Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hörde på nåt veterinärprogram på TV att iallafall kaniner inte behöver kraftfoder, de klarar sig på hö/gräs och grenar att gnaga på.
Marsvin behöver tillskott av C-vitamin förutom hö.
Ah fast nej. C-vitamindropparna måste förträras inom 10min om man inte har vattenflaskan i en svart strumpa eller liknande. C-vitaminet är ljuskänsligt. Dessutom är det syntetiskt c-vitamin och inte händelsevis lika bra som äkta vara. Ge c-vitaminrika grönsaker till grisarna istället. 1 vitkålsblad motsvarar hela dagsintaget för ett marsvin. Vitkål kan man köpa för typ ingenting. Broccoli, Kålrabbi, Vitkålsblast (kan man få gratis ibland), Maskrosblad (under säsong), Paprika (röd/gul) and so on.Marsvinet får det i sitt vatten.
Ah fast nej. C-vitamindropparna måste förträras inom 10min om man inte har vattenflaskan i en svart strumpa eller liknande. C-vitaminet är ljuskänsligt. Dessutom är det syntetiskt c-vitamin och inte händelsevis lika bra som äkta vara. Ge c-vitaminrika grönsaker till grisarna istället. 1 vitkålsblad motsvarar hela dagsintaget för ett marsvin. Vitkål kan man köpa för typ ingenting. Broccoli, Kålrabbi, Vitkålsblast (kan man få gratis ibland), Maskrosblad (under säsong), Paprika (röd/gul) and so on.
Marsvin 'ska' vara minst 2 enligt L80's rekommendationer/lag/regler/whatever.
Aha. Ska fixa vattenflaskan.
Fast vattenflaskan står inte vid ett fönster, den är riktad mot en vägg så den får inte direkt ljus på sig.
Dom får kirskål istället. Vi brukar köpa annat på vintern då det inte är tillgängligt.
Ang. Det sista så visste jag inte det då jag köpte henne. Jag hade läst på ordentligt om marsvin och djuraffären sa inget.
Men hon har kaninen nu och dom kommer bra överens. Tror du att det går?
Rekommenderas inte att man har kanin och marsvin ihop eftersom de har olika foderbehov - kaniner ska ha grovt hö, marsvin fintrådigt - kaniner lite grönsaker, marsvin mycket grönsaker - kaniner hoppar gärna runt i höet om de får, marsvin sitter helst under höet. Kaniner har dessutom en mag och tarm bakterie som är dödlig för marsvin men inte för kaniner. Marsvin och andra hand brukar kunna börja tugga på kaninens öron. Om man har höet löst i buren (se ovan), riskerar marsvinen att bli hjälsparkade. Men har man höhäck (inne i buren) riskerar marsvinet att fastna med fötterna och skada sig och på det stora hela ger höhäckar en onaturlig ställning i nacken när de ska äta.
Kaniner behöver inget kraftfoder alls om du inte har en tung ras som inte står sig på endast hö. Men dom flesta kaniner behöver inget annat än hö. Däremot innehåller ju pelletsfoder lite mineraler och så som en innekanin kanske kan behöva eftersom att de inte får i sig naturlig föda alls kanske. Men pelletsfoder är egentligen helt onödigt för många kaniner. Vill du ge kraftfoder kan du absolut ge lite spannmål, nån näve eller så. Det går jättebra. Vet ej hur det är med marsvinHej.
Just nu så har jag slut på kraftfoder till mitt marsvin och min kanin.
Dom har hö, sallad osv, men inget kraftfoder.
Kan man göra något eget med t.ex havre osv?