Sluta amma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Humelibumlan

Trådstartare
Efter 3 månader ska jag sluta amma.
Och eftersom jag är en ganska lat och bekväm person så har jag nu insett hur mycket extra jobb det blir när man ger tillsats, förut var ju lixom maten alltid med,lagom varm och på bra avstånd, nu måste man ju tänka och planera, något som för dagen inte är mina starka sidor.:o
Just nu ammar jag bara på natten och det är ju himla bekvämt att dra Wille ur sin säng, in i min säng, lägga honom vid bröstet och somna om medans han äter.:idea:
Det är ju inte direkt möjligt, så nu behöver jag BRA tips om nattmatning i säng och hur man värmer maten utan att gå upp ur sängen, ska helst kunnas med lätthet utföras i sömnen :o ;)
 
Sv: Sluta amma.

Jag har inga tips. Kan inget (än) om sånt. Men blev nyfiken på varför du ska sluta amma om du ändå tycker att det är enklare. Inte för att det angår mig, men jag ska ju snart börja amma själv, och då undrar man ju hur andra har gjort, och varför.
 
Sv: Sluta amma.

Micro brevid sängen;)
Gör klart ersättningen i termos, bara att hälla upp i flaskan. 30s ca i micron...
Lite slabbigare, men man kan ju ha varmt vatten klart i termos och en med kallt vatten och pulver... bara att blanda...
Det sisst nämda rekomenderas mera om du är ute å reser el liknande, typ på trav....
Har sj tvillingar så många flaskor har det blivit...
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta amma.

havreflinga skrev:
Jag har inga tips. Kan inget (än) om sånt. Men blev nyfiken på varför du ska sluta amma om du ändå tycker att det är enklare. Inte för att det angår mig, men jag ska ju snart börja amma själv, och då undrar man ju hur andra har gjort, och varför.
Har inte tillräckligt med mjölk tyvärr.
 
Sv: Sluta amma.

För det första, ge ersättning det sista du gör på kvällen, nattamma så länge det finns någonting kvar och han är nöjd. Elin började vägra bröstet runt fyra månader dagtid och vid fem månader sov hon hela natten på ersättning...

Annars så kan man ge den färdiga ersättningen som finns i tetrapack ovärmd... Inte alla ungar accepterar det men en del...

Eller oxå kör man termosvarianten, lagom varmt vatten i termosen brevid sängen, lagom stor mängd ersättning och sen bara blanda ihop... Alvedonrör var väldigt bra att få ner en omgång pulver... Vi tiggde sådan av hela bekantskapskretsen... Passar dessutom perfekt i flaskan...

Själv har jag problemet med att Fredrik totalvägrar att dricka ur nappflaska, oavsett innehåll, eller napp...:crazy:
 
Sv: Sluta amma.

Ingen höjdare att börja ge flaska på natten... Om du ger flaska precis innan du går och lägger dig, kör amning på natten och sen flaska när ni går upp så kanske han klarar sig?

Äter han ordentligt på dan så behöver han ju inte vara hungrig på natten, utan att snuttandet räcker även om det inte är så mycket mjölk.

Nu låter det ju som om du har bestämt dig, men du vet väl att mjölken styrs av tillgång och efterfrågan? Det är inte för sent att få upp mjölken om du skulle vilja det.

Ang. flaska på natten så lärde sig vår första att dricka rumstempererad välling. Dvs vattnet stod klart i flaskan, pulver i liten flaska bredvid, bara att blanda ihop och skaka.
 
Sv: Sluta amma.

Mina båda har varit smidiga. Jag har när ungen somnat gjort iordning en flaska och haft inom räckhåll. Vid minsta pip har jag bara stoppat till ungen flaskan. Ingen av dem har faktiskt brytt sig det minsta om vällingen varit kall. Inte kylskåpskall då men svalnat i rumstemperaturen.

Har gjort samma sak när de blivit meddragna till stallet. Ta med en flaska och en blöja så har man ev situationer under kontroll:D
 
Sv: Sluta amma.

Du verkar ju redan fått väldigt bra tips angående nattamaten så jag tänkte sno ett hörn av din tråd och fråga följande:

Jag har tänkt ge ersättning nån gång i veckan, så att vår bebis vänjer sig vid att ta flaskan, så att hon kan ta det nån gång ibland ifall jag vill vara ifrån hemmet (t ex för att träna eller träffa kompisar). Jag har nu försökt ett par gånger men dottern störtvägrar att äta baby-semp. Hon åt det på BB (eftersom amningen inte kom igång med en gång) och då var det inga problem. Men nu verkar hon inte gilla det alls - börjar gallskrika! Jag har provat med olika flaskor och olika nappar men det hjälper inte. När jag däremot provade med utpumpad bröstmjölk tog hon flaskan direkt. Men jag skulle ändå vilja ha lite tips på hur jag ska få henne att ta ersättning ifall det inte finns urpumpad mjölk.

(inga pekpinnar tack)
 
Sv: Sluta amma.

har en kompis som har haft samma problem. Hon fick rådet att det var lättare om pappan övade med nappflaska eftersom mamman luktar bröstmjölk. Helst ska mamman inte vara i samma rum.
 
Sv: Sluta amma.

Det blir lättare när du slutar amma :idea: vällingen är "tyngre" så då sover barnen längre mellan varven och behöver inte matas lika ofta. Sannolikt kommer h*n sova hela natten också :)
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Ingen höjdare att börja ge flaska på natten... Om du ger flaska precis innan du går och lägger dig, kör amning på natten och sen flaska när ni går upp så kanske han klarar sig?

Äter han ordentligt på dan så behöver han ju inte vara hungrig på natten, utan att snuttandet räcker även om det inte är så mycket mjölk.

Nu låter det ju som om du har bestämt dig, men du vet väl att mjölken styrs av tillgång och efterfrågan? Det är inte för sent att få upp mjölken om du skulle vilja det.

Ang. flaska på natten så lärde sig vår första att dricka rumstempererad välling. Dvs vattnet stod klart i flaskan, pulver i liten flaska bredvid, bara att blanda ihop och skaka.
Tack för tipsen, men jag kan medela att min kropp verkar ha missat den detaljen om att det styrs efter efterfrågan... :crazy:
Jag har knappt så det räcker på natten och brösten fyller inte ens i och blir svullna, som BVC tanten trodde de skulle göra...
Så det är inget jag bestämt själv, utan det är mina bröst som utan att fråga mig besämt :smirk:

Är det ok att ge rumstemperarad vällning? Kokar ni upp den då först och sen låter den svalna?
*hönsmamma*
 
Sv: Sluta amma.

Jag har aldrig kokat nåt först, å andra sidan gav jag ju inget annat än bröstmjölk i flaska innan de började äta välling.

Sen om amningen: om du väntar på att de ska fylla i så har du redan sagt åt brösten att minska mängden! Tänk dig en toalett, när du spolar börjar det fyllas på vatten direkt, men om du inte spolar är det bara samma mängd när det väl är fullt. Brösten funkar likadant. Dessutom, så länge du inte slutat helt är det aldrig för sent att öka upp mängden.

Efter 2 tim sen du ammade sist har du 75% av den uttagna mängden tillbaka i brösten redan. Ammar du då på så signalerar du till brösten att "hallå, vi behöver mer här" och brösten börjar producera mer för varje uttag. Det kan ta flera dar innan det märks någon skillnad, och att brösten känns "fulla" är inte ett tecken på att det finns mycket mjölk, utan att det tagits ut för lite. När jag mjölkade som allra mest var brösten konstant mjuka och gosiga. Däremot när jag hade dragit ner rejält på amningen så blev de ofta "fulla" och hårda trots mindre mängd, och för varje gång jag lät dem bli så fulla så tog det längre tid innan de blev så nästa gång.

Jag är nästan ledsen att säga det, men din kropp förstår. Det är de som ska ge dig råd och berätta hur du behöver göra som inte förstår... inte sagt för att ge dig dåligt samvete eller nåt sånt, utan för att du till nästa barn (om du ska ha fler) inte tvivlar på din kropp!
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta amma.

Har du provat olika sorters ersättning? Annars kanske du kan prova att blanda ersättningen med bröstmjölk och successivt minska mängden mjölk (som man gör med kräsna hästar :D ).
 
Sv: Sluta amma.

Jag har och är lite nojig med rumsteperat men ersättning och välling i tetra är gjord för att klara det vilket det även står på förpackningen...
Att vara ute har vi enkelt löst med en liten termos med varmt vatten, och en flaska kallt vatten och välling... Man lär sig väldigt fort vilken blandning på vattnet det ska vara... ;)
 
Sv: Sluta amma.

Ulda:
Prova nestles ersättning, den ska tydligen smaka lite sötare som bröstmjölken och en del ungar gillar den bättre. Min vägrar som sagt allt som har med nappflaskor att göra... först ett barn som väljer flaskan före bröstet och nu en som tvärvägrar nappflaska...:crazy: :D
 
Sv: Sluta amma.

Humelibumlan skrev:
Är det ok att ge rumstemperarad vällning? Kokar ni upp den då först och sen låter den svalna?
*hönsmamma*
Du ska inte koka vällingen/ersättningen, men det är ju bra att koka vattnet före man blandar.
Jag kokade massor med vatten och sedan blandade jag och ställde klara flaskor i kylen, värmde i micron.
På sommaren gav jag kall/rumstempurerad välling, det va det de helst åt.
Jag flaskade mina från två månader ca... jag orkade helt enkelt inte amma båda...
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Jag har aldrig kokat nåt först, å andra sidan gav jag ju inget annat än bröstmjölk i flaska innan de började äta välling.

Sen om amningen: om du väntar på att de ska fylla i så har du redan sagt åt brösten att minska mängden! Tänk dig en toalett, när du spolar börjar det fyllas på vatten direkt, men om du inte spolar är det bara samma mängd när det väl är fullt. Brösten funkar likadant. Dessutom, så länge du inte slutat helt är det aldrig för sent att öka upp mängden.

Efter 2 tim sen du ammade sist har du 75% av den uttagna mängden tillbaka i brösten redan. Ammar du då på så signalerar du till brösten att "hallå, vi behöver mer här" och brösten börjar producera mer för varje uttag. Det kan ta flera dar innan det märks någon skillnad, och att brösten känns "fulla" är inte ett tecken på att det finns mycket mjölk, utan att det tagits ut för lite. När jag mjölkade som allra mest var brösten konstant mjuka och gosiga. Däremot när jag hade dragit ner rejält på amningen så blev de ofta "fulla" och hårda trots mindre mängd, och för varje gång jag lät dem bli så fulla så tog det längre tid innan de blev så nästa gång.

Jag är nästan ledsen att säga det, men din kropp förstår. Det är de som ska ge dig råd och berätta hur du behöver göra som inte förstår... inte sagt för att ge dig dåligt samvete eller nåt sånt, utan för att du till nästa barn (om du ska ha fler) inte tvivlar på din kropp!
Det är just det som inte fungerar :smirk:
Wille gick inte upp i vikt, trost att jag ammade honom i stort sett hela tiden. På eftermiddagen så ville han äta 1-2 ggr per timme, vilket han oxå ficj och trots det fick han tydligen inte tillräckligt för att gå upp i vikt.
Det är inte mitt beslut att sluta amma, det är BVC.
Min mor hade samma problem med mig, efter 3 månader försvann mjölken och det hjälpte inte vad hon än gjorde, kroppen hade bestämt att det var nog och det var bara att anpassa sig...
Så det finns undantag och jag får inte skuldkänslor eller liknande, jag kan inte göra ett dugg åt det så det är bara att acceptera.
 
Sv: Sluta amma.

giffan skrev:
Du ska inte koka vällingen/ersättningen, men det är ju bra att koka vattnet före man blandar.
Jag kokade massor med vatten och sedan blandade jag och ställde klara flaskor i kylen, värmde i micron.
På sommaren gav jag kall/rumstempurerad välling, det va det de helst åt.
Jag flaskade mina från två månader ca... jag orkade helt enkelt inte amma båda...
jag menade vattnet... kokar upp vatten och blandar :D
 
Sv: Sluta amma.

Det problemet hade jag med första barnet också det blev aldrig tillräckligt och hon blev aldrig mätt så att hon sov.
Min egen teori i det fallet var att dottern var så överburen att hon krävde kraftigare mat för att kompensera sin viktnedgång innan födseln.
De andra har varit två och tre veckor för tidiga och där har ammningen fungerat.
Känn inga skuldkänslor, du har försökt och gjort det du kunnat, herregud många bebisar är det som klarat sig på välling, det blev folk av oss också!
 
Sv: Sluta amma.

Jag vet att du har bestämt dig, ta inte det här som nåt försök att få dig att amma mer eller inte sluta.

Fick du nån hänvisning till amningshjälpen eller någon amningsmottagning på BB från BVC? Vad det någon som hjälpte dig kolla bebisens tag om bröstet? Hur har DU ätit och druckit? Stress (kanske över att bebisen inte gick upp i vikt?)?

Det är så otroligt mycket som påverkar mjölkmängden, snälla TRO INTE att det är fel på din kropp! Varför är alla mammor så snabba med att tro att det är något fel, istället för att börja med att fundera på om det kan vara fel på informationen (dålig, felaktig) man fått, inte blivit stöttad osv.

Jag har så otroligt svårt att förstå hur så många mammor bara accepterar BVC-tanternas helt personliga tyckanden och känner att "ja, det är FEL på min kropp, den funkar inte som andras". Självklart kan man tycka att det är jobbigt och hellre vill ge ersättning, inget fel på det, men SÄG det då, att man inte orkar, inte att det är fel på kroppen, att nedvärdera sig själv.

Amningen funkar inte heller alltid lika med olika barn. Nytt barn, nya förutsättningar. Det betyder också att du inte kan jämföra dig med din mamma. Att mjölken "försvann" efter 3 mån på 70-talet (gissar jag att du är född) var knappast konstigt då det starkt förespråkades amning var 4e timma.

Ursäkta att jag blir långrandig, men jag blir så UPPRÖRD att kvinnorna letar fel och accepterar att det är fel på sina egna kroppar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 113
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: vindvissla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 497
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp