så stor utsträckning det bara är möjligt medan man är gravid. Man får helt enkelt försöka klara sig utan medicinerna även om man behövber dem.
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Jag själv slutade med de mediciner jag tog, men rent generellt får man väl (dvs läkaren) väga för och nackdelar mot varann.
Det finns ju de gravida som skulle må så dåligt utan sin medicin att den ev. lilla risk (oftast är det väl att man inte riktigt vet om det påverkar, snarare än att man vet att de tar skada) som barnet utsätts för är, så att säga, värd att ta.
Sen kan man ju diskutera om de människorna skulle blivit gravida just då, men det är ju som sagt inte alltid planerat och inget att göra åt när man väl är där.
En bekants barnmorska sa enligt henne till henne att det var bättre att hon rökte några cigaretter om dan (istället för ett helt paket) än att hon gick omkring och mådde jättedåligt och var stressad med abstinens.
Har lite svårt att förstå det (cigaretter är ju inte i närheten så viktiga som en medicin kan vara, borde vara ett superlätt val att sluta), men det finns alltså de som resonerar så.



/Jossan
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

jag tycker man ska sluta med mediciner innan man börjar i verkstaden.... de mediciner man måste ha bör man ju prata med läkare om först.... jag slutade röka och slutade med antidepressiva då vi började baka bulla :-)
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

det beror ju lite gran på vad det är för medecin, jag har epilepsi och äter medecin för att förhindra anfall, när jag blev gravid så diskuterade jag medesineringen med min läkare som resonerade som så att det var större risk för foster skador om jag slutade med medecinen.;)
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Alla mediciner är ju inte skadliga för fostret. T.ex en som äter Levaxin för sköldkörteln, där är det ju skadligare för fostret att INTE äta medicin. Likaså med diabetiker, ett högt sockervärde är skadligare för fostret än att ta insulin. Så man ska nog inte kategoriskt sluta med all sin medícin.

/Krims, ingen erfarenhet av gravida människor men av dräktiga djur;)
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Slutsatsen är väl att man ALLTID ska läsa Fass, rådgöra med sin läkare och i största möjlig amån undvika medicinering när man är gravid.
Ibland kanske man helt enkelt måste välja graviditet eller medicinering, även om valet känns hårt. Men det är lika illa att utsätta det ofödda barnet för risk för missbildningar bara för att man måste ha sin medicin...

När det gäller naturmedel bör man absolut sluta med dem, för i de fallen finns inga studier om ifall och i så fall hur det påverkar foster!
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Tack för svar.Ja man kan ju tycka att det är självklart att inte inta tex mediciner som ev kan skada,men det måste ju vara svårt i de fall man verkligen mår dåligt utan.
Alla är ju inte friska,och kanske ändå vill kunna skaffa barn.
Vissa naturmediciner kan ju hjälpa vissa lika mkt som vanlig medicin.
intressant med olika åsikter.
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Jag äter en hel drös med mediciner och jag skulle behöva lägga av med alla utom mina vitaminer och Alvedonen om jag blir gravid.

Jag äter mediciner som kan ge skador på CNS och det skulle jag aldrig riskera!
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Fast är det mer OK att utsätta ett foster för de missbildningar ett högt sockervärde kan ge, än att ta sitt insulin, vilket är ett hormon som ska finnas i kroppen?
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Jag kan inget om graviditet och diabetes, men antar att de som är diabetiker har läkare som kan berätta för dem vad som händer.
Men utan att ha kunskap om det så är ju insulininjektionerna bara en ersättning för det insulin som bukspottkörteln skulle ha tillverkat annars - eller? Och då borde det väl inte vra skadligt, eller? :confused:

Vi har tidigare diskuterat här om t.ex antidepressiva mediciner. Och några har tvingats ta dem under pågående graviditet trots att de är skadliga. Och där tar man ju en STOR risk för fostret...
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Snobben skrev:
Alla är ju inte friska,och kanske ändå vill kunna skaffa barn.
Ibland måste man tyvärr välja. Det är ju int esärskilt trevligt att vara så egoistisk att man äter fosterskadande mediciner och ändå ger sig den på att vara gravid samtidigt. Och sen får man ett gravt handikappat barn...
Vissa naturmediciner kan ju hjälpa vissa lika mkt som vanlig medicin.
Ja, det kan de. OCH de kan ha minst lika svåra biverkningar och fosterskadande effekter som läkemedel, med skillnaden att det inte finns några studier som visar detta. Alltså ÄNNU VÄRRE eftersom man inte vet!
Att det är naturmedel betyder inte att det är ofarligt!
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

OK, så är jag med.

Jag fick intrycket av att det ansågs att ALL medicin egentligen äör av ondo och man hellre ska må sämre själv än att riskera något.

Därför tog jag upp Levaxin och insulin eftersom det är substitutioner för livsnödvändiga hormoner som kroppen vid inte kan producera själv vid vissa sjukdomstillstånd. Sen kan det ju diskuteras om man ska skaffa barn om man behöver substitution, men det är en helt annan fråga.
 
Sv: Sluta med all medicin av olika slag?

Räknas t.ex. fisk/haj-leverolja som naturläkemedel? Såna kapslar?:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 712
Senast: Linn-Nora
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 465
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 177
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 212
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp