Sluta behöva driva och skänkla

diabla

Trådstartare
Jag ska ta mig an en 5 åring som blev inriden förra året. Man måste driva och skänkla JÄTTE mycket för att han ska gå framåt.
Hur ska jag träna honom för att man inte ska behöva driva och skänkla så här mycket.
Jag kan ju inte sitta och spöa honom hela tiden. för han går frammåt när man spöar, men sen så går det 3 steg och så segar han igen.

Han är i väldigt dålig form nu och har inte blivit riden alls mycket, dålig kondition och inga muskler.

Kommer man att sluta behöva driva och skänkla så mycket när han har blivit i bättre form?

Ge mig alla tips ni kan tänka på!

Sv: Sluta behöva driva och skänkla

Rider du bara i ridhus/padock? Eller rider du ut också? Rider du ensam eller med andra hästar? Är han likadan oavsett var du rider?

Använd dig av draghjälp vid uteritter. Få hästen att bjuda fram av egen vilja. Rid inte alls i Paddock tills den har framåtbjudning. Hoppa små hinder 40-50 cm efter draghjälp med häst framför utomhus eller i skogen.

Tänk på dig själv att du inte driver hästen i varje steg. Låt den upptäcka att den kan gå fram för egen maskin. Den har inte förstått det än riktigt så ge den chansen att upptäcka vad det här med att bli riden är bra för...
I och med att du sa att den var omusklad så tycker jag du ska arbeta med övngar från marken, kanske varannan dag,kanske mer? Lägg in vilodagar för den.

Kom ihåg att belöna hästen för vad den gör. Arbeta den inte trött, sitt av och lossa gjorden när den har gjort ngt riktigt bra!

En femåring som man får piska fram?!
Är du säker på att den mår bra, det är inte jag.

Annars är det ju som de andra säger, ut i skogen med draghjälp.

Hej! Bara ett tips. Om hästen är seg och inte riktigt svarar framåt. Rid ännu mer framåt! Och viktigast av allt. Se till att DU inte bromsar? Antingen med handen eller med sitsen. Sitt mer bakåtlutad kanske?

Mvh michaela

kl

Tack så mycket för era svar.

Det där med drag hjälp och mycket beröm lät bra!

Jag har bara ridit denna nya hästen 1 gång än så länge men jag vill börja med detta från början eftersom jag nu kommer att rida den mycket.

En dags vila går inte för den ä uppstallad dygnet runt, men jag kan rida den mer avlappnat och inte ställa så mycket krav varannan dag, mer för motionens skull.

Jag skulle nog låta bli att rida hästen i fråga.

Har du tömkört den? Hur svarar den på muntliga kommandon ? är dom väl befästa ? Det låter onekligen som att hästen redan är "sönderriden". Dvs antingen så är inte hjälperna korret inlärda eller så har någon använt dom felaktigt ( ej gett korrekta eftergifter = förståelsen för framdrivande ur funktion )

jag skulle gå tillbaks och kontrollera att dom muntliga hjälperna fungerar. När hästen svarar Bra på skritt, trav, galopp, halt, ifrån marken ( uppmärksam, villigt, snabbt och utan protester )

Om detta fungerar skulle jag kunna sätta mig på hästen igen, helst med någon på marken som förstärkning. ( alternativt jag på marken någon annan på ryggen ) och långsamt börja med att kolla skritt/halt. När det fungerar ( muntligt skritt - lätt skänkel fram ) ( muntligt halt - uppsträckning av överliv spänna underlivet något ) då fortsätta med övriga gångarter. osv.

Sedan skulle jag även vara oerhört noggran med att inte "tjata" på hästen. Framdrivande hjälper så starka som benet används endast då man faktist vill ha fram hästen, Inte som ett evigt tjat som man maler på hela tiden. När hästen gått fram slappnar man av och ger hästen beröm och "vila" ifrån hjälperna. Sen skulle jag nog försöka - även i skritt arbetet - aktiver såpass att hästen inte behöver "somna till". Skritta fram för hand, när du väl är på ryggen skritta två steg, gör sen halt - halvhalt - ökning - halt - osv.

Senast ändrad:

I och med att hästen är ung och nyligen inriden så kan den varken ha muskler eller kondition nog att orka och tåla ridträning dagligen. Det är helt enkelt jätteviktigt att unghästarna får vila från belastning om man vill att de ska hålla - och behålla sin bjudning. Det är en fråga om att smälta intrycken också, för att kunna lära sig de nya sakerna. Det är därför man inte ska rida varje dag, och lägger in längre sammanhängande viloperioder regelbundet för unghästarna.

En 5 åring som ridits in som 3 åring bör ha fått 2 års basträning och i och med det vara stark nog att kunna tränas mer målmedvetet inom någon gren, men din behöver ytterligare ett år för att komma dit.

Just att gå i baklås och tappa bjudning är vanligt för unga hästar som tagits lite för fort. Inte i ålder, utan i utbildningstakt. Även vid normal utbildningstakt är det inte ovanligt att man har lite dålig bjudning periodvis innan hästen hittat sin balans under ryttare. Ofta är faktiskt vila en lösning och hästen kommer tillbaka med större kraft efteråt, men det är visst inte möjligt här?

Om nu hästen står uppstallad utan hage - vilket i sig är olämpligt för hästar i allmänhet och en så ung häst i synnerhet - så får du försöka aktivera den avsuttet istället varannan dag. Ut och promenera, tömkör, longera, löshoppa osv. Det stärker också, utan att belasta just ryggen. Finns skrittmaskin kan det vara lämpligt att använda dagligen för att ge hästen mer rörelsemöjlighet än boxen tillåter.

Grundläggande träning bör vara ute i naturen, korta pass, med draghjälp. Fast öva på att även din häst ska kunna gå först när den blir lite varm i kläderna. Skritta gärna fram och av avsuttet som tidigare nämnts - skritten är känslig på unghästar där ryggen lätt blir svag, ryggen stabiliseras bäst i trav och formen stärks naturligt i galopp. Men klart du kan skritta uppsuttet också, bara helst sedan hästen fått gå sig varm så den inte spänner sig.

Det är enklast att öva in grundläggande start, broms och styrning i en miljö där hästen är nyfiken och alert. Då fattar den vad den ska göra så småningom utan att tappa motivationen och tråkas ut.

Sedan är det viktigt att se ridningen som nyinlärning - av allt - på den här hästen. Börja inte fila någonting på en häst som inte förstått basen, att bjuda. Ridvägar, volter, hörnpasserinar osv är överkurs här. Träna sådant från marken, t ex via töm istället.

Allmänna tips för att öka förståelsen och känsligheten för skänkel:

- Lär in lätta hjälper för start och stopp: Ge en lätt signal (smack och lätt skänkel t ex). Svarar hästen inte för den, ge en starkare signal (smack ochstarkare skänkel). Svarar hästen inte då, en lätt smäll med spöt. Belöna omedelbart genom att släppa all drivning och berömm med klapp och glad röst.

- Håll för all del inte emot i några tyglar, det handlar om att renodla hjälperna. Om hästen skuttar iväg för en signal - låt den. Beröm. Lugna och bromsa efter en liten stund, då med handen och rösten.

- Var konsekvent. Ge samma signal varje gång. Sitt inte och nöt med en signal (typ skänkla i vart och vartannat steg) utan ge den snabbt och släpp den sedan - invänta reaktion ett ögonblick (ibland måste de få tänka först). Om den uteblir så repetera, lite starkare.

- Börja med att hästen ska reagera rätt på din signal. När det funkar vet du att den förstår att skänkel / röst = framåt. Nästa steg är att den ska behålla det givna tempot. Då är det dags att ge skänkel vid tendens att sakta av. Men för att vara pedagogisk - kräv inga långa sträckor i givet tempo i början - se till att du ber hästen sakta av innan hästen gör det av sig själv. Ännu en anledning att berömma.

Formkrav är heller ingenting att sikta på under det närmaste halvåret. Målet är att hästen ska förstå basen, bygga upp grundläggande hållnings muskler och lära sig slappna av under ryttare, i tur och ordning. Då får man en vettig unghästform utan onödiga spänningar i överlinjen. I samband med det kommer bjudningen med framåtsökning, och först när det sitter är det dags att jobba med vidare lösgjordhet, takt och rakriktning.

det dumma med denna hästen är att ägaren har fått hjälp av en kille som är helt störd!

Han sittr och driver som bara den samtiigt som han är jääääte hårdi handen och drar i huvudet så att det kommer bakom lod. Han är stark denna killen!

Stackars häst.

Förhoppingsvis så ska inte den killen rida mer när jag har börjat, men då kanske hästen redan är förstörd!

Det finns int emöjlighet till att tömköra, men jag kan löslongera och longera med inspärrningstyglar om jag vill, vi har en corall.

jag kan även gå ut och gå med honom.

jag tänker inte rida ut än, man måste korsa en 4 filig korsning och rida i en park jämsides med cykelbana och barnvagnar och tusen sånna grejer, som central park i new york.

"unghästar" har en vana att vara lite segare då det inte är i kondition och kanske inte heller helt ihop med sig själva.
försök att göra nya saker som att rida ut och så i stället så den inte tycker det blir tråkigt. och att driva för mkt kan ju i sin tur göra att den kanske får svårt att ta skänkeln då den blir äldre.

Nu har jag inte läst igenom tråden utan bara ditt första inlägg men svarar ändå.

Om det är en häst som inte är i kondis så rid ut så mycket du kan.
Skritta, skritta och åter skritta i ett par veckor.
Att rida ut gör oftast hästen mer framåt och ju mer kondis den får desto mer framåt blir den nog också.

Att skänkla, skänkla och skänkla ger inget i längden mer än en skänkeldöd häst i slutändan.

Träna på att göra hästen lyhörd på små hjälper. Det är något du kan göra även vid uteritter.
Lägg sporrar, spö åt sidan och var lyhörd på hästen.

Börja om från början med hästen, från marken. Gör sidoförflyttningar med hjälp av tryck från din hand/fingrar.
Först så lite som möjligt och lyssnar inte hästen så öka trycket tills hästen "tänker" flytta, släpp genast trycket.
Detta kan du sedan föra med dig upp till hästryggen.

Men först behöver nog hästen komma i form och få kondis, varierad uteridning och snart har du en häst som kliver på lite mer...förutsatt att inget annat är fel på hästen såsom sjukdom eller dyl.

han kankse inte orkar så mkt, sen beror det väl helt på vad du kräver av han. kräver du att han ska jobba och han varken har muskler eller konditon tkr jag det inte låter så konstigt om han segar runt. Rid ut i skogen och rid varienade övningar så han inte blir utråkad. Rid ut med andra om han tkr det är roligare.

kl

En dags vila går inte för den ä uppstallad dygnet runt, men jag kan rida den mer avlappnat och inte ställa så mycket krav varannan dag, mer för motionens skull.

Jag skulle oroa mig mer över att hästen inte går ute. Detta är jag inte ens säker på att det är tillåtet. Jordbruksverkets hemsida står följande "Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag." samt i framtiden även "Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock."

Men jag kanske (hoppas jag) missuppfattar det du skriver.

Annars behöver nog dig 5-åring ut ca 12 timmar om dagen i en hage med jämnåriga och spela av sig. Jag skulle chansa på att han är lite deprimerad.
Just nu är nog mitt bästa råd stort sommarbete med massor av andra unghästar så är det nog fart på honom till hösten.

Jag skulle oroa mig mer över att hästen inte går ute. Detta är jag inte ens säker på att det är tillåtet. Jordbruksverkets hemsida står följande "Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag." samt i framtiden även "Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock."

Annars behöver nog dig 5-åring ut ca 12 timmar om dagen i en hage med jämnåriga och spela av sig. Jag skulle chansa på att han är lite deprimerad.
Just nu är nog mitt bästa råd stort sommarbete med massor av andra unghästar så är det nog fart på honom till hösten.

Jordbruksverkets regler gäller i Sverige och om jag uppfattar TS rätt så bor hästen och hon i Australien?

Det är oftast stora skillnader mellan drurhållning och djursyn i Sverige och andra länder.

Men dom reglerna kanske tyvärr inte gäller i Australien som TS kommer ifrån?:(

Som andra har sagt, jag bor i australien.

Jag äger inte hästen utan rider den bara för ägaren har inte tid. jag kan däför inte flytta hästen till ett annat stall. TRO MIG jag vill!! jag hatar att de står inne hela dagarna. Men tyvärr inget jag kan göra åt.

tack för alla era svar!

Jag ska öva på allt ni har sagt och sen göra en update efter några veckor!

puttar då upp tråden så ni får se hur det går!

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Det är fanimej inget slut på skruttskrällets krämpor. Vi var till fysio igår som konstaterade korsbandsskada. Troligtvis inte helt av...
Svar
10
· Visningar
1 785
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama