Sluta bitas

A

anjo_73

Det var evigheter sen jag hade kattunge hemma och jag kan inte heller påminna mig att jag hade det här problemet med min gamla katt, så nu behöver jag lite tips!

Min hankatt är nu ca fyra månader och ända sedan jag fick hem honom så vill han gärna bitas. Det är mest när han busar. Jag leker inte med händer och fötter med honom, men han vill gärna bitas både i fingrar, tår och näsa... Särskilt på morgonen biter han mig gärna i näsan och han börjar kunna bita ganska hårt! Dessutom hoppar han gärna på folks fötter och biter dem i tårna.

Hur gör man bäst för att få honom att sluta? Han är väldigt tuff och framåt och bryr sig inte alltid om när jag säger till honom. Hittills har jag mest lyft undan honom och sagt "Nej" när han bits, men det är långt ifrån alltid han lyssnar. Jag har även försökt att avleda uppmärksamheten och försöka få honom att leka med något annat och det fungerar ibland.

Är det någon som har något bra tips?

Istället för att lyfta bort katten skulle jag nog knuffa bort den med ett fräs så att man sätter den på plats så som en äldre katt skulle gjort.
Ger inte det resultat efter ett tag så skulle jag nog beväpnat mig med en vattenpistol... :devil:

Å andra sidan är den bara fyra månader och nästan alla kattungar i den ålder bits. Det är "attack-lek-åldern" eller vad man ska kalla det. Så det är helt normalt, vissa tar bara i mer än andra.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 422
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 686
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 787
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur