slut på tankar

J

Josse58

just nu står min hjärna still. vet inte vad jag skall göra för att få pållen att gå som jag vill. just nu bygger jag upp ryggmusklerna, så vi rider rätt mkt barabacka, klättrar, och fokuserar allmänt på det. har ridit med hackamore ett tag, eftersom han går bra med det, lyssnr osv. men de flesta vet ju som sagt att hackmoret har en verkan neråt. och det gör att pållen går väåääldigt lågt och inåt med nosen emellanåt, spec. i galoppen, där lägger han sig i en låg form, och sedan är det typ omöjligt att få honom att lyssna.det är synd att han går så lågt med hackamoret, för att förutom det, så går han utmärkt på det. med vanligt bett vill han inte arbete, och inte gå i form. visst, det går, men det är svårare , eller han vill det inte lika mycket. jag vill få honom att gå i form, men utan att han ska gå långt ner, .

nu har han en del underhals, och den vill jag ha bort. den har han fått imed han har gått uppe med huvudet hela tiden innan. ..

Sv: slut på tankar

testa rida på sidepull ist.
erfarenheten av hackamore jag har är att hästen får spänningar i nacken. som går vidare via ryggen osv..

jag har sidpullträns och vanligt träns på min häst.
jag varierar mellan dom.

jag tycker det ha funkat bra.

h/ julia

En fråga först,,,varför rider du barbacka? Är det av någon speciell anledning?

Om det inte finns någon anledning så skulle jag börja rida med sadel. Har du sadel så stör du hästen mindre och den kan då arbeta mer avslappnat med sina muskler. När man bygger upp en hästs muskler så ska den kunna jobba med dom utan störningar, i trav ser man till att rida lätt tex, i galopp kan man lätta lite ur sadeln osv osv...detta är svårt att göra utan sadel..där sitter du ju direkt på ryggen och kan på så vis störa hästen.
Balansen är ju också en viktig del och tyvärr är man kanske inte alltid välbalanserad som ryttare när man rider barbacka.

Sedan skulle jag nog byta ut hackamoret..antigen mot ett sidepull eller mot ett bett. Vad har du användt för bett på honom tidigare eller de gånger han inte vill arbeta med bett?

Vi hade en diskussion tidigare just om ridning på hackamore då det var fler som hade upplevt att hästen vek in nosen.
Hästar som vill slippa undan arbete knäcker av i nacken. Med ett hackamore som ger tryck över nosryggen kan få hästen att dra in nosen ännu mera...och på så vis komma undan det. Eftersom hästen inte har något i munnen är det ju svårare att "plocka" upp den tillrätta igen.

Att hästen går i en låg form är bara bra..det är då hästen bygger upp sina muskler. Den låga formen är bra som arbetsform...den högre använder man sig mer av vid tävlingar eller när hästen kommit långt i sin utveckling...MSV klasser kanske.

Prova dig fram till att hitta ett bett som hästen gillar...alternativt ett sidepull.

Lycka till :)

En fråga först,,,varför rider du barbacka? Är det av någon speciell anledning?

Om det inte finns någon anledning så skulle jag börja rida med sadel. Har du sadel så stör du hästen mindre och den kan då arbeta mer avslappnat med sina muskler. När man bygger upp en hästs muskler så ska den kunna jobba med dom utan störningar, i trav ser man till att rida lätt tex, i galopp kan man lätta lite ur sadeln osv osv...detta är svårt att göra utan sadel..där sitter du ju direkt på ryggen och kan på så vis störa hästen.
Balansen är ju också en viktig del och tyvärr är man kanske inte alltid välbalanserad som ryttare när man rider barbacka.

Sedan skulle jag nog byta ut hackamoret..antigen mot ett sidepull eller mot ett bett. Vad har du användt för bett på honom tidigare eller de gånger han inte vill arbeta med bett?

Vi hade en diskussion tidigare just om ridning på hackamore då det var fler som hade upplevt att hästen vek in nosen.
Hästar som vill slippa undan arbete knäcker av i nacken. Med ett hackamore som ger tryck över nosryggen kan få hästen att dra in nosen ännu mera...och på så vis komma undan det. Eftersom hästen inte har något i munnen är det ju svårare att "plocka" upp den tillrätta igen.

Att hästen går i en låg form är bara bra..det är då hästen bygger upp sina muskler. Den låga formen är bra som arbetsform...den högre använder man sig mer av vid tävlingar eller när hästen kommit långt i sin utveckling...MSV klasser kanske.

Prova dig fram till att hitta ett bett som hästen gillar...alternativt ett sidepull.

Lycka till :)

anledningen till att jag rider barbacka är för att hans sadel inte passar, och den nya kommer inte förrän om några veckor.
har hittat ett vanligt tredelat som han går bra med, får se hur det går. rider med hackamore när jag rider barbacka.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 550
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?