Sluta använda vintertäcke helt?

R

Reebok

Kanske en dum fråga, men jag känner mig lite rådlös hur jag ska göra. Om min häst går täckad under vintern, som han gjort de senaste 7 åren. Om han nästa vinter går utan täcke, men reservation för svinkallt väder, kan han fara illa av det pga ovana?
Fodervärden har fått pårtyckningar från deras stallägare om att inte ha täcke på hästen, men jag är av annan mening. Så nu vill jag veta om hästen kan få problem med pälssättningen och hullet eller så? Hur mycket enerig "spar" hästen genom att ha täcke? Han har en viss förmåga att se ut som en Afganhund om man inte fodrar generöst under vintern då under användning av täcke.
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Inte kan väl stallägaren bestämma om den ska ha täcke eller ej:crazy:
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Mitt sto gick otäckad i vinter, efter rätt många täckesår. Det funkade jättebra, var det riktigt skitväder i flera dar lade jag på ett regntäcke.
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

axel skrev:
Inte kan väl stallägaren bestämma om den ska ha täcke eller ej:crazy:
Nej defenitivt inte, men hon hade satt skruv i fodervärden om hur de ska göra nästa vinter, så jag vill ha lite hjälp här.
Ska stallägaren göra så. då plockar jag hem honom;)
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Härligt! Men hur gick det med fodret då? Min lille plutt faller ur jättelätt nämligen. Gav du mer eller som vanligt?
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Det beror ju på om hästen är lättfödd eller inte.

en svårfödd häst får ju äta ihjäl:crazy: sig om den ska försöka behålla det lilla hullet o samtidigt försöka att hålla värmen.

Inte skulle jag ta av täcken om den är van vid det:devil:
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Jag gav som vanligt, fri tillgång på grovfoder och lite kraftfoder. (Hade bra ensilage i vintras, så jag behövde knappt ge kraftfoder alls.)
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Beror mycket på hur känslig hästen är och hur mycket skydd och foder den har tillgång till ute.

vissa hästar är känsliga så tillvida att om de övertäckats i många år, så har de blivit känsliga och vana vid detta och har svårt att klara sig utan sedan. Har sett exempel på detta flertalet gånger, de har tappat sitt försvar mot kylan och fryser otroligt lätt.

om han är svår att hålla i hull krävs MASSOR med grovfoder i hagen för att han ska funka utan täcke gissar jag. Men det beror ju helt på som sagt, omöjligt att säga utan att ha sett och känna individen.

rent GENERELLT klarar ju hästar kyla mycket bättre än väta och blåst i varmare temperaturer. Nyckeln är som sagt tillgång till grovfoder.
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Ja, det är lite ditåt jag vill komma. Eftersom han är svår att hålla hull med täcke så behövs det mer foder för att han ska hålla hullet utan täcke. Jag tror att de ha fri tillgång till hösilage i hagen då kanske det inte är ngn fara. De har ett skjul som de kan gå in i eftersom den vinterhagen han kommer att stå i saknar naturligt skydd. Men om de inte har fri tillgång till hö så får de nog inte ta av honom täcket till vintern. Jag vill ju inte att min häst ska fara illa och bli ännu smalare än i vintras:crazy:
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Har hästen svårt att hålla hullet med täcke så skulle jag vägra till att det inte ska på nästa vinter.

Stallägare kan sätta många griller i huvudet på folk (vissa mer än andra), men i slutändan så är det ju ändå hästägaren som ska bestämma hur hästen ska ha det. Specielt om det blir risk för att den smallnar av å blir för tunn eller något annat i hälsoväg.
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Nått i den stilen ja!
Jag känner mig lite ringrostig på täcken nu eftersom jag har varit utan häst i ett år nu, och har ju inga stallkompisar att fråga, men det verkar som om det krävs mycket mer mat än med ett täcke under vintern.
Fodervärdarna (en familj) är lite nybörjare med hästar, framförallt en som inte har lätt för att hålla hull tydligen. Så jag kan förstå att de lyssnar mycket på allt och alla, vilket ofs inte är helt fel. Jag har honom nära, men det lutar åt att kan kommer att bestämma att han ska ha täcke på vintern så jag slipper ta hem honom bara pga att han är för smal.:crazy:
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Pälssättningen och hullet tycker jag är bisaker. Musklerna däremot, det är huvudorsaken till att jag har täcke på mina hästar.

En häst som går utan täcke "klarar sig". Men så fort den börjar frysa det minsta så börjar den spänna sig, precis som vi människor. Det blir lätt spänningar och stelheter som inte alls är behagliga för hästen.

Jag skulle aldrig låta en arbetande häst gå utan täcke på vintern. Jag är övertygad om att det påverkar prestationen negativt.
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Det beror ju också på hur hästen rids. Om den bara går som promenadhäst och inte jobbar sig svettig kan det ju vara ok att den sätter rejält med päls (som den antagligen gör om den ska gå otäckad). Jobbas den däremot svettig ofta så kommer det kräva massor energi att torka den tjocka pälsen, dessutom är det lätt att de står och blir kalla om det tar lång tid att torka. I så fall måste man ju i princip klippa hästen mer el mindre, och då tycker jag täcke är en självklarhet iaf dagar med dåligt väder (blåst/regn/snöfall, bara kallt är ofta inte så farligt).
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

Oh ja, täckesdjungedl blir ju bara större för varje år nästan.

Okej, jo det är bra att dom lyssnar. men dom måste höra alla fakta för att sedan bestämma sig. Så förhoppningsvis så lyssnar dom på dig å täcker i vinter oavsett vad stallägaren säger.
 
Sv: Sluta använda vintertäcke helt?

*svarar alla.
Nu har jag fått lite mer argument än de jag hade innan. Jo, hästen är min och det är JAG som har sista ordet. De tog upp det med mig redan nu inför nästa vinter, så de vill verkligen diskutera alla frågor med mig. Jag vill inte bestämma för mycket, men vad jag hört nu ang. fodring etc. (bra svar om muskler mm eftersom han är muskelfattig nu!) så kommer de att behöva täcka honom även nästa vinter, vare sig de tänker träna eller ej. Annars kommer det att bli en Afghanhund av honom igen, och det vill jag inte.

Tack för er hjälp alla!:bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 928
Senast: Lona
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp