Slukar saltstenen?

hanna_shetland

Trådstartare
Har ett sto som verkar "missbruka" sin saltsten. Hur lång tid ska/bör en saltsten (2 kg) räcka?

Hästen i fråga är en shetlandsponny, sto, 104 cm (dvs ganska stor, väger nog 225-250 kg), dräktig och 14 år (om det har nån betydelse).
 
Sv: Slukar saltstenen?

En häst som äter upp sin saltsten på ett par veckor skulle jag ge salt i fodret istället, och ta bort stenen helt.

Underhållsbehovet för en större häst är 20g/dag, och om hästen äter exakt sitt underhållsbehov från saltstenen bodre den räcka ca 3 månader. Men det borde inte vara någon fara om det går dubbelt så fort...

Hur fort äter din shettis upp sin?
 
Sv: Slukar saltstenen?

Jag har faktiskt inte skrivit upp när jag satte in en ny sten men tycker den tar slut så fort! Ska sätta in en ny sten i kväll och skriva upp datumet och se hur lång tid den räcker.

Vad bli underhållsbehovet (salt) för en shetlandsponny då? *har åkt i från mina foderböcker*
 
Sv: Slukar saltstenen?

Nu har jag tagit "tid" på henne. Hon fick en ny saltsten den 17/1 och i går (28/2) var den slut. Är det överdriven konsumtion?
 
Sv: Slukar saltstenen?

hanna_shetland skrev:
Nu har jag tagit "tid" på henne. Hon fick en ny saltsten den 17/1 och i går (28/2) var den slut. Är det överdriven konsumtion?

Beror ju på hur mycket hästen arbetar också (svettas o så), men är det en häst som står relativt mycket skulle jag nog ge salt i fodret och ta bort stenen.
 
Sv: Slukar saltstenen?

tycker det låter som om hästen äter väldigt mycket salt.. om den inte är en högpresterande tävlingshäst förstås... Hästen verkar juh äta ungefär 47 g per dag.. och det är väl ungefär 3 gånger så mycket som den borde vid "normalt" arbete...
 
Sv: Slukar saltstenen?

Till er båda:

Som det står i mitt första inlägg är det en shetlandsponny, sto, 104 cm och dräktig. Utför inget speciellt arbete, går just nu mest i hagen.
 
Sv: Slukar saltstenen?

Mmm.. går hon mest i hagen låter det som sagt mycket....
Om jag vore du skulle jag fundera på att ge typ 1 msk i maten varje dag istället och helt ta bort saltstenen... Frågan är ju hur dräktigheten kan påverkas av för mycket salt eller om dräktigheten t.o.m gör att saltbehovet ökar... Jag är osäker där...
 
Sv: Slukar saltstenen?

Vår fjording gjorde samma sak, slukade saltstenen alltså... Vi frågade personalen där vi köper saltstenar, och dom sa att det inte var någon större fara, men att vi skulle nog ge salt i maten. Men vi gjorde så att vi satte ut saltstenen i hagen, hon går ändå där minst 10 timmar, och nu äter hon inte upp den lika fort! Hon stod nämligen och åt på saltstenen på natten då höet var slut, typ och tröståt! :)
 
Sv: Slukar saltstenen?

Mina två shettisar är oxå hopplösa på att äta salt. Speciellt valacken som med lätthet kan stoppa i sig en tvåkilos saltsten på en och en halv vecka. Han kan inte ha fri tillgång utan får i krubban.

Stoet däremot, som inte är fullt lika manisk, har jag kommit på ett knep. Jag sätter saltstenen så att hon bara når den undre delen av stenen för då blir det inte bekvämt att stå och slicka hela tiden. Nu räcker en saltsten ca 3,5 månad. På sommaren går den åt lite fortare dock.
 
Sv: Slukar saltstenen?

Min bloding var väldigt begiven på saltstenen. Till slut blev jag lite skum och började fodra salt två ggr/dag (två maskedar * 2). Hon slutade helt slicka saltsten. Nu gjorde jag ett uppehåll, och hon har börjat (i normal utsträckning) bearbeta saltstenen igen.

Vet inte riktigt vilken slutsats jag ska dra, men jag tror jag väljer att tro att hon har ett konstant (normalt) saltbehov eftersom hon faktiskt la av stenen när hon fick i maten...
 
Sv: Slukar saltstenen?

*tar sista knappen*

Jag ska nog köpa "lössalt" istället. Känns inte hälsosamt att hon ska stoppa i sig så mycket. Hur mycket ska man då ge en shetland som är dräktig? På förpackningarna brukar det stå ponny X gr men jag tycker att det är stor skillnad på en D-ponny och en shetlandsponny!
 
Sv: Slukar saltstenen?

Om det inte är ett praktiskt problem så att hon pinkar ner hela boxen kan du mkt väl låta henne äta 47 g per dag det är inte farligt.
PL
 
Sv: Slukar saltstenen?

Är det det holländska stoet? Alla holländska ponnyer jag fått hem har ätit salt som galningar i början, det verkar inte som dom får saltstenar i Holland.........Men det brukar ge sig efter ett tag. :d
 
Sv: Slukar saltstenen?

Jag har samma problem med min kära pålle. Hon är ett normalstort halvblodssto och hon äter upp saltstenen på max en vecka... Jag har alltid fått höra att om hästar har fri tillgång till salt så äter de så mycket som de behöver för sitt behov. Varken mer eller mindre. Men en saltsten på några dagar??? Jag har svårt att tro att hon behöver så mycket. Jag har provat med alla typer av saltstenar, med och utan mineraler, med vitlökssmak osv ifall hon tyckte något var mindre gott, men nejdå. Hon tuggar konstant på den iallafall. Nu har jag övergått till lössalt. Hon får ju mycket mindre salt i sig nu, men jag har inte märkt någon förändring på hennes allmäntillstånd iallafall. Så jag tror nog att det var en bra ide med lössalt även om det krånlgar till fodringarna lite. :D
 
Sv: Slukar saltstenen?

Jo hon kissar massor. Inget problem egentligen men det blir ju helt klart ett par extra spånbalar. Har köpt lössalt och ska prova det nu.

Tack för alla svar!
 
Sv: Slukar saltstenen?

Det är holländskan. Jag vet att hon aldrig fått salt tidigare. Var i Holland i januari och hälsade bland annat på hos uppfödaren (som också ägt henne tills jag köpte henne). Jag kikade då extra noga efter saltstenar i både stall och hagar men såg ingen någonstans, precis som jag misstänkte.

Hon har bott hos oss i över ett år nu så behovet borde väl gå över? Eller kanske blir de "beroende"? :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Bapelsin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp